Hej,

Hade tänkt limma mur med Illbruck PU700. De behållare jag köpte ingår det ett litet munstycke i plast

csm_PU700_SE_NO_FI__1_f413d37b56.jpg

Men samtidigt har jag sett att man kan köpa speciell fogpistol

502180.jpg

Jag misstänker att den där pistolen finns av en anledning, men frågan är om det är så svårt att få till det med det medföljande munstycket?
 
S
det är en annan sorts flaska/burk till pistolen
 
S
nepp skall funka med den flaskan. skall gå även gå att få flaskan räcka längre 26 meter med pistol och 15mter med medföljande munstycke
 
F
snowjim skrev:
Hej,

Hade tänkt limma mur med Illbruck PU700. De behållare jag köpte ingår det ett litet munstycke i plast

[bild]

Men samtidigt har jag sett att man kan köpa speciell fogpistol

[bild]

Jag misstänker att den där pistolen finns av en anledning, men frågan är om det är så svårt att få till det med det medföljande munstycket?
Det kommer att funka med vanliga sprayburken.

Fogpickan är till speciella burkar. En stor fördel är att man kan bryta mitt i en burk, göra rent pickan med rengöringsspray och sen fortsätta när man har lust.

Meden vanlig sprsyburk så börjar man och sen tömmer man den, det är liksom engångsbruk.

Biltema har stenlim för fogpicka för 60-70kr burken. Har även rengöringsspray för liknande pengar. Fogpicka utan rengöringsspray som man skruvar fast och gör rent med är ren kapitalförstöring. Då är det bättre med engångsburkar.
 
Jag har två biltemapistoler, den ena laddad med stenlim den andra med vanligt fogskum.
Riktigt bra pistoler, har stått mer än ett halvår utan att torka, jag brukar spruta ut lite skum någon gång på vintern om jag kommer ihåg.
Har även köpt en flaska med rengöring, det köpet var kapitalförstöring då jag inte kommer använda den.
 
  • Gilla
Palazzo
  • Laddar…
Jag körde direkt från burken när vi byggde mur hemma gick kalas bra :)
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
F
Peter2400 skrev:
Jag har två biltemapistoler, den ena laddad med stenlim den andra med vanligt fogskum.
Riktigt bra pistoler, har stått mer än ett halvår utan att torka, jag brukar spruta ut lite skum någon gång på vintern om jag kommer ihåg.
Har även köpt en flaska med rengöring, det köpet var kapitalförstöring då jag inte kommer använda den.
Klägget i rör och munstycke härdar om det står, exakt på.samma sätt som det gör på en Byggmax fogskum om man ställer den.
 
fsn skrev:
Klägget i rör och munstycke härdar om det står, exakt på.samma sätt som det gör på en Byggmax fogskum om man ställer den.
Skillnaden mot en engångsflaska är att det sitter en smörjnippel i spetsen på pistolen, skummet behöver luft/fukt för att härda.

Metallisk smörjnippel som används för att tillföra luft eller fukt till byggskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Peter2400 skrev:
Skillnaden mot en engångsflaska är att det sitter en smörjnippel i spetsen på pistolen, skummet behöver luft/fukt för att härda.

[bild]
Har du använt dina pistoler mycket? Nippeln är fjäderbelastad och det tog inte många burkar innan min nippel "hängde" sig pga fogskumsrester som härdade och då måste man rengöra mellan gångerna vilket i sammanhanget är en enkel sak. Jag har haft två av Biltemas billigaste picka och båda har kukat sig så jag trodde att det i princip var standard.
 
fsn skrev:
Har du använt dina pistoler mycket? Nippeln är fjäderbelastad och det tog inte många burkar innan min nippel "hängde" sig pga fogskumsrester som härdade och då måste man rengöra mellan gångerna vilket i sammanhanget är en enkel sak. Jag har haft två av Biltemas billigaste picka och båda har kukat sig så jag trodde att det i princip var standard.
Jag har använt mina två pistoler relativt mycket, men jag kanske bara har haft tur.:)
 
Det gick utmärkt att köra direkt från munstycket som medföljer burken. 1 Burk höll dessutom väldigt länge med tanke på att det bara krävdes en sträng på våra stenar som är 12 cm breda. Gissar på att vi kan sätta hela muren med 3 burkar som tydligen ska representera 20 KG cement.

Imponerande hur hårt det sätter sig bara efter 15-20 minuter.

Munstycket sattes faktiskt inte igen så lätt ändå, man kunde ha uppehåll på 30 min och sen fortsätter utan några problem faktiskt.

En sak jag missade var dock att blöta ner stenen först, vet inte hur viktigt det är men jag vet att det är ganska vanligt att det ska göras när man jobbar med att fästa sten.
 
