BirgitS
Det är ett bra förslag men se om du kan få duschen längre bort från dörren, för det brukar ofta bli lite blött utanför duschen och det är inte så kul för nästa person som kliver i det på väg till toaletten.

För att göra det mindre trångt kan jag tänka mig att man placerar pannrumsdelen (eller tvätt+tork) i det som nu är kök, om ni inte har tänkt att ha ett trångt kök där.
 
Det har vi tänkt ha som sovrum. Därför vill jag inte heller ha värmesystemet mot den väggen.
Just nu måste jag få till en grundläggande planlösning som innehåller en dusch så att jag kan söka bygglov... Resterande rum kan jag fixa sen hur jag vill.

Ja, det är lite pusslande... fönstret skulle man kunna flytta lite för att få in duschen i nedre högra hörnet, men då vet jag inte vart badkaret ska vara istället. Det ska helst inte vara några fasta installationer inom en meter framför värmesystemet. Övre vänstra hörnet är under trappen, så det är lite begränsad takhöjd där (det är ca 180cm till tak vid kanten på tvättmaskinen). Man skulle kunna göra hallen ännu mindre, men då finns det ingen plats alls för att ställa ifrån sig skorna och hänga upp en jacka. osv...
 
BirgitS
Vad är dina tankar när det gäller Lilla salen då eftersom det väl måste vara möjligt att gå från den lilla hallen till resten av huset. Ett till stort sällskapsrum eller ska det delas av till en stor "korridor" och ett litet sovrum?
 
Jag gjorde ett snabbt och oexakt utkast för ETT tänkbart alternativ för köket och lilla salen. Vi har inte tänkt helt färdigt dock...

Utkast av planlösning för kök och angränsande rum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får en dålig känsla av trånga utrymmen och många dörrar :( Fortsätt skissa upp alternativ. Kanske kan ni byta plats på rummen. Testa
 
Helst vill vi ha sovrummet på den 'skuggiga' sidan och köket på den soliga. Men jag håller med om att passagen där i mitten inte känns helt optimal...
Det går ju att dra ner lite på storleken på toaletten där så att inte korridoren blir lika klaustrofobisk.
Eller sätta WC'n och klädkammaren bredvid varandra så att man får en lite större, fyrkantig hall mellan kök och sov.
 
Kanske kök och badrum kan byta plats? Hallen går in en bit i innerhallen? Bort med dörrar. KLK och sovrum kan vara kvar. Behövs gäst-wc på den lilla ytan ?
 
BirgitS
Går det att riva murstock och det andra gråmarkerade på dina tidigare ritningar utan risk för andra problem?
 
Jonatan79 skrev:
Kanske kök och badrum kan byta plats? Hallen går in en bit i innerhallen? Bort med dörrar. KLK och sovrum kan vara kvar. Behövs gäst-wc på den lilla ytan ?
Köket vill jag gärna ha i anslutning till stora salen. En extra WC är alltid bra när nån tonåring har låst in sig i badrummet...

BirgitS skrev:
Går det att riva murstock och det andra gråmarkerade på dina tidigare ritningar utan risk för andra problem?
Jag tror att jag kan skala av en del. Just nu är det några väggfasta skåp med vatten och avlopp till köket ovanför bl a.


Nåt sånt här? Då kan man ju ha klädavhängningen i hallen mellan sov och kök, vilket gör att man kanske kan ta bort garderoben i den 'yttre' hallen och flytta väggen mot badrummet lite så att det blir större... Kanske göra en lite större öppning än vanlig dörr mellan de två hallarna.

Arkitektonisk planritning av ett hus med angränsande kök till stora salen, extra WC och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, förstår. Inte så lätt att trolla till den perfekta planlösningen. Behöver ni ha dörr från hall till innerhall ? Öppning ist för dörr till kök kanske ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur har ni tänkt att det ser ut på övervåningen? Den extra WCn kanske kan vara där? Borde vara lätt att springa upp de gånger badrummet/tvättstugan är upptagen.

Om ni kommer behöva ha inre hallar utan fönster mot yttervägg tycker jag ni ska tänka på att på annat sätt få in ljus. Tex genom fönster i innerdörrar, överljus ovan dörrar, alternativt via takfönster/takkupol.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Går det att byta sida på tvättstuga och badrum? Badkaret in under trappan och sen handfat, toa, dusch efter det? Finns säkert varianter med handfatet på tvättstugesidan.

En öppnare hall enligt sista skissen utan vägg mellan den vita och blå delen tror jag för övrigt också på
 
BirgitS
Eftersom Stora salen är så väldigt stor gäller det att fylla upp den på ett vettigt sätt så att det inte ser ödsligt ut och det är därför som jag har föreslagit att köket skulle vara där.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ecb182 skrev:
Om ni kommer behöva ha inre hallar utan fönster mot yttervägg tycker jag ni ska tänka på att på annat sätt få in ljus. Tex genom fönster i innerdörrar, överljus ovan dörrar, alternativt via takfönster/takkupol.
Jo, det är 3,5 meter i takhöjd i lilla salen, så det ryms nog fönster ovanför dörrarna.


Nötegårdsgubben skrev:
Går det att byta sida på tvättstuga och badrum? Badkaret in under trappan och sen handfat, toa, dusch efter det? Finns säkert varianter med handfatet på tvättstugesidan.
I min första skiss såg det ut precis så. Problemet är dom där tre större fyrkanterna som är värmesystemet. Jag vill inte ha dom mot sovrumsväggen och den andra väggen blir det ett fönster på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Jag tycker det är svårt att komma med vettiga svar på dina frågor och jag har funderat varför det är så.
Jag tror att du har kommit längre fram i planlösningen än vi och frågar om detaljer utan att vi vet helhetsbilden. Eller så är det kanske dit sätt att planera och är det anledningen varför du tyckte det var svårt att komma med en vettig planlösning.

Ta några steg tillbaka och kom med din kravlista.
Hur ska allt se ut i grova drag. Sedan kan man fundera över detaljer.

Och för att kommentera planlösningen, tycker jag det är synd att grov entren, ingången till badrummet och trappupgången till sovrummen delar samma yta.
Groventreen är den smutsiga delen av huset och sovrum och badrum den rena delen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.