Dr.L skrev:
Skyddsrum... gissa om det kommer vara fullproppat med armering!!
oceanis skrev:
Då ska du nog titta lite på konstruktionsritningarna innan du startar för om det är ett skyddsrum av hyfsat modernt snitt är det nästan mer armering än betong i dessa väggar.

Jag tror faktiskt inte ens du kan använda denna typ av maskin för det du skall göra.. Den bygger ju på att du skär ett snitt med de två parallella skivorna i betongen och sen med ett brytjärn knäcker bort en del för att komma in och göra ett nytt snitt och på så sätt till slut komma igenom.

I den konstruktionen som du skall igenom så har du oändligt med armering i alla ledder dvs både vertikalt och horisontellt och om du kör ett snitt uppifrån och ner så kommer du att ha mycket vertikal armering som med stor sannolikhet kommer att hålla fast betongen så att den inte går att knäcka. Du har ju bara kört av de horisontellt liggande armeringsjärnen. För att knäcka så måste du då göra en massa nya snitt tvärs också längs hela den sträckan. Armeringen ligger tätt så det är stor risk att detta händer.
Ja, nu har jag inköpt en K3000 cut n break maskin. Helt underbar att jobba med. Tack vare remdriften så överraskar den med att inte ha hugg- eller kasttendenser. Oavsett så ska man ändå ha respekt för sådana här maskiner och vara försiktig så man står stadigt och hur man håller maskinen.
Jag hittade den hos en lokal leverantör för bara några 100-lappar mer än vad den kunde hittas på nätet. Den lokala firman har också service om behov uppstår och bara det kan vara värt en del… ;)
Först trodde jag att priserna jag hittade var exklusive kapskivor men det visade sig att det ingick skivor och kalaset slutade på strax under 19.000:-. Räknar med att det finns ett restvärde på maskinen när jobbet är klart om några månader så spana på Blocket om du är ute efter en sådan här maskin.

Tränade på ett dörrhål och väggen är 275 mm tjock. Första biten är nu loss. Inga av de farhågor som Oceanis hade har dykt upp.De armeringsjärn som fanns var 12 mm men kapades av maskinen utan problem.

20150213_112045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150213_113727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150213_113839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvånande lite armeringsjärn. Bra för mig men man kan ju undra vilka krav man egentligen hade på skyddsrum 1952 när det byggdes ?
Jobbet har bara börjat så det återstår att se hur många skivor som kommer att gå åt.
Upptäckte att priset kan variera stort från 1600 till ca 2500:- /paret. Det finns olika hårdhet på skivorna så man får se upp så man får rätt hårdhet anpassat till det material man skall skära.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Måste hålla med om att det ser inte ut att vara armerat enligt nuvarande regler i alla fall.....:)

I övrigt kan jag bara hålla med om att maskinen/maskinerna är fantastiskt bra. Har sett dom i aktion flera gånger och alltid med samma resultat.
 
Redigerat:
Hej,

Håller på med ett större projekt och tvingas ta upp 6st dörröppningar 210*90 cm. Betongväggen är ca 20cm bred. Vet inte hur många uppsättningar av klingor som kommer att gå åt. Givetvis är det olika slitage beroende på betong och armering.

Hur lång tid tog det att kapa upp dörröppningen? Hur länge håller diamantklingan?
 
Nu är det ju dubbla klingor men dom håller länge. Jag skulle vilja påstå att när du är färdig med dina 6 dörröppningar så har du halva slitytan kvar på klingorna.
Förutsättningen är att du inte trycker eller forcerar utan låter maskin arbeta sig in av egen tyngd samt naturligtvis att du kyler med vatten hela tiden.

Jag tog några dagar på mig per dörröppning då det var i ett hyreshus och för att minimera ljudstörningar körde jag inte så många timmar per dag.
Svårt att säga tiden.
Men maskinen är ju relativt tung så det är väl inte fel att ta det över en längre period.
 
Men vad kostar det att låta en betonghåltagningsfirma göra jobbet?

Jag har sett det göras, en dörröppning. Då bultade han först fast en skena på väggen, maskinen klättrade själv på skenan. Hela dörrhålet inkl. montering av skenor tog några timmar. Eller rättare sagt, han började just såga när jag gick förbi in till min arbetsplats, när jag 2 timmar senare passerade, så var han nästan klar, men det var vattenfall igenom hela receptionen, utför firmans entretrappa. Han hade lyckats kapa ett rör till sprinklersystemet.... Sprinklern påstods kunna leverera 20 000 liter i minuten. Fanns stora bassänger i källarplanet, eftersom kommunens ledningar inte ger så högt flöde.
 
Ja, i det fallet blev det väl dyrt, kan jag tänka :cool:
 
hempularen skrev:
Men vad kostar det att låta en betonghåltagningsfirma göra jobbet?

Jag har sett det göras, en dörröppning. Då bultade han först fast en skena på väggen, maskinen klättrade själv på skenan. Hela dörrhålet inkl. montering av skenor tog några timmar. Eller rättare sagt, han började just såga när jag gick förbi in till min arbetsplats, när jag 2 timmar senare passerade, så var han nästan klar, men det var vattenfall igenom hela receptionen, utför firmans entretrappa. Han hade lyckats kapa ett rör till sprinklersystemet.... Sprinklern påstods kunna leverera 20 000 liter i minuten. Fanns stora bassänger i källarplanet, eftersom kommunens ledningar inte ger så högt flöde.
Har fått en offert på håltagning.

