Hej.

Har tittat lite på ett hus där uppvärmningen består av frånluftvärmepump och mekanisk fläkt. Alltså bara luft.
Kåken är på 125kvm i enplan.
Enligt kalkylen ska elen ligga på 20000 om år både uppvärmning och hushålls el.

Har dock en sambo som älskar värme och vill ha varmt inne och skållhett i duschen....

Kan någon lugna mig lite när det gäller denna typen av uppvärmning eller är den helt förkastlig? Huset byggt 84.

Jag gillar vattenburen uppvärmning men det kostar en slant att bygga om kåken till det antar jag.
 
Hur värms huset är det dragna till luft kanaler som värmer eller ?
 
Precis så är det. Och en fläkt som väsnas.
 
Men hur värms kanalerna gör flvp endast vv eller hjälper den till att värme luften i kanalen också.
 
Värmer luften i kanalen med.
 
I så fall bör det gå att montara annan vattenburen värme mot samma anläggning lite beroende på vilken framledning som krävs så kan cop bli lite sämre än annars.
 
M_Persson skrev:
Hej.

Har tittat lite på ett hus där uppvärmningen består av frånluftvärmepump och mekanisk fläkt. Alltså bara luft.
Kåken är på 125kvm i enplan.
Enligt kalkylen ska elen ligga på 20000 om år både uppvärmning och hushålls el.

Har dock en sambo som älskar värme och vill ha varmt inne och skållhett i duschen....

Kan någon lugna mig lite när det gäller denna typen av uppvärmning eller är den helt förkastlig? Huset byggt 84.

Jag gillar vattenburen uppvärmning men det kostar en slant att bygga om kåken till det antar jag.
Har ett liknande system hos mig som värms via fjärrvärme och ett vattenbatteri funkar mycket bra. Finns säkert flera företag som har bra lösningar på detta men här är ett förslag: http://www.swegon.com/sv/
 
Nackdelen brukar vara att värmen kommer in i tex sovrum där många vill ha svalt. Om man ska koppla vp till värme batteriet är det viktigt med rejält batteri så framledningstempen blir rimlig vilket inte är lika viktigt med fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.