Renoverad friggebod där en ny dörr ska installeras, med synliga reglar och sågade trädelar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Ska sätta in en ny dörr i min friggebod så att jag kommer in med min fyrhjuling. Det nya modulmåttet på dörren är 15,3x19 vilket innebär, som ni kan se på bilden, att jag är tvungen att såga av de bärande regelverken från nocken, hur reglar jag upp så att bärigheten inte försvinner? Tar dörrkarmen bärigheten sen?

Med vänlig hälsning,
Jesper
 
Dörrkarmar tar normalt sett inte last. Hur är taket konstruerat? Det är ju stor skillnad om det är en nockbalk eller takstolar.
 
Delvis rensad husfasad med synlig nockbalk och träspill på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej Daniel! Här kommer en till bild när jag rensat ytterligare fasad. Det är en nockbalk på insidan.
 
Om du har en nockbalk så ligger ju 1/4 av takbelastningen mitt i din nya dörr. Du behöver lägga en rätt kraftig regel över din dörr med stående reglar på sidorna. Bär av nockbalen medan du gör ombyggnaden av väggen.
 
Tror du jag klarar mig med en 45x170 ovanför dörren, en hel regel utan några skarvar ca 2 meter (se markering på bilden)? Den nuvarande balken är 45x120.
Trähörn ovanför dörröppning i byggprojekt, markerat med rosa för diskussion om balkdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle satsat på en 42*180 limträ.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vilken balk är 45*120?
 
Tack! Var och köpte en limträ 42x180, det måste fungera
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.