Hej!

Har lagt upp en tråd tidigare på planritningen på vårt hus, men jag känner mig osäker på om vi ens har lagt huset på rätt ställe på tomten. Hur hade ni placerat hus och garage på denna tomt?

/Karin
 
  • Skiss av en tomt med måttangivelser där ett hus och garage är placerade, med kompassriktning norr markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en tomt med utritat hus och garage markerat med "HUVUDBYGGNAD" och "GARAGE", inklusive kompassros.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en tomtplan med hus och garage placerat, inklusive kompassriktning och omgivande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av tomten med markerade områden för hus och garage samt kompassriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inte redan fått en hel del synpunkter på detta?

Inte så kul att tröska igenom samma sak igen, eller hur?
Speciellt nu när det börjar närma sig sommaren.

Hur vill du/ni ha de själva? Det är ju det som är viktigast!
 
KnockOnWood skrev:
Har du inte redan fått en hel del synpunkter på detta?

Inte så kul att tröska igenom samma sak igen, eller hur?
Speciellt nu när det börjar närma sig sommaren.

Hur vill du/ni ha de själva? Det är ju det som är viktigast!
Jo, men vi har aldrig varken ägt eller byggt ett hus innan. Dessutom lägger de flesta som bygger husen på första delen av området med långsidorna ut mot vägen, det gör ju att man blir osäker. Därför hade det varit jätteskönt att få lite input från folk som har lite mer koll. Det är inte självklart hur man ska göra på denna tomt känner vi.
 
Lägg huset till vänster om grönområde för där är det tomt vad jag kan förstå av ritningen. Det är ju lite dumt att lägga ett hus bakom en skog.:banghead:
 
cecar33 skrev:
Lägg huset till vänster om grönområde för där är det tomt vad jag kan förstå av ritningen. Det är ju lite dumt att lägga ett hus bakom en skog.:banghead:
Det är inte en jättetät skog utan snarare en skogsdunge. Vart har du tänkt att vi ska lägga garaget då?
 
Man bör alltid utgå från väderstrecken. De flesta är hemma mest på eftermiddagen och kvällen. Då är tillgången till kvällssol i väster (sommartid även nordväst) en viktig trivselskapande omständighet både inne och ute. Norrsidor som skuggas av hus är sällan användbara. Gör dem så små som möjligt. I söder står solen alltid högst. Därför kan man lägga ett garage framför bostadshuset i söder om avståndet är tillräckligt stort. Rumsbildningar utomhus kan vara trevliga och skapar områden som är mer insynsskyddade. Till det kan man använda garaget. Sedan handlar det om att ta vara på de kvaliteter som finns på tomten, men som inte framgår här.

Min huvudinvändning mot den översta skissen är dels att garaget delvis skuggar västersolen till huset, dels att placeringarna lämnar onödigt stora ytor i norr. De efterföljande skisserna är dock inte bättre. Försök att tänka fritt med utgångspunkt från ovanstående principer och bry er överhuvudtaget inte om hur grannarna har gjort. De är lika lite proffs som ni är.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Man bör alltid utgå från väderstrecken. De flesta är hemma mest på eftermiddagen och kvällen. Då är tillgången till kvällssol i väster (sommartid även nordväst) en viktig trivselskapande omständighet både inne och ute. Norrsidor som skuggas av hus är sällan användbara. Gör dem så små som möjligt. I söder står solen alltid högst. Därför kan man lägga ett garage framför bostadshuset i söder om avståndet är tillräckligt stort. Rumsbildningar utomhus kan vara trevliga och skapar områden som är mer insynsskyddade. Till det kan man använda garaget. Sedan handlar det om att ta vara på de kvaliteter som finns på tomten, men som inte framgår här.

Min huvudinvändning mot den översta skissen är dels att garaget delvis skuggar västersolen till huset, dels att placeringarna lämnar onödigt stora ytor i norr. De efterföljande skisserna är dock inte bättre. Försök att tänka fritt med utgångspunkt från ovanstående principer och bry er överhuvudtaget inte om hur grannarna har gjort. De är lika lite proffs som ni är.
Tusen tack för ditt svar!
 
justusandersson skrev:
Man bör alltid utgå från väderstrecken. De flesta är hemma mest på eftermiddagen och kvällen. Då är tillgången till kvällssol i väster (sommartid även nordväst) en viktig trivselskapande omständighet både inne och ute. Norrsidor som skuggas av hus är sällan användbara. Gör dem så små som möjligt. I söder står solen alltid högst. Därför kan man lägga ett garage framför bostadshuset i söder om avståndet är tillräckligt stort. Rumsbildningar utomhus kan vara trevliga och skapar områden som är mer insynsskyddade. Till det kan man använda garaget. Sedan handlar det om att ta vara på de kvaliteter som finns på tomten, men som inte framgår här.

Min huvudinvändning mot den översta skissen är dels att garaget delvis skuggar västersolen till huset, dels att placeringarna lämnar onödigt stora ytor i norr. De efterföljande skisserna är dock inte bättre. Försök att tänka fritt med utgångspunkt från ovanstående principer och bry er överhuvudtaget inte om hur grannarna har gjort. De är lika lite proffs som ni är.
Får man vara fräck och fråga hur du hade placerat ett 1,5-planshus på tomten och hur du hade tänkt med planritningen på bottenvåningen isf? ( i grova drag)

Skickar med vår ursprungliga planritning och en bild på hur vi hade tänkt oss exteriören.
 
