Hej,
Ska lägga elektrisk golvvärme i ett av rummen. Tanken är att ha ett ganska tunt, men ändå massivt, trägolv ovanpå. Sist jag la ett sånt golv snedskruvade jag varje planka i fjädern, ned i spånskivan. Men det går ju inte när det ligger kablar under. Hur ska jag göra? :)
 
Finns trägolv som monteras som klickgolv, om du inte väljer massivt trägolv.
 
Hur ser konstruktionen ut under det tänkta massiva golvet?

Jag har lagt massivt skruvat golv ovanpå vattenburen golvvärme, det går ju bra om man bara vet var slingorna går och ser till att rita ut på undergolvet innan läggning. Läggs golvet tvärs slingornas läggningsriktning går det helt okej. Nu ligger ju elslingor oftast lite tätare än vattenburet och kanske inte lika spikrakt men det borde ju gå.

Som alternativ kan man (i alla fall det trägolv jag la in) förlägga flytande. Man limmar då spånt och not. Då kommer dock inte springorna mellan golvbrädorna att variera med temp/fuktighet vilket jag tycker lite förtar känslan med ett massivt golv (men andra tycker säkert att det är toppen att slippa springor som öppnas och stängs).
 
Om det bara var jag som fick välja golv hade ett klickgolv varit gjutet. Nu får jag anpassa mig till min fru :)

Men att limma det var ingen dum idé. Som jag fattat det är flytande även att föredra ur stegljudssynpunkt. Däremot minns jag det som att golvplankorna inte var helt raka sist, så man fick tvinga ihop dem och fixera med skruv. Det blir svårt om man limmar.

Att rita ut var slingorna går känns riskabelt, de sitter rätt tätt färdigmonterade på en folie, och det räcker med en liten förskjutning för att det ska bli punktering. Jag känner mig själv :)
 
Finns väl inga som helst fördelar med massiva golv. Jobbigt att lägga, blir garanterat krokigt och knarrar lätt :/

men det är ju "äkta" som en del bara måste ha ;)
 
Johannes Carlsson skrev:
Finns väl inga som helst fördelar med massiva golv. Jobbigt att lägga, blir garanterat krokigt och knarrar lätt :/

men det är ju "äkta" som en del bara måste ha ;)
Mja, jag lyckas säkert inte övertyga dig men ett masisvt golv blir spikrakt om första brädan ligger rätt och det är av skaplig kvalitet (breddtolerans), man kan smyga som en indian om underlaget bara är vettigt konstruerat och det är riktigt kul att lägga och jobba med :)

Jag hejar på frun!
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.