Tjena Boltis!

Nope, den är inte servad i vinter. Min lokala handlare är så gott som inkompetent när det gäller service och kunskaper gällande den här klipparen.

Är det något man kan göra själv genom att beställa delar eller måste maskinen lämnas in?


Tack för svar Boltis :)

GA

Ps. När du skriver "Om det är en sådan maskin du har" vad exakt syftar du på? Min maskin är en Autoclip 520 som är tre år gammal. Hur får jag reda på om det är en sådan maskin du syftar på :)

Är det den här delen du åsyftar?

http://technord.se/robotgrasklippare/tillbehor-reservdelar/kol-borst-hjulmotor/
 
Redigerat:
Galsac skrev:
Ny har roboten varit igång under en vecka den här säsongen.
Fel nr två har plötsligt uppdagats vilket yttrar sig i följande:

Idag stannade klipparen på gräsmattan. På displayen står det "Fel vänster hjul". Sedan gör den en omstart och går lite till. Därefter stannar den igen och samma meddelande dyker upp.

Någon som har en aning om vad detta fel beror på?

Mvh

G
Jag hade precis samma problem förra sommaren och precis som Boltis skriver, så var det kolen i drivmotorerna som var slitna. Ringde serviceverkstad för tid, men det var mitt i högsäsongen och väntetid på ett par veckor, fixade därför detta själv. Det var inte så svårt, är ju lite skruvande men tar man det lugnt och gärna tar bilder under tiden som man demonterar så är det inga problem att få ihop det.
 
Redigerat:
Haha. Inte så lätt kanske att veta om det är en sån maskin du har nej, men är det ens 520 du har så är det en sån..;)

Är ingen raketforskning att byta kolen om än lite pilligt. Märk upp motorerna ordentligt så att plasthuven kommer rätt. Men är man minsta osäker rekommenderar jag att man lämnar in den. Den ÅF som inte kan byta dessa kol skall inte ens sälja denna form av maskin.
 
Gällande kolen du länkar till så ser dom rätt så rätt ut. Känner inte igen deras artikelnummer på sidan dock. Är nog något eget påhittat. Kommer inte riktigt ihåg så här på rak arm men tror originalnumret är 1126-1030-01.
Passa även på att byta fjädrarna till den nya modellen som hindrar strömöverspånning genom fjädern och på så vis sparar kolen. Dessa har jag dock inte artnumret på i huvudet. Kolla med din ÅF.
 
Fjädrar som hindrar strömöverspårning?
Ska komma ihåg det. Är det något min ÅF också kan göra? Hörde att de skickar iväg roboten till annat ställe vid service. Men låter det så här lätt som du förklarar då kanske jag får lämna in den i en annan stad istället.
Skicka iväg låter som minst två veckor...
Tack så mkt Boltis!
 
Här kommer ytterligare vatten på kvarnen vilket stärker tesen om min lokala ÅF.
Ringde idag och kollade om de kunde byta kol på klipparen. Snubben jag pratade med sa att det är bättre om jag gör det själv då delen i sig är ganska billig. När jag frågade om vad det skulle kosta om deras firma gör det fick jag som svar, 2000 kr för att enbart byta kol.. Jag tyckte givetvis prissättningen lät märkligt då själva delen kostar max 150 kr.

Istället ringde jag till en annan firma beläget ca 2 mil från där jag bor. Deras prissättning var följande. Total genomgång av maskinen, programuppdatering, olja in delar och byte av kol på bägge hjulen. Priset 1650 kr.

Helt otroligt... Min lokala ÅF måste vara pajas of the year.
 
Det låter som om att du inte ska prata med din ordinarie åf i fortsättningen. Prisbilden från firma nummer två ligger däremot helt i linje mot vad en service på den maskinen brukar kosta. Verkar seriös!
 
  • Gilla
Galsac
  • Laddar…
Är bara lite nyfiken. Det pratas ofta om programuppdatering här, är det något som är nödvändigt att göra, även om allt allt funkar som det ska, eller vad innebär egentligen programuppdateringen ?
 
