Jag frågade en försäljare varför jag inte kunde välja en robot gräsklippare som det stod 500m2 på till min gräsmatta på ca 1000m2. Jag fick inget svar utan bara att det var så. Nu undrar jag om någon vet varför. Grannen klipper sin gräsmatta (500m2) varannan dag då kan väl jag klippa min varje dag med samma maskin?
 
Går gör det ju så klart men klippresultatet blir där efter. Gräsklipparen får troligtvis gå väldigt mycket utan att gräsmattan ser välklippt och fin ut. Men är det dålig/långsam tillväxt på gräset så kan det naturligtvis räcka ändå. Det är många parametrar som påverkar hur stor gräsyta en klippare kan klara av.
 
Men om grannen bara klipper varannan dag med 500 m2 borde ju jag kunna klippa varje dag med 1000m2?




quick skrev:
Går gör det ju så klart men klippresultatet blir där efter. Gräsklipparen får troligtvis gå väldigt mycket utan att gräsmattan ser välklippt och fin ut. Men är det dålig/långsam tillväxt på gräset så kan det naturligtvis räcka ändå. Det är många parametrar som påverkar hur stor gräsyta en klippare kan klara av.
 
Vad har grannen för robotgräsklippare då? Vad nu grannen har med det å göra mer än att det är bra att kolla upp innan så den klippare man tänker köpa inte stör eller blir störd av grannen om gräsmattorna ligger i direkt anslutning tillvarandra. Köp en gräsklippare som klarar din gräsyta och gärna lite till. Förklara lite hur din tomt ser ut gärna med lite bilder så är det flera här som kommer med goda råd om vilken eller vilka klippare som kan vara lämplig för din gräsmatta.
 
Det jag vill ha svar på är varför de säger de bara klarar en viss storlek. Jag får inget riktigt svar på varför. Om en som klipper på 500m2 varannan dag borde samma kunna klippa 1000m2 om den kör varje dag. En billig från Maxi. Jag vill veta varför den inte skulle klara av 1000m2 om det står 500m2 på den.
 
Det är ju som sagt ganska mycket som spelar in. Har man en helt kvadratisk gräsyta utan hinder så är den betydligt mer lätt klippt än en mer avancerad gräsyta med mycket hinder, vinklar och vrån. Gödslar man gräsmattan några gånger om året så växer gräset bra mycket bättre än om man inte gödslat dom senaste 10 åren t.ex. Sen specar olika tillverkare kapaciteten olika. En del i under kant och en del på andra hållet. Är grannens gräsklippare köpt på Maxi och är svart och orange så är det säkert en Worx. Och enligt många ägare till sådan klippare här på forumet så klarar dom ofta en större gräsyta än vad dom är specade till.
 
Med andra ord. Den kan mycket möjligt klara 1000m2 men den är inte rekommenderad till det och klarar det kanske inte i alla lägen.
 
Sen får man inte glömma att kapaciteten som dom uppger är 24/7 iaf på en Husqvarna.
Man vill kanske slippa ha klipparen gå dygnet runt och då väljer man en större
 
R
Min mamma har en Worx som är specad för 1000kvm men den körs på 1500kvm gräsmatta. Har funkat bra i 3år men den får gå nästan 6 dagar i veckan för att hinna med. Dock så börjar batteriet bli dåligt och den orkar inte alltid hem nu utan stannar ibland på slinga med tomt batteri beroende på var den hakar på slingan när den ska hem.
Den är ju inte gjord för att gå så långt hem som den extra slingan till de 500kvm "extra" som den kör.
Ska köpa ett större batteri så löser det sig nog:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.