Funkar en sån, eller måste man kratta och samla upp gräset i alla fall? Och måste man klippa en gång i veckan för att gräset inte ska bli för långt?
 
Jag tycker Mulcher funkar bra. Klippning en gång i veckan slipper du bara, om det blir extremt torrt. ;D
 
Då får man hoppas på en torr sommar... ;D
 
Du får väldigt fin gräsmatta med denna metod - däremot bör inte mattan klippas lika hårt ner. En nackdel kan vara att barn och hundar drar in småsmått gräsklipp i huset direkt efter klippningen. För min egen del saknade jag möjligheten till gräsklipp för komposten så jag kompletterade med handgräsklippare med uppsamlare för att då & då dra den över mattan. Det 'går inte' att kratta upp något efter att du dragit över med en mulcherklippare. En luftkuddegräsklippare funkar på samma sätt.
 
När jag köpte mitt hus för några år sedan hade jag ingen gräsklippare alls. Då sa alla vänner och bekanta: Köp en multiklipp! Det är det bästa! Ganska snart efter att jag köpt en sådan av värsta modell för över 7000 spänn började folk fråga varför jag inte köpte en gräsklippare med uppsammlare för???

Slutsats:
Klipp OFTA! Annars blir det MASSOR av gräs som blir brunt och gräsmattan ser bedrövlig ut.
Av den erfareheten hade jag kanske idag köpt en med rejäl uppsammlare istället...
 
Hej.
Här är ett alternativ från Husqvarna.
TrioClip-system: uppsamling, Bioklipp(mulching) eller utkast.
Husqvarna R 152Sv Pris ca 5500:- med 5,5hk Honda motor.
Finns säkert fler med samma lösning.http://utomhus.husqvarna.se/
Funderar själv på denna eller 152Sv - BBC ca 6000:-
 
galento
Vi köpte en multiklipp men jag tycker nog att den gamla klipparen med uppsamlare gav en finare (och renare)gräsmatta,fördelen med den nya är väl att den är mer lättarbetad runt buskar och dyl
 
mickesgw skrev:
... med 5,5hk Honda motor
Honda är väl mig veterligen ganska nya inom gräsklipparmotor sektionen. Ska bli kul att se hur de står sig i framtiden beträffande hållbarhet och reservdelspriser. Har aldrig sett någon i drift, men jag är övertygad om att hondas motorer slår briggs med hästlängder beträffande motorns gång och ljudnivå... Briggs är ju faktiskt inga fina motorer. De skramlar, väsnas och skakar... Min är bara pedantkörd en säsong. Men jag har redan bytt både motorgummi och ljuddämpargaller...
 
johansjostrand skrev:
Honda är väl mig veterligen ganska nya inom gräsklipparmotor sektionen. Ska bli kul att se hur de står sig i framtiden beträffande hållbarhet och reservdelspriser. Har aldrig sett någon i drift, men jag är övertygad om att hondas motorer slår briggs med hästlängder beträffande motorns gång och ljudnivå... Briggs är ju faktiskt inga fina motorer. De skramlar, väsnas och skakar...
...precis så är det... Honda är rackarns mycket trevligare än B&S, tystare och driftsäkrare (kolla på GoCart-banorna...). Köpte just en ny jordfräs med Hondamotor (4hk, 4-takt med OHC), rackarns vilken fin maskin! Man hör den knappt när man kör den!

/ JoGi
 
Jag kör en mulcher med hondamotor - fin motorgång och lite vibrationer - vilket är bra med tanke på det blir ganska frekventa gräsklippningar för att det ska se snyggt ut och man ska slippa ta hand om de "gräsklumpar" som blir om man väntar för länge mellan klippningarna.

Som nämnts ovan: är det inte torrt och du har en välgödslad gräsmatta så är det klippning minst en gång i veckan som gäller.

 
Jag lyckades hitta en Stiga 4-hästars för drygt 4 år sedan som går att köra med uppsamlare eller med mulcherplugg, eller helt utan. 3-i-1 eller vad det kallas. Det är ganska vettigt att kunna välja "metod" beroende på gräshöjd, det gäller bara att vara beslutsam! ::) ::) :p
 
Det beror ju på hur mycket gräs man har att klippa, vi har ca 2200 m2. Då vill man inte samla upp gräset! Vi klipper minst en gång / vecka under högsäsong men då är det inga problem med gräs som ligger kvar.. Har visserligen en väldigt bra maskin, klippo comet, 53 cm bred och sex knivar! Allt gräs finfördelas och sjunker ner i botten.

Hade en huskvarna multiklipp tidigare med konventionell kniv, verkligen stor skillnad mot klippon..

/Common
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.