Vi har använt sådana där L-element med mineritskiva utanpå till vår husgrund,

Nu vill jag fästa bärlinan till altanen i grunden.

Känner mig dock lite osäker på det. Om jag lägger bärlinan utanpå L-elementet så kommer jag ha 10 cm med cellplast innan voten/betongen kommer som jag kan fästa i. Detta gör det svårt rent praktiskt att nå in dit med betongexpanderskruven på ett bra sätt. Men även om jag löser det, så kommer jag ha en bärlina som hållfastighetsmässigt hänger 10 cm utanför betongen, bara med hjälp av långa skruv.

Hur skulle ni gjort?
 
Jag hade ungefär samma problematik när jag skulle bygga min altan. Det slutade med att jag satte plintar ca 50 cm utanför husgrunden, och lade upp bärlinan på dessa istället.
 
  • Gilla
Zekesson
  • Laddar…
M12x200 betongexpander, borra igenom regel och isolering. Klarrt (y)
 
Jarlingar skrev:
M12x200 betongexpander, borra igenom regel och isolering. Klarrt (y)
Låter ju enkelt. Och risken för att hela belastningen så att säga hamnar på den decimetern av en 12 mm bult som går igenom cellplasten, är den försumbar?
Om jag drar muttern för hårt borde man riskera att knäcka mineriten till och med.
Men jag kanske överdriver?
 
Har väldigt svårt att tro du kan lyckas knäcka mineriten när du skruvar dit regeln.
Däremot borde den kunna knäckas ifall altanen börjar svikta.

Om du kör någon avväxling nära infästningen är det nog lugnt.
 
jag skulle inte skruva nåt i en grund som är byggd på det viset. Heller då göra som redan föreslagits.
 
Gjuta plintar nära är svårt så det hoppar jag helst över.


Kommer nog såga upp ett hål i mineritskivan/isoleringen så att jag kan fästa några småbitar av tryckt virke direkt mot betongen istället (2 x 45 mm + 10 mm extra = 100 mmm). Sen skruvar jag helt enkelt bärlinan i detta istället så blir det stumt och fint.
 
Du behöver ju knappast gjuta en plint nära väggen. Det hänger ju bara på hur du konstruerar resten men plinten kan ju typ stå en meter ifrån väggen.
 
Brukat inte hustillverkare dra massa el och vatten i det "diket" på gjutformen, finns risk att du borrar i dom i sådant fall.




Sektion av grundläggning med markerat utrymme där el och vatten kan vara dragna, en varning för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Har du golvvärme?
 
det du gör är innan gjutning av plattan så gör du utsparing i kantbalken där du gör infästningar. dvs betong hela vägen ut i cementskivan. typ 15-20 cm breda. tips till nästa gång. jag gjorde plintar intill väggen och byggde altanen fristående från huset.
 
Varför ska du skruva fast altanen i huset för?
 
Det är inte bultarna som bär lasten utan det är friktionen mellan bärlinan och betongväggen. Och den uppnås av bultarnas draglast. Har du frigolit emellan kan du säkert inte dra så mycket att tillräcklig friktion uppkommer, om du inte knäcker hela frigolitskiktet.
Du kan inte fästa en bärlina genom frigolit.
 
Mikael_L
Jag hade samma problem.
Jag satt lite 5 cm tjocka betongplattor (typen för trädgårdsgångar) i makadamen runt huset,i exakt rätt nivå för undersidan av bärlinan. Som stöd under bärlinan alltså.
Sen borrade jag genom bärlina/minerit/cellplast/betong och tryckte fast bärlinan med jättelånga spikplugg.
 
F
Jag tog helgängad rostfri stång som kapades i 200mm långa delar, svetsade på en fyrkantig bricka och borrade upp i L-elementen innan gjutning. Två st vertikala med c-c 120 ungefär och 1,5m mellan varje skulle jag tro att det är. Syllisolering bakom regeln 45x170 och sen stor hemmagjord fyrkantig 50x50mm bricka och nyloc-mutter. Det blir som Thomas Blekinge redan påpekat friktion så det räcker trots att man inte tar i så det smakar blod när man drar åt. Borde vara fullt jämförbart med expander man expanderar med mutter förutsatt att man får in expandern tillräckligt i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.