M
När jag köpte min Husqvarna för 13-14 år sedan så sa säljaren att ska man såga mycket ved ska man välja en såg med lite mera cylindervolym och förhållandevis lägre effekt/volym. Ska man mest fälla och kvista så väljer man med fördel en såg med högre effekt/volym, med mindre svänghjul som är mera "rapp" på gasen. Jag skulle aldrig köpa en såg med mindre än 50cc volym, en sån har man till kvistar i trädgården. Så mitt tips är minst 50cc och sedan väljer såg utifrån användningsområde.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
En hög av kapade trädstammar och ved vid en öppen plats nära en väg i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Visst finns det grövre stockar i konungriket Sverige. Men när jag köpte min motorsåg så fick jag det sagt till mig att den inte är gjord för att såga stockar som är grövre än en underarm. Även om den bevisligen klarar grövre stockar.

[bild]

[bild]
Det är väl bara jag som blivit van vid grövre stockar. Brukade köpa billigt av en bonde det som inte gick att få in i vedmaskinen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har konstaterat att sälj är seg både att såga och klyva. Jag köpte 60kubik ved i år. Det mesta al, sälj och asp. Med det har förekommit enstaka björk, gran, ek och körsbär också. Inte omöjligt att det slunkit igenom något som jag inte sett vad det var också. Sannolikt även rönn. Men det mesta har gått genom vedmaskinen.

Björk brukar vara riktigt lätt att klyva på försommaren så länge den ät nyfälld. Torkar den till blir den mycket jobbigare att klyva.
 
Daniel 109 skrev:
Björk brukar vara riktigt lätt att klyva på försommaren så länge den ät nyfälld. Torkar den till blir den mycket jobbigare att klyva.
Min hög är som ni ser nästan bara björk. Detta är som sagt min andra hög för i år den första högen var en nyfäld blandning av al, björk, rönn, ask, asp och gran. Och den har jag redan kluvit med yxa och det var som du säger inte så svårt. Detta är björk som säkert har legat ett år. Jag har provhuggit några kubbar med yxa och därefter har jag beslutat att jag kommer att hyra en vedklyv när jag har sågat upp denna hög :) Nu ska här sågas :D
 
Utsikt över gräsmatta och landsväg vid skymningen, synlig frost på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högen av kapade vedträn med synliga årsringar, redo för vedeldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dä va dä dä :)
 
M
Hyltran från Veglemyren skrev:
Min hög är som ni ser nästan bara björk. Detta är som sagt min andra hög för i år den första högen var en nyfäld blandning av al, björk, rönn, ask, asp och gran. Och den har jag redan kluvit med yxa och det var som du säger inte så svårt. Detta är björk som säkert har legat ett år. Jag har provhuggit några kubbar med yxa och därefter har jag beslutat att jag kommer att hyra en vedklyv när jag har sågat upp denna hög :) Nu ska här sågas :D
En fråga. Varför såga kubb och hyra en klyv? Jag hade nog hyrt en processor istället, en riktig vedmaskin och matat in stockarna hela. Går typ 10ggr fortare och 1/10-del av jobbet.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
En fråga. Varför såga kubb och hyra en klyv? Jag hade nog hyrt en processor istället, en riktig vedmaskin och matat in stockarna hela. Går typ 10ggr fortare och 1/10-del av jobbet.
En betydande del av stockarna är för grova för att jag ska kunna lyfta dem.

Jag inte vet hur man opererar en vedprocessor.

Att hyra en vedklyv är billigare.

Är den tre största orsakerna till att jag gör på detta sätt.
 
Jag har hyrt en vedklyv och hadde planer på att klyva allt i helgen. Men den attans hyr klyven pajade efter några minuter.

Lite besviken är jag för jag såg fram emot detta :(

Hoppas att den blir lagad till nästa helg och att jag får möjlighet att använda den då.

Jag får nog ändå lov att hugga lite för hand i helgen tror jag.
 
Jag är klyvmaskinsskeptiker på goda grunder, inte på nåt sätt av teknikfientlighet eller präktighet, det funkar bara så väldigt bra utan. Yxa i första hand, rejäl tålig lång och tung klyvyxa, fiskars x 25. Kilar, minst en av stål, kanske ett yxhuvud, och några kilar av trä, och klubba av trä. Det sista är viktigt: träklubba. Inte slägga. Förmodligen funkar en stängselklubba av gummi också. Det går också att slå med klubba på yxans nacke, när den satt sig fast i ett vedträ, men då måste någon eller du själv hålla i yxskaftet, annars riskerar det gå av, även om det vore osannolikt med fiskarsyxan. Klyvyxa, stålkil, träklubba och yxhuvud ligger på sågspån med kluvet virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stor hög med kluvet vedträ på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera är tomten full med typer som känner sig ganska kluvna ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Är du riktigt klyftig så bygger du upp en snygg rund vedtrave :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Sedan, för att besvara ursprungsfrågan "Får man ha stockar liggande på tomten? "

Om man lägger stockarna i en fyrkant, som en timmerstuga, fast utan att hugga till knutarna förstås.
Och travar upp dem varv-vis till ett par meters höjd.
Kan man då inte säga att det är en friggebod, som alltså är helt bygglovsbefriad?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Stapplad kluven ved i en vedbod som ger ett rörigt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De kluvna typerna har samlat sig ;)
Stor hög av kluven ved staplad oorganiserat utomhus med öppen landsbygd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det hadde rymts lite mindre i vedboden så hade den här blivit snyggare. Nu ser det ut som ett häxbol och det är ju inget fint.
Ojämn gräsmatta med kala fläckar och löv nära en tegelvägg med redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.......
:)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.