Är det någon som byggt en egen transport av pellets med hjälp av en dammsugare eller spånsug?
 
En före detta granne till mig gjorde ett transportrör som funkade men det krävde lite jobb för att få det att funka. Hur lång är transportsträckan och vad har du i respektive ände av transporten ?
 
NetNut skrev:
En före detta granne till mig gjorde ett transportrör som funkade men det krävde lite jobb för att få det att funka. Hur lång är transportsträckan och vad har du i respektive ände av transporten ?
Är på planeringsstadiet för tillfället så är formbar så att säga. Använder småsäck nu men har problem med axlarna så jag måste göra om hanteriningen lite.
Har ca 15 meter transportsträcka av pelletsen från storsäck eller lösvikt på släpkärra. Har tittat på pellvac men det funkar inte rent praktiskt pga tiden det skulle ta att tömma en kärra.
Har funderat på om det skulle kunna gå med en spånsug som har en luftmängd på ca 2000m3/tim i jämförelse med en dammsugare som ger ca 15m3/tim men problemet som jag har är att sugkraften inte är så hög men om jag går ner från 100mm rör till 50mm så borde luftens hastighet fyrdubblas om jag inte tänker helt fel. Och det borde räcka för att suga pelletsen men sedan ska ju pelletsen lastas av före skovelhjulet i spånsugen och det har jag inte löst än.
 
Okej, 15 meter är inte alltför långt. En lösning som borde fungera är att använda både sug och tryck. Där du lastar på pelletsen har du ett rektangulärt trattformat nedkast som är ansluten i båda ändar med t.ex spirorör. "framledningsröret" går sedan till behållaren där pelletsen skall hamna.

På behållaren sätter man t.ex. en spånsug som skapar undertryck via en stor area i toppen på behållaren vilket håller ner lufthastigheten så att pelletsen ramlar ner utan att sugas med..

På spånsugens utblås så sätter man ett returrör som går ut och via en 180 graders böj ansluts till nedkastets andra ände.

Med detta får du en cirkulation som via luftströmmen drar med sig pelletsen i behållaren.

Eventuellt kan man behöva två fläktar, beror lite¨på dimensioner och styrka på fläkten.
c
 
Titta på spannmålstransportörer
 
NetNut skrev:
Okej, 15 meter är inte alltför långt. En lösning som borde fungera är att använda både sug och tryck. Där du lastar på pelletsen har du ett rektangulärt trattformat nedkast som är ansluten i båda ändar med t.ex spirorör. "framledningsröret" går sedan till behållaren där pelletsen skall hamna.

På behållaren sätter man t.ex. en spånsug som skapar undertryck via en stor area i toppen på behållaren vilket håller ner lufthastigheten så att pelletsen ramlar ner utan att sugas med..

På spånsugens utblås så sätter man ett returrör som går ut och via en 180 graders böj ansluts till nedkastets andra ände.

Med detta får du en cirkulation som via luftströmmen drar med sig pelletsen i behållaren.

Eventuellt kan man behöva två fläktar, beror lite¨på dimensioner och styrka på fläkten.
c
Det kan ju funka,men hur loser man urlastningen då?
Måste man ha en sughink eller bygga om hela förrådet till en lufttätt låda?
Hoppas att det finns någon annan lösning. Cyklon?
 
Har sett en variant med cyklon med lös botten. Botten sitter på gångjärn och hålls på plats med en motvikt. När tillräckligt material nått cyklonen blir det tyngre och faller rakt ner och tömms.
 
Du har ingen bild eller länk? Ungefär så har jag tänkt dock osäker på sugkraften i botten på cyklonen men det går ju att lösa med tyngder.
 
Har en sån cyklon liggande nånstans, blev över på jobb nångång, men hitta den.....Den är inte större än en 5 litershink och i polerat rosfritt !
 
  • Gilla
Yngvee
  • Laddar…
Är den till salu? Anslutningsdim?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.