Utslagsho är det till vänster om hällen, alla såna krav har HTH och Myresjö varit väldigt noga med.
Handikappanpassning och säkerhetssaker.

Skjutdörrar till gästrum och kontor tillagt också.

Detta är första bilden igen
Arkitektonisk ritning av en entrévåning med vardagsrum, kök/matsal, kontor, gästrum, hall, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut! (y)
Kanske möbleringen i vardagsrummet nere som kan funderas på, blir långt till vägg om man vill ha en tv där
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
niino skrev:
Utslagsho är det till vänster om hällen, alla såna krav har HTH och Myresjö varit väldigt noga med.
Handikappanpassning och säkerhetssaker.

Skjutdörrar till gästrum och kontor tillagt också.

Detta är första bilden igen
Utmärkt, syntes dåligt på de andra bilderna.

När det gäller skjutdörrar så är det viktigt hur de konstrueras för att det inte ska bli en glipa mellan dörrbladet och karmen i stängt läge (dålig erfarenhet själv). Karmen bör ha en U-form på ett par cm som dörrbladet går in i.
 
Har klämt lite på skjutdörrarna live, och dom känns bra iaf!
Andra valet är ju att ha vanliga dörrar men dom öppnas utåt

I gamla huset hade vi så långt till TV,och är nått vi valt igen att ha.
men det går ju lösa på andra sätt sen om man inte tycker det blev bra.
 
niino skrev:
Trappan har ingen avsats, men den känns helt OK i verkligheten iaf!
Vi har ju kravet på oss att göra ett hus som är 180kvm.
Huset fick vi korta just 60cm för det va för stort, så nu är det 185kvm.

Även va vi och ritade lite kök i veckan nu. Svart ek på ena sidan och vit köksö.

[bild]]
[bild]
[bild]
Då förstår jag varför den såg liten ut. Vår trappa är med avsats och tar ju större plats. :) annars har vi samma storlek på huset på bottenvåningen. :)

Här ska det också ritas kök idag. Spännande tider.
 
niino skrev:
Lite olika invändningar från oss och arkitekten.

Dom menar att det inte går att bygga ett kopplat garage ihop med huset på långsidan.
antar att taken "krockar"... jag hade gärna haft garaget på långsidan kopplat.
hur löser man det?

typ så här
[bild]
Klart det går...

Snabbt utkast på ett exempel... ej propertionerligt ritat. Så häng inte upp dig på hur det ser ut. Mest för att det är enklare att förklara med bild. :)

Då får ni ingång till garaget via grovköket.

Visa bilaga 220754
 
  • Enkelt utkast på hus med angränsande garage illustrerat i oproportionerliga former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har valt fristående garage nu!
så det "problemet" finns inte längre
 
Lite små kommentarer:

- Bra med mycket förvaring, men jag hade utan tvekan tagit bort kontoret på nedervåningen och gjort vardagsrummet lite mera luftigt, känns lite trångt nu speciellt i tv-hörnan.


- Då kravet är att ha kontor borde det gå att använda en del av övervåningens allrum till detta. Jag tycker utrymmet som är allrum är slösaktigt stort. Gör ett litet rum till höger om trappen och sätt ev. in ett takfönster för att göra det mer tilltalande. Beror givetvis på hur detta är tänkt att fungera, ska man jobba på kvällen med barn tjoandes och spelar wii i allrummet är det ju en dålig ide. Gör i så fall ett kontor på nedervåningen och flytta upp gästrummet. Är det bara ett gästrum behöver det inte vara så stort.

I övrigt en tilltalande planlösning som löser många praktiska problem. Det viktiga är att titta på hur man själv använder sitt kök t.ex. att baka mycket eller ha köksmaskiner igång nästan varje kväll kanske rimmar illa med att ha tv så nära köket.

/HLH
 
Sen koomentar men beroende på hur mycket kontor/gästrum används, överväg att slå ihop dem
 
Hade ALDRIG valt skjutdörrar till sovrum/kontor! Det ljuddämpar inte i närheten som en vanlig dörr....

Sen är skjutdörrar lite långsammare att öppna och stänga än en vanlig dörr tycker jag. Låter kanske fånigt, men om man använder rummet frekvent så tror jag det kan bli ett irritationsmoment till slut!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Borde inte kontoret gå att bygga likadant som gästrummet?
Så kan det bli en sovrum om det skulle behövas. Går det att möblera båda rummen med säng och skrivbord? Skrivbordet står med fördel framför ett fönster.

Sedan hade jag funderat på om man inte skulle klara sig med en synlig balk och assymetriska takstolar.
 
Vi har skjutdörr till två sovrum, inget problem alls med det.
 
Har ni barn som för oväsen i dom andra rummen då?

Skjutdörrar lämnar ju glipor i både över och underkant, samt åt sidorna för ljudet att passera.

En ordentlig innerdörr med tätningslister runtom dämpar på ett helt annat sätt.

Men det beror såklart på hur ljudkänslig man är! Men skillnad är det definitivt. :)
 
C crazytok skrev:
Har ni barn som för oväsen i dom andra rummen då?

Men det beror såklart på hur ljudkänslig man är! Men skillnad är det definitivt. :)
Ja, det kan vara tonåringar som ser på film hela natten utanför vårt sovrum. Jag har mycket större problem med att höra basljudet från dotterns dator när hon sitter och komponerar på nätterna när jag ska sova, genom kudden. :geek:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.