  • Vit 1,5-plans villa med svart tak, veranda och grönt gräs runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad arkitektonisk planritning av ett 1,5-planshus visande bottenvåningens layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av 1,5-planshus med exteriör och bottenvåningsplanritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte en helt enkel uppgift. Jag hade nog "flippat" planlösningen så att det som är upptill på ritningen i stället hamnar nertill. Så hade jag placerat husets kortsida med kök o matplats åt söder, vardagsrummet mot väster och verandan mot öster. Lägg sedan huset så nära nordsidan av tomten som det går, men ungefär mitt på i öst-västlig riktning. Vinkla garaget och lägg det så nära grönområdet som möjligt. Då har jag inte tagit hänsyn till övervåningen.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Inte en helt enkel uppgift. Jag hade nog "flippat" planlösningen så att det som är upptill på ritningen i stället hamnar nertill. Så hade jag placerat husets kortsida med kök o matplats åt söder, vardagsrummet mot väster och verandan mot öster. Lägg sedan huset så nära nordsidan av tomten som det går, men ungefär mitt på i öst-västlig riktning. Vinkla garaget och lägg det så nära grönområdet som möjligt. Då har jag inte tagit hänsyn till övervåningen.
Menar du ungefär såhär? Blir det inte konstigt med verandan/entrén på baksidan? (Om vi nu säger att öst är höger osv)
Handritad skiss av en husplan med markerade rum och veranda, indikerar en diskussion om bygglayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den stora utmaningen med den här tomten är som jag ser det är att dess entré ligger i det sydvästra hörnet, vilket brukar vara den värdefullaste delen av en tomt. Då tänker jag att om man skjuter garaget åt öster och lägger det parallellt med grönytan (som ju ser ut som ett reservat för en framtida väg) så kan man ha en gångväg från garageinfarten som leder fram till husets entré på den östra sidan. Sedan är det en smaksak om ni vill ha verandan som en toffelveranda framför entrén eller som en vilstolsveranda i amerikansk stil på den västra, eller kanske en på vardera sidan.

Det kan finnas begränsningar i detaljplanen (Sk prickmark som inte får bebyggas. Fast ibland kan man få lägga ett garage där ändå.) som måste kontrolleras.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
Framförallt skulle jag minimera utrymmet mot grannen, dvs lägga garaget så långt åt väster som möjligt. Den ytan används nämligen inte. Om du inte tänkt grusa/stenlägga där och ha plats för ytterligare parkering, men 4,5 meter bör väl räcka till det?

Sedan får man tänka på att de som går och cyklar på GC-banan har väldigt bra insyn på ett helt annat sätt än vad man har på bilväg.
 
  • Gilla
Karin C
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Den stora utmaningen med den här tomten är som jag ser det är att dess entré ligger i det sydvästra hörnet, vilket brukar vara den värdefullaste delen av en tomt. Då tänker jag att om man skjuter garaget åt öster och lägger det parallellt med grönytan (som ju ser ut som ett reservat för en framtida väg) så kan man ha en gångväg från garageinfarten som leder fram till husets entré på den östra sidan. Sedan är det en smaksak om ni vill ha verandan som en toffelveranda framför entrén eller som en vilstolsveranda i amerikansk stil på den västra, eller kanske en på vardera sidan.

Det kan finnas begränsningar i detaljplanen (Sk prickmark som inte får bebyggas. Fast ibland kan man få lägga ett garage där ändå.) som måste kontrolleras.
Jag kollade med kommunen och man får lägga garaget 1,5 m från tomtgränsen. Sen blir väl den stora utmaningen att lägga det så att det inte stjäl nån kvällssol om vi lägger uterummet på gaveln som vi tänkt från början.

Tror ändå att vi kör veranda på västra sidan då vi nog känner att det känns lite mer inbjudande att se när man kommer in på tomten. Baksidan (öster) funderar vi på att köra altan istället som går runt huset på södersidan.
 
Anna_H skrev:
Framförallt skulle jag minimera utrymmet mot grannen, dvs lägga garaget så långt åt väster som möjligt. Den ytan används nämligen inte. Om du inte tänkt grusa/stenlägga där och ha plats för ytterligare parkering, men 4,5 meter bör väl räcka till det?

Sedan får man tänka på att de som går och cyklar på GC-banan har väldigt bra insyn på ett helt annat sätt än vad man har på bilväg.
Vi fick ett förslag här att lägga garaget ner mot grönområdet istället och lägga det längs med den tomtgränsen. På så sätt blir det också lite insynsskydd från gatan. Men det gäller att vi kollar upp hur solen går då så att vi inte får en massa skugga på bästa delarna av tomten.

Vi får lägga garaget 1,5 m från tomtgräns så om vi har kvar det på ursprungsplatsen så lägger vi det nog så långt ut åt väster som möjligt. Sen borde grannen lägga sitt garage på östra sidan av sitt hus förhoppningsvis så att vi inte får så mycket insyn därifrån. Har du några tankar på planlösningen?
 
Jag tycker problemet verkar vara att huset inte är ritat efter tomten. Det naturliga vore att ha entrén åt SV eller V, men då hamnar alla stora glasytor åt norrhållet!

Edit: bifogar två skisser på hur bottenvåningen kunde se ut.
Skiss av husets bottenvåning med rumsuppdelningar och orientering till tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad skiss av en bottenvåning i ett hus med anmärkningar, placerad på en hetvdnad mot tomtens orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Karin C och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.