Hej,
Sedan länge finns det tankar på att försöka överföra en del av det material som finns samlat på alla gamla VHS-kasetter innan VHS-videon helt lägger av.

Jag funderar på att skaffa en separat (kanske extern) hårddisk för att spara detta på, men hur mycket digital plats upptar 1 timme normal VHS-kvalité på hårddisken?

 
Det beror på hur hårt du villl packa ned det och sen är ju kvalitet ett relativt begrepp men i packat format tex divx så skulle jag tippa på 5- 10Mbyte per minut
 
T
Hitachi har visst släppt en hårddisk för PC som ligger på 1Terabit (1000Giga), vet inte vad priset är än men kan vara intressant om man har mycket i VHS väg. Enligt reklamen skulle visst 250.000 mp3 låtar få plats på 1 hårddisk.
 
Räkna med ca 1GB per tiime med VHS kvalitet.

Lycka till

Kaj
 
GoForIt skrev:
Sedan länge finns det tankar på att försöka överföra en del av det material som finns samlat på alla gamla VHS-kasetter innan VHS-videon helt lägger av
Hej du!
Jag ägnade hela julhelgen till att digitalisera alla mina videokamera filmer. Köpte ett paket med videokort och programvara "Pinnacle studio 10 500-pci" http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4253265
Fungerar perfekt. Har nu överört allt till DVD + plus att de även finns som mpg filer på datorn.
I högsta kvalité tar 1 timmas film ca 2,63 gb utrymme. Men det går naturligtvis att komprimera som man vill
 
johansjostrand skrev:
Hej du!
Jag ägnade hela julhelgen till att digitalisera alla mina videokamera filmer. Köpte ett paket med videokort och programvara "Pinnacle studio 10 500-pci" [länk]
Fungerar perfekt. Har nu överört allt till DVD + plus att de även finns som mpg filer på datorn.
I högsta kvalité tar 1 timmas film ca 2,63 gb utrymme. Men det går naturligtvis att komprimera som man vill
Hej,
Det verkade ju onekligen intressant..
Testade du att komprimera någon gång?
Går det snabbt och enkelt att redigera det överförda, typ ta bort oönskade delar?

Fanns det någon funktion i programmet för att kunna förinställa/programmera den, om man exempelvis kopplar in en digitalbox före istället för en video?
 
GoForIt skrev:
Testade du att komprimera någon gång?
Nej. Men det finns flera olika alternativ att välja på. vcd, svcd mm.

Går det snabbt och enkelt att redigera det överförda, typ ta bort oönskade delar?
Mycket enkelt. Man delar upp filmen i scener som man kan klippa och flytta om precis som man vill och sedan spara eller bränna det färdiga resultatet. Lägga på text, ljud och musik mm. Man kan göra startmenyer om man väljer att bränna på dvd.

Fanns det någon funktion i programmet för att kunna förinställa/programmera den, om man exempelvis kopplar in en digitalbox före istället för en video?
Nej, inte om du tänkte dig att den skulle fungera som en video?
 
galento
Hej,mkt intressant Johan,har själv ett 30 tal video8 och Hi8 som nog skulle vara bra att få kopierat. Omvandlas den analoga signalen till digital av programmet i datorn ? Tycker det hela verkar svårt men det kanske är enklare än man tror ::) Var det samma typ av band som du kopierade till dvd också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.