J
Bor i en bostadsrättsförening och har lite problem med att finna lediga ventilationskanaler. Jag kommer troligen få dra om ventilationen från mitt badrum till en kanal i hallen men det finns en ca 30 cm tjock stålbalk i vägen. Min fråga är nu om det är möjligt att dra en ventilationen genom denna stålbalk och stärka upp den under? Jag kommer givetvis ansöka om tillstånd från föreningen och jag antar att jag måste ta in en byggnadsingenjör?
 
Nej det får man troligen inte göra. Oftast får man ju dra runt bärande konstruktioner om man nu inte ritar in det direkt i byggnationen.
 
Vad är syftet med flytten och vart finns befintlig ventilation?
 
Om det är enda vägen, så tror jag att dte kan vara möjligt att dra den igenom balken. Om man gör ett runt hål mitt i en balk, så försvagas balken, men ett hål på rätt ställer ger en rätt marginell försvagning. Låt en konstruktör räkna på det.

Sedan är det en annan femma att det kan vara en rätt rejäl instats att skära ett sådant hål i en balk. Normalt bearbetar man nog med skärbrännare, men hettan från den kan nog försvaga balken ytterligare. Plus att det krävs rätt mycket brandskydd, brandvakt i typ ett dygn osv. om man kör skärbrännare inomhus.
 
J
Det har gjorts en hel del "moderniseringar" i det här huset senaste 10 år. Jag är nyinflyttad. Vår kanal är kapad av grannen ovanför och vi låg med vårt badrum på grannen under kakelugnskanal. Vi gick med på att flytta vår kanal så de kan använda sin kakelugn och de står för kostnaden. Dock har den firma som utförde jobbet med grannens kakelugnskanal inte riktigt varit ärliga så nu sitter vi med valet att dra en ful överliggare tvärs genom lägenheten. Kanalerna i hallen är stängda när de byggde vindsvåningar i början av 2000-talet så mitt alternativ nu är att dra ett rör ut till köket. Dock vet jag inte om det är ok att ha kök och badrum på samma kanal?

Verkar inte va någon bra ide att gå igenom stålbalk om det krävs allt det arbete.
 
Och en separat ventilation ut genom väggen med en paxfläkt är inget alternativ? Det låter ju inte direkt som ventilationen i övrigt är samordnad på nåt vis ändå.
 
J
Hej Stefan? Hur menar du då? Det finns två alternativ om jag ändå måste dra ett rör genom lägenheten.

1. är att dra den i hallen vilket skulle se ok ut. Då skulle badrum och kök vara på samma kanal men ingångshål från olika sidor av en vägg. Skulle jag i så fall kunna sätta pax fläktar i både badrum och kök?

2. Är att dra in i gästrummet. De skulle rent ut sagt se förjävligt ut men då är badrummet kopplad på en egen kanal.
 
Badrum och kök går normalt på samma stam i lägenheter, har ni centralfläkt på taket?
 
Med tanke på kakelugnar och att de tagit skorstenspipor i besittning så låter det ju inte som nå hus med nån central ventilation direkt... Enklast är nog som sagt en separat paxfläkt ut genom väggen i badrummet och sen nån annan lösning i köket.
 
J
Patrik: nej är självdrag tyvärr.

Stefan: men då kommer väl all fukt ut i halllen pch eftersom det är ett gammalt hus lär det bli problem eller?
 
jag menar såklart ut genom yttervägg men det kanske inte finns nån sådan i badrummet? Då blir det ju aningen svårare såklart.
 
J
Det är en bostadsrättförening så kan bli låga mungipor om jag drar ett hål i fasaden ;)
 
varför det om det görs korrekt? Menar ju inte att du ska hacka hål själv utan borrar man och monterar korrekt så är det ju snarare en förbättring.
 
J
Finns dock inga ytterväggar i badrummet men om man skulle få göra det är det nog en fråga för stadsbyggnadskontoret.
 
Strikt formellt så är det ju upp till föreningen att ordna så att det finns ventilation från ditt badrum. Har de godkänt att andra kapar din kanal, så får föreningen lösa det.

Men låt en byggnadsingenjör titta på möjligheten att gå igenom balken, Det bör inte behöva kosta mer än 3 - 4 timmar att räkna och titta på det. OM det går hållfasthetsmässigt, så får man ju titta på lämplig håltagningsmetod.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.