Hej.
Jag har ett svart betongpannetak som är från -88 och behöver fräschas till. Takfirman tyckte att pannorna var såpass fräscha att vi inte behövde byta dem utan det räckte med tvätt och målning. Själva huset är faluröd 1,5 plansvilla med kupa fram och bak. Allt som kunde tänkas vara vitt var vitt när vi köpte huset och vi har successivt målad det vita delarna röda och nu lutar vi åt att även måla om fönster och dörrfodren till rött för att få lugnare intryck på huset. Vi byter vindskiveplåtar och rännor samtidigt och jag funderar på grått istället för svart...och undrar då om någon har referensbilder på rött plus grått? Jag ska kolla med taktvättfirman vilka färger de kan måla med. Vi har inte valt firma än pga stora prisskillnader (pris mellan 38 och 50 tusen för tvätt och målning (i det dyrara ingick iofs nocktätning)). Jag tänker mig rejält grå. Det får inte se svart ut men ska vara en relativt mörk grå. Jag är lite klur på om det ser fånigt ut på taket dock. Jag ska sätta mig och göra några datorrenderingar men vill helst se några riktiga inspirationsbilder så om någon har...
Mats
Jag har ett svart betongpannetak som är från -88 och behöver fräschas till. Takfirman tyckte att pannorna var såpass fräscha att vi inte behövde byta dem utan det räckte med tvätt och målning. Själva huset är faluröd 1,5 plansvilla med kupa fram och bak. Allt som kunde tänkas vara vitt var vitt när vi köpte huset och vi har successivt målad det vita delarna röda och nu lutar vi åt att även måla om fönster och dörrfodren till rött för att få lugnare intryck på huset. Vi byter vindskiveplåtar och rännor samtidigt och jag funderar på grått istället för svart...och undrar då om någon har referensbilder på rött plus grått? Jag ska kolla med taktvättfirman vilka färger de kan måla med. Vi har inte valt firma än pga stora prisskillnader (pris mellan 38 och 50 tusen för tvätt och målning (i det dyrara ingick iofs nocktätning)). Jag tänker mig rejält grå. Det får inte se svart ut men ska vara en relativt mörk grå. Jag är lite klur på om det ser fånigt ut på taket dock. Jag ska sätta mig och göra några datorrenderingar men vill helst se några riktiga inspirationsbilder så om någon har...
Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker ni tänker rätt. Pannorna har väl åtminstone 10 år kvar på sin livslängd. Sedan bör ni slänga dem åt skogen (bildligt) och lägga om taket med lertegel. En sådan omläggning håller betydligt längre. (Bandtäckning med plåt av en bra kvalitet är också mycket hållbar)
En gammal tumregel när man skall välja färg (i betydelsen kulör) är att hitta färger med likvärdig mättnadsgrad. Av det skälet är falurött med vita foder och knutar en styggelse. Ni har gjort en bra insats för miljön som avlägsnat det vita. En mättad grå färg på taket tror jag kan bli mycket bra. Gråa kulörer brukar vara antingen varmgrå eller kallgrå. Välj variant med hänsyn till den röda färgens karaktär.
En gammal tumregel när man skall välja färg (i betydelsen kulör) är att hitta färger med likvärdig mättnadsgrad. Av det skälet är falurött med vita foder och knutar en styggelse. Ni har gjort en bra insats för miljön som avlägsnat det vita. En mättad grå färg på taket tror jag kan bli mycket bra. Gråa kulörer brukar vara antingen varmgrå eller kallgrå. Välj variant med hänsyn till den röda färgens karaktär.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med "vitt" i mitt förra inlägg menade jag kritvitt, dvs en kulör som är helt omättad. Det finns mättade vita kulörer som ofta går mot det grå hållet som går mycket bra ihop med falurött.
Det var snyggt tak! Jag kan nog tänka mig en uns mörkare grått främst map på rör och rännor som jag vill ska var lite diskreta. Jag ska som sagt rendera några exempel i datorn när jag får ledig tid. Jag har hittat några kulörer som jag ska kolla upp... RAL 7012 eller NCS S6500-N t ex. knepigt med RAL vs NCS. Först tänkte jag aluzink pga snyggt och lite underhåll men den är för ljus.Stefan N skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Rheinzink är mycket bättre än aluzink. Jag har erfarenhet av båda. Rheinzinken åldras trevligare (mörknar något) och håller i hundra år. Den kan visserligen bara monteras när temperaturen är över plus 12 eller något liknande, men det får man stå ut med.
RAL är ett gammalt tyskt färgsystem från 1920-talet. NCS är en vidareutveckling av det gamla svenska naturliga färgsystemet. Jag tycker det senare är mer logiskt, lättare att begripa och lämpar sig bättre för färgsättning av byggnader. Men RAL innehåller en del udda färger.
RAL är ett gammalt tyskt färgsystem från 1920-talet. NCS är en vidareutveckling av det gamla svenska naturliga färgsystemet. Jag tycker det senare är mer logiskt, lättare att begripa och lämpar sig bättre för färgsättning av byggnader. Men RAL innehåller en del udda färger.
Jag har lånat med NCS-kart från jobbet och har också fått Rheinzink som tips av kollegorna. Vi gör nog så att vi målar taket först och beställer plåtgrejorna efter det. Jag har två takmålningsofferter där den ena har angett två målningar och den andra en första målning med färg som binder ihop de aningens vittrade pannorna och efter dte vanliga färgen. Jag tycker nog att pannorna är porösa...jag kan skrapa "sand" med nageln från dem och jag ser i rännorna att det släpper lite "sand".
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Problemet med betongpannor är just det att den släta ytan som de har från början sakta eroderar bort och strukturen därför blir allt grövre. Till slut trivs mossa och annan växtlighet väldigt bra medan vattnet letar sig andra vägar. Jag tycker det är ett klokt beslut att förlänga livet på dem med en målning, så att takomläggningen kan göras när övrigt material har nått sitt bäst före datum.
Liknande trådar
-
Måla om fasad från svart till vitt
Fasad -
Rädda grundmålat trä som fått svartmögel?
Färg, Måla & Tapetsera -
handstork måla, krom till svart?
Badrum -
Felanmälan till kommunen om fallna träd utanför tomt som ledde till upptäckt av svartbygge?
Bygglov -
JO-anmälan mot kommunen för långsam hantering av svartbygge
Artikelkommentarer