JLyck skrev:
Vad ska man tänka på när man ska dra ner gips på en yttervägg? Ångspär och skit?
Vad är målet med att riva ytterväggarna? Jag hade samma tankar då mina ytterväggar enbart hade enkelgips. Men nöjde mig med att kapa ur gipsskivan där kaklet satt och fällde in en ny där samt kompletterade men en ytterligare skiva så det iaf. blev dubbelgips på de väggarna för att stadga upp lite. Såhär

Visst hade det varit trevlig med OSB/plywood bakom gipsen men men...
 
Redigerat:
JLyck skrev:
Så ja, då har man fått två samtal från Ikea. Första samtalet var om leveransen av väggplattan. Andra samtalet om leveransen av köket. Kommer levereras på måndag nästa vecka.

Jag förstår dock inte Ikea´s tanke kring leveranser då vi inte beställde väggplattan samtidigt som köket utan några veckor senare så Måste det skickas i två lastbilar. Jag hade kunnat förstå ifall vi beställde väggplattan precis innan leverans av köket men nu beställdes allt i mitten på Mars. Miljövänligt? Nja, inte direkt kanske. Men men, vi får hem köket enligt tidsplanen vilket är skönt.?
Ikea fyller lastbilarna efter lev datum och lev adress. Det är miljövänligt. