Håller på designa en stuga som ska innehålla en liten bastu, relax/matrum och ett sovloft.
Antar att man bygger sådana här byggnader på plintar men det kanske finns andra vägar att gå.
Höjden på byggnaden får bara vara 4m och nuvarande höjd från loftgolv till innertaknock är max 120cm.
Hade helst sluppit göra detta avstånd ännu mindre :(. Just nu i ritningen har jag 45x145mm reglar i bjälklaget. Den kommer vara 3.6m bred och ca 5m lång.

Jag har aldrig byggt nå på plintar men tycker mig ha läst hur dem kan röra på sig. Jag hade velat undvika att sätta plintar i mitten under huset eftersom det kommer vara svårt att justera dem eftersom huset kommer gå så nära marken för att inte överskrida 4m bygghöjd.

Hur ska man designa och bygga grunden på detta hus ?

3D-ritning av en stuga med synligt regelverk, bastu, relax/matrum och sovloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en stuga med visning av reglar, sovloft och bastu, planerad för byggnation på plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräv ner plintarna, eller gjut en platta med mur under marknivå så att man får kliva ner ett par trappsteg för att komma in i huset?
Höjden räknas ju som sagt från marknivå, och du kan ju då vinna uppåt en meter i takhöjd i bästa fall jämfört med plintar.
 
Du kommer behöva en plintrad i mitten oavsett dimension på bottenbjälklaget.

Plintgrund är helt klart den billigaste lösningen för stunden, men personligen hade jag spenderat lite mer för att gjuta en platta med kanske 200mm cellplast under.

Relativt lite att gräva ur och du kan få golvnivån i stort sett samma höjd som marknivån!
 
Vad kostar det i runda slängor att gjuta en platta på ca 25kvm ?
Vad är definitionen av marknivå. Alldeles i närheten av där denna stuga ska stå så har vi en trappstegsslänt.
Skulle man kunna utnyttna något sådant för att få upp höjden ?
Att sätta stugan på lecablock är inte ett alternativ eller ?
 
Ja, man kan gräva in sig i slänten och göra souterränghus av det. Men då är det gjut som gäller.
 
Är det rekomenderat att sätta justerbara plintar ?
Eller är det onödigt om plintarna mitt under huset ändå är så pass svåra att komma åt.
Är det djupet som avgör om plintarna kommer röra sig eller inte ?
Finns det något mer man ska tänka på om man ska använda plintar ?
 
Men om man verkligen inte vill ha plintar mitt under stugan. Vad behöver man göra ?
Om jag sätter cc 30cm ? 45x145 ?
 
Viktor Eriksson skrev:
Men om man verkligen inte vill ha plintar mitt under stugan. Vad behöver man göra ?
Om jag sätter cc 30cm ? 45x145 ?
Med 3.6m mellan yttre plintraderna blir nog golvet svajjigt utan stöd i mitten.

Men plintar är en relativt säker konstruktion som inte rör sig om de är korrekt utförda, ingen fara att ha en rad som inte är åtkomlig.
 
Redigerat:
I min första design så hade jag långa reglar rakt över. Men såg en bild på nätet då man hade delat upp det med en tvärgående regel i mitten. Det borde bli bättre. Då krävs inte en plint för varje 60c/c regel.
Ser den rätt ut, har man först en ram runt och sedan reglar däremellan ?
När man ska räkna plintavstånd, kan man använda olika tabeller jag sett som verkar gälla för altan ?
Eller finns det speciella som har med byggnader att göra?

3D-skiss av träregelekonstruktion med tvärgående regel och ram, avsett för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så planen på att få bygga högre mha souterräng är dumpad?
 
Jo om det innebär gjuten platta så är det skippat. Försöker minimera kostnaderna för detta projekt.
 
Hur ska man placera en stomme på plintar ? Sätter jag stommen mitt på plinten så kommer det bli problem att sätta panel sen, måste man alltså alltid sätta stommen en spikläkts bredd från kanten? :
Illustration av stomme placerad på plint med markerad avståndsmått för panelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall 34mm från kanten om man har 34x70 som spikläkt/regel ?
3D-modell av en stomme placerad på en betongplint med måttangivelser, illustrerar frågeställningen om placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det vara bättre att gräva ner plinten helt och använda någon sorts stolpsko istället ?

En annan fråga: Jag har svårt att tyda dessa regeldimensioneringstabeller. Sen verkar det som om dem är gjorda för altan. Kan någon säga mig om dessa mått ser bra ut ? Jag använder 45x140 som reglar.
3D-modell av en byggstomme på plintar med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, du kan ju inte bara lägga reglarna löst på plintarna, du fäster dem ju med stolpskorna som sitter i plintarna?
Bildgoogla på "plintar" så får du se hur man gör.
 
Var och pratade med min lokala Bygma-handlare. Om jag satte plintar så rekommenderade dem mig att sätta reglarna direkt på plintarna. Men dem rekommenderade mig istället att sätta stugan på betongblock för att slippa risken med skjutningar pga tjäle.
Hört att man måste gräva 1.80m djupt här uppe kring Luleå för att hamna på frostfritt.
Har även gått upp till 220x45 för att slippa ha en mittenrad med stöd under stugan som är svår att komma åt. Om jag kör limmad golvspånskiva så kan man ha ca 4m spännvidd.
 
V Viktor Eriksson skrev:
Var och pratade med min lokala Bygma-handlare. Om jag satte plintar så rekommenderade dem mig att sätta reglarna direkt på plintarna. Men dem rekommenderade mig istället att sätta stugan på betongblock för att slippa risken med skjutningar pga tjäle.
Hört att man måste gräva 1.80m djupt här uppe kring Luleå för att hamna på frostfritt.
Har även gått upp till 220x45 för att slippa ha en mittenrad med stöd under stugan som är svår att komma åt. Om jag kör limmad golvspånskiva så kan man ha ca 4m spännvidd.
Menade handlaren altså att tjälen inte skulle påverka löst liggande betongblock?

Tror han har lite att lära!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.