Hej, jag håller på att renovera badrummet och de har precis dragit rören. Dock har de dragit några rör långt upp på väggen rätt under taket och jag tycker personligen att det ser förjävligt ut. Har aldrig sett ett badrum där de dragit rören som de gjort hos mig. De brukar väl vara längre ner vid golvet? Vad tycker ni, är detta normalt och okej?
Renoverat badrum med rördragning längs väggarna nära taket, synlig stege och duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte ovanligt. Däremot bör ägaren få frågan hur man vill ha det.
Jag valde på detta sättet för att inte få rören nere vid golvet i en duschhörna då det blir mycket lättare att rengöra.
Men du har ju redan rör dragna i duschhörnen så är är det väl av andra orsaker som man gjort dragning vid taket.
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Är det tänkt för att att kunna tappa ur ?
 
Jag tycker det ser ok ut. Annars hade du fått fyra rör plus duschstång till höger i bilden...

För det är väl elementkretsen handdukstorken sitter monterad på?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Det är bra med rören i taket. Då slipper du hål nere i duschutrymmet som kan - om du har otur - förorsaka fuktskador.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvek och 7 till
  • Laddar…
RoBo skrev:
Är det tänkt för att att kunna tappa ur ?
Nej, det tror jag inte
 
Tiger79 skrev:
Jag tycker det ser ok ut. Annars hade du fått fyra rör plus duschstång till höger i bilden...

För det är väl elementkretsen handdukstorken sitter monterad på?
Exakt, det är alltså handdukstorkens rör som går där uppe.
 
Jag valde att dra mina rör utanpåliggande nära taket av flera anledningar:

- Lättare att hålla rent från kalkavlagringar från duschen.
- Ingen håltagning på väggen under duschen (går iofs att lösa genom limmade fästen)
- Enkelt att möblera då inga rör går bakom skåp, skötbord etc.
- Ingen risk att små barn kliver/klättrar på rören och orsakar vattenskador.
- Inget bök med håltagning i duschväggsprofiler eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Du har ju redan en låda i taket. Dra dom i den och ned från den direkt till handdukstorken. Ser förskräckligt ut som det är draget nu.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
förskräckligt var väl synd att säga. Att dra de upptill är inget konstigt alls som redan nämnts.
 
  • Gilla
hemglass och 3 till
  • Laddar…
Helt normalt, inget konstigt alls.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Drövel skrev:
Du har ju redan en låda i taket. Dra dom i den och ned från den direkt till handdukstorken. Ser förskräckligt ut som det är draget nu.
Jag gör inte jobbet själv utan en firma gör det och jag kan därför inte själv dra om rören.
 
Jag tycker inte det ser särskilt fult ut. Som sagt var, finns det en del praktiska fördelar med att ha rören där uppe.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
En person från familjeliv.se skrev detta och jag undrar vaad ni tycker om det och om han har rätt.
"I egenskap av rörmokare som dessutom förnyade säker vatten certifikatet nyss så måste jag först och främst säga JA det där är fult dragna rör.

Men vad värre är att det är inte godkänt alls. Duschutrymmet samt en meter åt vardera håll utanför duschen räknas som våtzon ett och där får du ABSOLUT inte ha brutit tätskiktet och ABSOLUT inte ha en helt vanlig inspektionslucka monterad.
Det är helt omöjligt att hävda att det är fackmannamässigt utfört vid eventuella försäkringsanspråk.

Vad gäller rören i taket säger branschreglerna att tappvatten som måste dras igenom en dusch skall förläggas i tak. Men det har han ju struntat i då vattenrören är dragna ner till blandaren och då antar jag att dom går igenom duschen till ett Tvättställ? Isf har han gjort ett fel.

Dom som är dragna längs med taket är värmerör och den enda anledning att dom är där är förmodligen för att det var närmsta vägen. Det hade heller inte varit en bra ide att ta ut dom i botten av rörschaktet då det hade varit ännu värre ur ren säkerhetssynpunkt.

Men sammanfattningsvis så ser din renovering inte alls fackmannamässigt utförd ut. Och jag skulle säga att din inspektionslucka ovanför duschstången är ditt största problem."
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Det vanligaste i dag är väl att man drar rören i väggen så att dom kommer ut bakom blandaren. Då bryter man ju också tätskiktet. Är inte det godkänt?
Det finns inspektionsluckor som får sitta i utrymmet som vattenbegjutes, men jag är osäker på om det är något annat förfarande med skvallerröret då. Det får ju inte mynna i det utrymmet oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.