Hej! Håller på och renoverar garaget och kommit till tröskeln på min slagport! Den har rostat sönder. Min fråga är hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Tänkte laga med betong och sätta någon list.
Kom gärna med tips och bilder!
Slitet garage med tvådelad träslagport som visar tecken på rost vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostad tröskel vid slagport i garage som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostig tröskel till en garageport med synligt skadad och sönderrostad metalldel på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Kolla med en lokal smed om det finns tillräckligt mycket gammalt kvar att svetsa fast nåt nytt i?
 
S
Svartadimman skrev:
Allting är bara rost. Funferar på att gjuta en kant och sedan använda mig utav en vinkelprofil och sätta dit.
[länk]

Vad tror ni om detta?
aluminium kommer inte hålla länga
 
Åsa Lund
Aluminium är snyggt men frågan är om det är starkt nog och håller i längden?
 
Gjuta/limma dit en vinkelprofil i rostfritt stål tror jag på
 
  • Gilla
Svartadimman
  • Laddar…
S
antingen om det går svetsa ditt en plattstång eller bila upp och ersätt med likvärdig
 
Jag har lite samma problem med mitt garage, som kommer vara uppvärmt till ca 10 grader.

Funderar på att skruva fast en tröskel i trä, ev tryckt trä. Tänker att den borde hålla ganska länge ändå eftersom jag inte har något vatten eller liknande i garaget utan det är mer verkstad/förråd?
 
  • Gilla
Svartadimman
  • Laddar…
Åsa Lund
Tröskel av trä är inte så hållbart om du ska köra över den med bil
 
Kan du inte bila bort den så gjuter du dit en ny? Med bra godstjocklek lär en sån plåtvinkel hålla mååånga år innan den är genomrutten.
 
  • Gilla
Svartadimman
  • Laddar…
Jo precis, tänker mig att jag bilar bort den och gjuter dit en ny. Någon som vet något bra ställe att köpa vinkelprofil i rostfritt?
 
Eller galvaniserat stål
 
Ursäkta om jag låter dum. Men vad uppdyller tröskeln i detta fall för funktion ?!
Kan man inte bara gjuta utan tröskel?
 
Man kan men tror nog inte betongkanten håller speciellt länge om man jämför med en kant i järn som förmodligen kommer att hålla resten av Svartadimman´s livstid.
 
Rostfritt lär ju knappast behövas. Det finns väl galvade vinkeljärn med pinnar på just för detta ändamål? Även ett vanligt ogalvat vinkeljärn lär ju hålla i evigheter.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.