Tycker att det borde vara ett vanligt problem. Kan räkna upp ytterligare två fastigheter i min släkt som har detta bekymmer. Har man 1500 m2 grusyta som skär igenom två gräsmattor och ser inte det som ett alternativ att anlägga en stenbro genom grusytan bara för att tillverkarna inte orkar programmera. Visuellt ser det helt enkelt oestetiskt ut. Alternativet är att stenlägga grusytorna, men några 100 000 kr i sten är inte heller ett alternativ. Jag tror att det kommer i någon generation i framtiden, men vill ändå påpeka knasigheter.
 
trähandtag skrev:
Tycker att det borde vara ett vanligt problem. Kan räkna upp ytterligare två fastigheter i min släkt som har detta bekymmer. Har man 1500 m2 grusyta som skär igenom två gräsmattor och ser inte det som ett alternativ att anlägga en stenbro genom grusytan bara för att tillverkarna inte orkar programmera. Visuellt ser det helt enkelt oestetiskt ut. Alternativet är att stenlägga grusytorna, men några 100 000 kr i sten är inte heller ett alternativ. Jag tror att det kommer i någon generation i framtiden, men vill ändå påpeka knasigheter.
Maila Husqvarna. Jag tror att de fortfarande har rätt till patenten som krävs för att det skall gå att göra...
 
En vild gissning är att robotklipparna inte säljer så bra till ägare av stora tomter och därmed prioriterar man inte funktioner som i praktiken innebär att klipparen ska kunna hantera "flera tomter". 1500 kvadratmeter grusplan som skär av gräsmattan känns som en stor tomt ändå. :)
 
Måste alla robotgräsklippare vara likadana och dessutom astråkiga? De ser ju ut som oversize-robotdammsugare allihop och de billiga modellerna verkar dessutom göra allt för att se billiga ut. Dags för lite ny design och teknik tycker jag. Här är några förslag.

- Personligt utseende - så att robotgräsklipparen ser ut som ett gulligt husdjur. För den som vill vara lite tuffare skulle man kunna tänka sig en läskig design. Eller kanske en kromad för den som gillar veteranbilar, etc. Man borde kunna ha olika skal att välja emellan.

- Gående robotar. T.ex. skulle man kunna utgå från en större variant av Robugtix T8X (spindelrobot). Dessa borde klara trappor, slänter mm.
Svart, spindelliknande robot med flera ledade ben och en central kropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Mer funktioner, som t.ex. trimmning av kanter.
- Snöskottningsfunktion för vinterbruk - om man låter roboten borsta under ett snöfall så borde man kunna sopa bort snö. Det kräver nog att roboten är bandgående.
- Bevakningsfunktion. Förse roboten med kamera, strålkastare och uppkoppling så kan den hålla koll på tomten nattetid eller då man inte är hemma.
- Jaga-bort-oönskade-katter-funktion. Fungerar som en mjukvaruuppdatering på bevakningsfunktionen.
- Gatsopningsfunktion.
- Rensa fogar på stensättningen.
- Ogräsresningsfunktion - bildigenkänning för att hitta ogräs och ta bort det.
- Induktiv laddning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.