jag har byggt en altan och i ena hörnet har jag ett hål i den för att kunna sätta lite blommor och ev ha en liten köksträdgård. Hålet ska alltså fyllas med jord, och på sidorna är det fodrat med tryckt virke. Tänk er alltså som en odlingslåda av tryckt, fast inbyggd i altanen.

Men nu är frågan, hur skyddar jag både det som odlas och virket i altanen. Jag har läst lite på om odlingslådor i tryckt och inser att det behövs någon spärr mellan vikert och jorden.

Jag har fundrat på 3 alternativ att klä in lådan med:

Platonmatta: verkar vara det bästa men nackdelen är att det kostar en del, eftersom man måste köpa en hel rulle för 500-1000 kr. Småbitar verkar inte gå att hitta på byggmarknaderna iallafall.

Byggplast: verkar också som ett bra alternativ med bättre budget, men kanske lite sladdrigt. Risken är att det går hål på den om man rotar runt med spaden. Sen läste jag på byggmax hemsida att byggplasten innehåller ämnen som inte gör den lämplig att ha i odling...

Syllpapp: Gratis, har en rulle över sen altanbygget. Men håller den fukten stången i längden om den ligger mellan tryckt och jord?

Andra förslag/ideer innan jag häller ned 100 liter jord i hålet? :)
 
Är tanken att odla näckrosor eller hur gör du med dränering? Eller är det fritt ner till jord/mark?
 
JonasJN skrev:
Är tanken att odla näckrosor eller hur gör du med dränering? Eller är det fritt ner till jord/mark?
Just det, ja det är fritt ner under, altanen står alltså ganska nära marken. Det är bara sidorna jag vill täcka.
 
ullet
Jag frågade efter småbitar av platonmatta hos bygghandlarna i stan för att klä insidan av ett par pallkragar, första handlaren jag gick till hade en skadad/öppnad rulle som jag fick klippa en meter från - dom tog inte ens betalt för det. Så det kan vara värt att fråga...
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Dammduk (till trädgårdsdammar alltså). Finns som metervara på hornbach i olika kvaliteter, för ca 50kr/m2.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Röstar på platonmatta, rev precis ur ett par odlingsbäddar i vårat växthus som stått där i några år, den tryckta trallen såg ut som ny bakom mattan.
//Jante
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Inget konkret tips men en fundering... Kan det vara värt att se till att virket kan andas? Dvs att det inte har plast stående mot sig över hela ytan hela tiden. Tänker då på att det högst troligt blir fuktigt däremellan. Iofs är virket tryckt men inte heller tryckt virke tål väl fukt hur länge som helst. Ur den synvinkeln skulle ju platonmatta eller något liknande "ojämnt" material vara bättre än byggplast eller dammduk, då den fukt som hamnar där enklare rinner undan och den fukt som inte rinner undan kommer luften åt och vädrar bort.
Detta är dock en fullständigt oprövad teori från min sida men, better safe than sorry... :D
 
Tack för tips och funderingar!
Jag tror också att platonmatta är bäst, just för att det skapar luftspalter mot virket. Det löste sig med inköpet också, jag åkte till Beijers och det visade sig att de sålde platonmatta som metervara.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Hijackar en gammal tråd.

Jag håller på att bygga ut altan och passar på att integrera växtlådor som kommer vara i kontakt med marknivå.

Min fråga är om man måste klä insidan överhuvudtaget? Jag har precis byggt färdigt blomlådorna som är täta med impregnerat virke. Vi kommer endast ha prydnadsväxter i dem.
 
smh
För blommornas del tror jag inte att det spelar någon roll, inte om du inte ska äta av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.