Hej!

Jaha, då fick man hjärnsläpp och borrade sönder ett kopparrör till radiatorerna, trots att jag egentligen visste att det låg precis där det låg :( Lyckades lyckligtvis springa ned i källaren och tömma systemet tillräckligt snabbt för att isoleringen skulle ta det mesta av vattnet. Jag bifogar en bild på skadan.

Nu är frågan: Vad finns det för möjlighet att laga detta? Löda, skarva med klämringskoppling? Det är ju ett dolt rör i en innervägg, så frågan är ju både vad som funkar, och vad som är godkänt. Ska ringa en rörmokare imorgon, men det är alltid bra att ha lite kött på benen...
Skadat kopparrör med en tydlig borrskada, omgiven av vit isolering, som illustrerar ett vanligt misstag vid borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmen är ett lågtrycksystem. Således är det helt OK med skarv av valfri modell.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ringer du rörmokaren så pressar han säkerligen bara dit en ett par skarvmuffar och en ny rörstump. Gjort på 15 minuter nu när du redan tömt systemet.

Vilken tur att du upptäckte misstaget :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hej Nils82 och mexitegel!

Tack för era lugnande svar! Fick tag på en trevlig rörmokare i morse som kan komma och göra en ordentlig skarv under dagen. Visst är det skönt med saker som för ögonblicket verkar oöverstigliga, men sedan löser sig oväntat enkelt :)
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Japp (y)
 
är mest nyfiken på vad du gjorde egentligen? Borren ser ju ut att ha vevat lite grann eller handlade det om 110 hål för avlopp?
 
  • Gilla
Paison
  • Laddar…
20 mm spiralborr som gått i för många spik = väldigt slött, och röret på andra sidan av en 90 regel, samt en vilja att "nu ska jag igenom". Lägg sedan till en hjärna som var någon annanstans... Klantigt: ja. Har jag lärt mig nåt: Vi får väl se:)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Den där typen av misstag verkar man kunna göra hur många som helst. I alla fall jag :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Staffans2000
Om det på grund av ev. brandrisk är möjligt, skulle jag lött igen den skadan. Bättre på alla sätt.

Staffan
 
Problemet med lödning, utöver brandrisken. Är att det är väldigt svårt att veta om lödningen har lyckats.

Presskopplingar var rätt länge godkända för dold förläggning även för tappvatten, lödning blev stoppat i regelverket innan även presskopplingarna förbjöds.

Presskopplingen har fördelen att den inte kan misslyckas, iallafall inte osynligt. Nackdelen är att den är beroende av en O-ring, som kan åldras. Fast moderna O-ringar är gjorda i ett material som inte åldras på samma sätt som de gamla av naturgummi.
 
Fast det är väl samma där som med slarv i övrigt ? En duktig VVSare kanske missar en lödning på en miljon lödda kopplingar om vanan är inne. Sen att det kryllar av VVSare som inte kan löda och som missar jämt förstör ju statistiken en aning och såklart anses de lödda kopplingarna vara av ondo. Inte klåparna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om man använder fel backar till pressverktyget så blir det inte en korrekt pressad skarv, så pressningen är inte idiotsäker den heller.

Lödning av värmesystem är en utmärkt metod men mer tidskrävande. Och vid lödning utan öppen låga (mjuklödning) är brandrisken minimal men ska naturligtvis inte ignoreras.

Oavsett vilken fogteknik som används måste fogen täthetsprovas och då upptäcks eventuella misstag.
 
Jag hade satt ett hål och ett doslock kring lagningen så att det går att inspektera.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade satt ett hål...
Vart köper man det? :rolleyes:
 
  • Gilla
pelpet och 2 till
  • Laddar…
kulle
Den bjöd pelpet på :)
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.