En programuppdatering innebär mindre buggfixar och eventuellt mindre, nya funktioner. Normalt är det inte på något vis nödvändigt om maskinen fungerar normalt. Så funkar det som du tänker dig finns ingen anledning så..
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Tjena!
Har en autoclip 520 med några år på nacken som började bete sig märkligt igår. När jag kom hem igår så hade den stannat/dragit ur batteriet när den följt slingan hem för laddning. Har två arbetsscheman inställt och samma hände på kvällen.

Idag när den gick ut och klippte så följde jag efter den när den sökte upp slingan för att återgå till boet och laddning. En sak jag reagerade på är att det stod svagt batteri i displayen istället för sök laddning. Dessutom gick kniven för fullt. Normalt när batteriet är lågt och den söker laddning så skall den ju stänga av kniven för att orka tillbaka till boet.

Batteriet har svajat lite nu första turerna på våren och den har inte orkat klippa längre än en timma men den har hittills tagit sig till boet. Men nu senaste dagarna när värmen har kommit har den orkat klippa i över två timmar men den tar sig alltså inte till boet.

Nu hoppas jag att Boltis har några idéer? :)

Batteriet, moderkort eller har någon inställning ballat ur?

Tacksam för hjälp :)
 
Min gamla Lixard (= 520) fick samma problem som du beskriver. Batteriet hade efter ett par säsonger kroknat, så det blev korta klipptider och den orkade inte hem för laddning. Ett nytt batteri gjorde susen.

Så har du inte bytt batteri tidigare så är det nog dax nu. Mitt batteri höll i ca 4 säsonger.
 
Tja. I fjol skaffade grannen sig en stiga 5 nånting, vi har en husqvarna sedan tidigare som nu stannar vid gränsen där våran och deras kabel går, samma sak för grannen på andra sidan. Deras stiga tar över helt enkelt. Om jag inte minns helt fel så ska man kunna sänka slingsignalen på stigan, hur gör man det och kan det hjälpa?

Både jag och grannen på andra sidan har bytt frekvenser men det kvittar, dom stannar bara när stigan är ute på.
 
Helt rätt Boltis. ÅF där jag bor tar alltså 2000 kr för att enbart byta ett kol, inget annat. När jag frågade honom hur det kommer sig att han tar såpass mycket betalt svarade han. "Det är grymt pilligt". Inget om tidsåtgång...

Lämnade istället in klipparen på ett annat ställe i en ort belägen ca 2 mil från där jag bor.

Pris: 1650 kr.
Då ingår följande: Byte av kol och fjäder bägge hjul, ny kniv, programuppdatering samt olja in och smörja vitala delar.

Det kallar jag service. Min lokala ÅF borde inte få sälja roboten överhuvudtaget med den prisbilden har håller. Det är så långt ifrån seriöst man kan komma. Kan närmast betäcknas som ocker. Om inte det här forumet hade funnits hade jag lämnat in roboten till min lokala ÅF blivit fullständigt lurad. Dessutom hade säkert kolet på det andra hjulet gått snart ändå och då hade jag behövt betala ytterligare 2000 kr vilket totalt blir 4000 kr för byte av två kol vid vardera hjul.
Skamligt är bara förnamnet. Förstår inte att Stiga har med den här ÅF att göra överhuvudtaget.

G
 
Om vi säger så här. Har jag allt framme och öser på lite så byter jag förmodligen kolen i båda hjulmotorerna på under en kvart. Max tjugo minuter. Utan större problem. Och då jobbar jag inte ens som mekaniker. Har visserligen gjort min beskärda del av kolbyten men ändå..
 
En liten varning till de som själva demonterar hjulen för att byta kol på hjulmotorerna. (Av egen erfarenhet)
Skruvarna du behöver lossa för att komma åt hjulmotorerna är monterade med lås-vätska för att de inte skall lossna under drift.
Struntar man i att applicera lås-vätska vid återmonteringen så kan hjulen efter ett tag trilla av. Jag tyckte att jag drog bultarna hårt, men det hjälpte inte. Av alla rörelser fram och tillbaka så lossade bultarna och hjulen började vingla på hjulaxeln.
I mitt fall var det den lilla insexskruven som håller fast den sexkantiga hjulaxeln som lossnade. Den behöver ni nog inte lossa, men i mitt fall var det i samband med byte av hjulaxlar då de gamla gjutna var helt utslitna i kilspåren.

Så, lite lås-vätska på rätt ställen säkrar driften av din klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.