Ny dörröppning 910x210 med 20cm djup i betong. 8671kr ink moms
Ny fönsteröppning 1400x700 med 30cm Djup betong 6625kr ink moms
Ny ventilöppning 110mm i diameter 30cm betong 1865kr ink moms

Sedan måste jag höja alla 9st dörrar vilket kostar 17500kr ytligare...

Känns som en Cut N break är given :)
 
roland53 skrev:
Nu är det ju dubbla klingor men dom håller länge. Jag skulle vilja påstå att när du är färdig med dina 6 dörröppningar så har du halva slitytan kvar på klingorna.
Förutsättningen är att du inte trycker eller forcerar utan låter maskin arbeta sig in av egen tyngd samt naturligtvis att du kyler med vatten hela tiden.

Jag tog några dagar på mig per dörröppning då det var i ett hyreshus och för att minimera ljudstörningar körde jag inte så många timmar per dag.
Svårt att säga tiden.
Men maskinen är ju relativt tung så det är väl inte fel att ta det över en längre period.
Tack för svar! Har du kvar din maskin eller har du sålt den redan?
 
kampanj nu på verktygsproffsen. 14500plus moms
 
Radhuset skrev:
Tack för svar! Har du kvar din maskin eller har du sålt den redan?
Den såldes
 
Stefan1972 skrev:
kampanj nu på verktygsproffsen. 14500plus moms
Jo, jag tittade också på vertygsproffsen, men tänk på en sak.
Det är bra att köpa den i din närhet om du skulle behöva reparation och service.

Mitt val blev en handlare nära mig även om jag fick betala någon 1000-lapp mer.

Kolla också om priset är med eller utan klingor och i ditt fall för betong.

Det finns olika klingor beroende vilket material man ska såga.
 
S
roland53 skrev:
Ja, nu har jag inköpt en K3000 cut n break maskin. Helt underbar att jobba med. Tack vare remdriften så överraskar den med att inte ha hugg- eller kasttendenser. Oavsett så ska man ändå ha respekt för sådana här maskiner och vara försiktig så man står stadigt och hur man håller maskinen.
Jag hittade den hos en lokal leverantör för bara några 100-lappar mer än vad den kunde hittas på nätet. Den lokala firman har också service om behov uppstår och bara det kan vara värt en del… ;)
Först trodde jag att priserna jag hittade var exklusive kapskivor men det visade sig att det ingick skivor och kalaset slutade på strax under 19.000:-. Räknar med att det finns ett restvärde på maskinen när jobbet är klart om några månader så spana på Blocket om du är ute efter en sådan här maskin.

Tränade på ett dörrhål och väggen är 275 mm tjock. Första biten är nu loss. Inga av de farhågor som Oceanis hade har dykt upp.De armeringsjärn som fanns var 12 mm men kapades av maskinen utan problem.

[bild][bild][bild]

Förvånande lite armeringsjärn. Bra för mig men man kan ju undra vilka krav man egentligen hade på skyddsrum 1952 när det byggdes ?
Jobbet har bara börjat så det återstår att se hur många skivor som kommer att gå åt.
Upptäckte att priset kan variera stort från 1600 till ca 2500:- /paret. Det finns olika hårdhet på skivorna så man får se upp så man får rätt hårdhet anpassat till det material man skall skära.
fixa en riktig mmstock istället :wow:
 
Akta tårna!
 
SBH skrev:
fixa en riktig mmstock istället :wow:
Om du tror att det skulle fixa jobbet :wow:

Men en skåning klarar ju vilken måttstock som helst, förstår inte problemet :cool:

Detta jobb är avslutat för länge sedan, tråden blev återuppväckt.
 
  • Gilla
simongns och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Ja, nu har jag inköpt en K3000 cut n break maskin. Helt underbar att jobba med. Tack vare remdriften så överraskar den med att inte ha hugg- eller kasttendenser. Oavsett så ska man ändå ha respekt för sådana här maskiner och vara försiktig så man står stadigt och hur man håller maskinen.
Jag hittade den hos en lokal leverantör för bara några 100-lappar mer än vad den kunde hittas på nätet. Den lokala firman har också service om behov uppstår och bara det kan vara värt en del… ;)
Först trodde jag att priserna jag hittade var exklusive kapskivor men det visade sig att det ingick skivor och kalaset slutade på strax under 19.000:-. Räknar med att det finns ett restvärde på maskinen när jobbet är klart om några månader så spana på Blocket om du är ute efter en sådan här maskin.

Tränade på ett dörrhål och väggen är 275 mm tjock. Första biten är nu loss. Inga av de farhågor som Oceanis hade har dykt upp.De armeringsjärn som fanns var 12 mm men kapades av maskinen utan problem.

[bild][bild][bild]

Förvånande lite armeringsjärn. Bra för mig men man kan ju undra vilka krav man egentligen hade på skyddsrum 1952 när det byggdes ?
Jobbet har bara börjat så det återstår att se hur många skivor som kommer att gå åt.
Upptäckte att priset kan variera stort från 1600 till ca 2500:- /paret. Det finns olika hårdhet på skivorna så man får se upp så man får rätt hårdhet anpassat till det material man skall skära.
Hej!
Ska skära ut ett hål för en dörr till helgen o har hyrt en Husvarna cut and brake.
Betonghålsten.Har du några tips vid användandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.