tommib
Hur mycket är det som behöver byggas om? Flytta nollorna till en separat plint och byta vad som ser ut som EK6 till lite längre bitar RK som räcker till JFBn.

Lite lurigt att svart används som både nolla och fasledare men det är inget stort fel. Jag säger som många andra att den kan sitta kvar. Om det är så att det är 3x10(16) A till spis och tre grupper till resten så är en separat nollplint något som går att lösa med en fempolig Wago (men jag säger inte att det är en bra idé), så plats får det nog. JFB är som sagt bra och kan monteras bredvid, enkelt.

Jag skulle gjort om uttaget under centralen, om det behöver finnas kvar.
 
Jag räknar att med att det behövs några grupper extra när huset görs i ordning. Varmvattenberedare , värmepump är några saker som ofta tillkommer. Då är vi lätt uppe i 9-12 säkringar istället för 6.
 
tommib
Ah, ja det är möjligt. Skulle jag behöva komplettera den hade jag nog bytt till en normcentral istället för att hålla på och lägga saker utanför i en liten kapsling. En liten färdigkopplad Hager, typ GD118SF går på 1600 kr på elbutik.se och behöver då kompletteras med en 3-polig dvärgbrytare och ev några enpoliga, så 2kkr kanske. Visst, det blir dyrare än en separat JFB med kapsling + säkringar men inte lika kluddigt.
 
Rätt vad det är så kommer du vilja ha in något nytt, en trefashandske, fjärrstyrning av värmen, ett gästhus. Jag skulle lätt byta till en större central, så stor det går om den inte är i vägen. Min 4*18 central på landstället är nästan full.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Så har vi olika åsikter. Varför ska gängcentralen bort? Är kopplingarna kanske dåliga? Det enda som saknas är en JFB och den kan monteras lätt i en liten kapsling bredvid.
Det enda en normcentral kan förbättra är närheten till den bakre träväggen men inte ens det är säkert.
Nej, jag skulle aldrig byta om det inte finns uppenbara skäl!

Ville byta min. Elektrikern sa "jag lurar dig om jag byter den. Den fungerar och räcker för mer än du behöver". Jordfelsbrytare installerad vid sidan av.

Så det handlar helt enkelt om hur mycket man vill bli blåst av sin elektriker. Iaf så länge man inte utökar användningen och drar om resten av elen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad ligger din ekonomiska gräns på?
 
Appendix skrev:
Ville byta min. Elektrikern sa "jag lurar dig om jag byter den. Den fungerar och räcker för mer än du behöver". Jordfelsbrytare installerad vid sidan av.

Så det handlar helt enkelt om hur mycket man vill bli blåst av sin elektriker. Iaf så länge man inte utökar användningen och drar om resten av elen.
Det beror på förutsättningarna. En större modern proppcentral med separata noll och skyddsjordsskenan är bara att komplettera med jordfelsbrytare.

I det här fallet för det sig om en liten omodern central utan separata skenor. Den centralen behöver en ny nollplint och en omfattande omkoppling. I det här fallet är ettt centralbyte en enkel åtgärd som även ger utbyggnadsmöjligheter.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H
Tack för alla svar, har funderat lite över behov och så här ser det ut:

Utomhus
Belysning fasad x2
Belysning altan x2
Belysning fasad x1
Uttag x2
Uttag x2
Uttag x2

Badrum
Belysning tak
Belysning spegel
Uttag x2
Uttag x2

Förråd
Belysning tak
Uttag x2

Inomhus
Sovrum
Uttag x2
Uttag x2
Uttag x2

Kök
Kylskåp
Mikrovågsugn
Ugn
Diskmaskin
Uttag x2
Belysning tak

Vardagsrum
Uttag x2
Uttag x2
Uttag x2
Uttag x2

Matplats
Belysning tak x2
 
Det ser väl bra ut, väl tilltaget med uttag, utom möjligen i köket?
Ingen fast monterad belysning i sovrum och vardagsrum?
Ingen bänkbelysning i kök?
Kopplingspunkt för spis/häll?
 
H
Köket är litet och dessutom öppet mot vardagsrum och kommer inte ha någon bänkbelysning, (Överskåp saknas) Förlitar mig på den som den som sätts i taket.

Spis/häll skall givetvis adderas + fast belysning i vardagsrum.
 
Hobby Bob skrev:
Tack för alla svar, har funderat lite över behov och så här ser det ut:
Frys?
Uttag vid matplats för exempelvis brödrost?
(Uttag för) fönsterbelysning?
Trefasuttag (utomhus)?
Fler uttag i köket? Man har mer elprylar än man först tänker på. Elvisp, kaffebryggare, matberedare, mixer, våffeljärn... Vissa vill man kanske använda vid diskbänken och andra på andra platser.
Flera uttag vid tänkt "mediamöbel"? Blir lätt ett råttbo av grendosor där.
 
H
Alfredo skrev:
Frys?
Uttag vid matplats för exempelvis brödrost?
(Uttag för) fönsterbelysning?
Trefasuttag (utomhus)?
Fler uttag i köket? Man har mer elprylar än man först tänker på. Elvisp, kaffebryggare, matberedare, mixer, våffeljärn... Vissa vill man kanske använda vid diskbänken och andra på andra platser.
Flera uttag vid tänkt "mediamöbel"? Blir lätt ett råttbo av grendosor där.
Tack för inputs Alfredo.

Det är en stuga på totalt ca 30 kvm så rätt begränsad i storlek.

Kombinerad kyl/frys så enbart ett uttag. Någon fönsterbelysning är inte aktuell, två uttag i köket/diskbänk bör räcka, trefas utomhus vet jag inte riktigt ifall jag behöver.
 
Hobby Bob skrev:
Det är en stuga på totalt ca 30 kvm så rätt begränsad i storlek.
Ja då är nog det mesta av mina förslag overkill... Känns som du tagit till rätt bra för den storleken.

Fast hur du ska få liv i vedklyven utan ett trefasuttag övergår mitt förstånd. ;):p
 
H
Någon som har förslag på gruppering och central?
 
Sitter det dubbla ledningar ut från säkringarna i övre raden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.