Jag har sökt på Google, och läst en del garagetrådar här på byggahus. Men jag hittar inte mycket mer info än att man skall syratvätta betonggolvet innan målning när det är två "gammalt".

Men HUR gör jag då???

Köper jag saltsyra är den 30%. Vad jag förstått skall den spädas ut så den blir 10%'ig, korrekt? Hur blir det föresten, 1del saltsyra, två delar vatten?

Häller jag bara på det och låter det verka en stund. Sen sköljer av? Hur länge skall det verka isf? Eller ska jag hälla på och skrubba sen skölja av?

Ni som vet, berätta gärna tillvägagångssätt för mig. Och hur mycket saltsyra behöver jag till 30kvm?
 
Slipa så slipper du jobba med syra och få ett bättre golv
 
Jag borstade runt det på mitt golv med rotborste innan jag sköljde ner det i golvbrunnen. Låt det ligga 10 min det gör inget. Använd handskar och ögonskydd. Den skiten vill du inte ha i ögonen. Släng eller tvätta hinken noga sen för det fräter bra länge annars :)

Ska du måla med hagmans EPV?

Jag hade ett tre månader gammalt golv och färgen sitter riktigt bra. Jag slipade av mitt med slipmaskin (liten handhållen) för att få bort ojämnheter.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Slipade först och syratvättade sen alltså. Du vill göra det ordenligt en gång istället för att vara missnöjd sen
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur mycket saltsyra gick det åt för dig?

Japp, hagmans EPV. Har slipat över golvet med handhållen festool. Har även spacklat igen lite sprickor.
 
S
Användningen av syra kan inte rättfärdigas speciellt ofta, kan göra mer skada en nytta
kanske om du exempelvis tvättar ett klinker golv där ytorna täckts av kalksåpa.
 
Är det ett gammalt golv skulle jag helt klart tvätta. Jag gjorde det trots att mitt var nytt och färgen sitter väldigt bra så det är nog dumt att inte göra det.

Körde också med en festool ets 150 för att avverka ytterligare lite, tog sin tid men blev bra.
 
Saltsyra används för att få bort den betonghud som bildas för att sedan färgen skall fästa ordentligt.
 
S
crazytok skrev:
Saltsyra används för att få bort den betonghud som bildas för att sedan färgen skall fästa ordentligt.
hellre då slipa. syran kan göra att du får flera fläckar där färgen inte alls fäster
 
Robert, hur mycket saltsyra gick det åt för dig?
 
S
crazytok skrev:
Robert, hur mycket saltsyra gick det åt för dig?
skippa syran. slipa golvet. slipp onödigt extra arbete
 
Släpp det, jag vill inte slipa...
 
Hade ungefär 55 kvm och körde 10%ig lösning. Öste ur en hink och borstade runt, gick mer än jag trodde för betongen sög en del så fick blanda nytt. Kör du 1-2 hinkar det är lugnt. Borsta av dammet som blir efter bara!
 
Finns det bara 1lit 30% saltsyra?

Blir ju typ 6-7st flaskor för två 10lit hinkar....
 
Tror jag hade en 4 liters dunk. Kan ha varit 30%ig för fick ur en del färdig lösning av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.