  • Gilla
Samir Hamzić
  • Laddar…
Nu får jag lägga mig i för jag märker här att vissa här inne inte vet hur en proffspistol fungerar.
En riktig pistol har en nål som täpper till nosen så att syre/luft inte kommer in i röret och på så sätt
härdar det INTE innuti. De behövs inte rengöras utan man använder det skumm/lim som behövs den lägger man undan pistolen. Det man INTE får göra såklart är att skruva av tuben och sen lägga båda åt sidan.
Då är man fucked for lyfe såklart, och kan kasta pistolen.
Så länge man inte har nosen öppen utan skruvar åt den så den är stängd när den inte används, kan pistolen ha skummet laddat i princip hur länge som helst.
Vi på jobbet har alla varsin pistol och de används olika mycket och ingen pistol har havvererat trots långvarig förvaring. Däremot om man inte har plats, (pistolen tar stor plats med tuben på) så kan man använda rengörningstuben och spola rent. Det skadar inte så att säga.

Peter du har inte haft tur, utan det går utmärkt att göra så.
Fsn, du har fel. Har man biltemapistol så får du räkna med att sånt kan hända. Köper du en pistol från Ilsbruck eller Silka så händer det inte. Men så kostar en propistol 900kr så vissst är det skildnad.

Däremot är de värda de pengarna alla dagar i veckan. Man får full kontroll över hur mycket man vill lägga på. Samt att du kan klämma på vilka slangar du känner för, så länge de passar över nosen.
Däremot ska man ge fan i att pilla på nosen utan låt skummet/limmet härda utanpå. Sen när det är dags att använda den igen så skrapar du bort det torra med en kniv eller borste. Sen är det bara att rock & rolla och köra. =)

Tuberna som ska sitta på pistol är speciella och har en annan infästning, men det finns flarror som tex den på bild som passar pistol men har även engångsmunstycket. Däremot måste man kolla upp det när man köper så det blir rätt tub.

/från en snickare som vet.
 
  • Gilla
MöIIer och 3 till
  • Laddar…
F
ItWasntMe skrev:
Nu får jag lägga mig i för jag märker här att vissa här inne inte vet hur en proffspistol fungerar.
En riktig pistol har en nål som täpper till nosen så att syre/luft inte kommer in i röret och på så sätt
härdar det INTE innuti. De behövs inte rengöras utan man använder det skumm/lim som behövs den lägger man undan pistolen. Det man INTE får göra såklart är att skruva av tuben och sen lägga båda åt sidan.
Då är man fucked for lyfe såklart, och kan kasta pistolen.
Så länge man inte har nosen öppen utan skruvar åt den så den är stängd när den inte används, kan pistolen ha skummet laddat i princip hur länge som helst.
Vi på jobbet har alla varsin pistol och de används olika mycket och ingen pistol har havvererat trots långvarig förvaring. Däremot om man inte har plats, (pistolen tar stor plats med tuben på) så kan man använda rengörningstuben och spola rent. Det skadar inte så att säga.

Peter du har inte haft tur, utan det går utmärkt att göra så.
Fsn, du har fel. Har man biltemapistol så får du räkna med att sånt kan hända. Köper du en pistol från Ilsbruck eller Silka så händer det inte. Men så kostar en propistol 900kr så vissst är det skildnad.

Däremot är de värda de pengarna alla dagar i veckan. Man får full kontroll över hur mycket man vill lägga på. Samt att du kan klämma på vilka slangar du känner för, så länge de passar över nosen.
Däremot ska man ge fan i att pilla på nosen utan låt skummet/limmet härda utanpå. Sen när det är dags att använda den igen så skrapar du bort det torra med en kniv eller borste. Sen är det bara att rock & rolla och köra. =)

Tuberna som ska sitta på pistol är speciella och har en annan infästning, men det finns flarror som tex den på bild som passar pistol men har även engångsmunstycket. Däremot måste man kolla upp det när man köper så det blir rätt tub.

/från en snickare som vet.
Du återupprepar i princip redan sånt som redan är skrivet, att det sitter en ventil i spetsen, att den håller tryck över tid


På vilket sätt har jag fel? Jag har två pickor, båda har havererat. Det är trist eller otur men exakt var har jag fel, du hävdar tom att det är något man får räkna med. Peters pickor funkar fortfarande, bra, kul eller tur. Men på vilket sätt är det mer rätt?

Sen lämnade jag inte burken i pickan i ett halvår utan jag tog ut och gjorde rent och det verkar ju inte nödvändigt.


Jag har 100% felutfall på mina pickor och i sann Biltemaanda så är det kanske inte jättekonstigt. Biltema har två modeller och jag har köpt den billigaste. Det är en pryl som inte används jätteofta. Den senaste är 4 månader gammal och åker in på ett garantibyte när jag hittar kvittot.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
1
  • Laddar…
engs engs skrev:
Någon som vet om Biltemas fogskumspistol passar på Illbruck PU700 flaskor?

[länk]
ja det gör den. Det är en standard för alla flaskor som skruvas fast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.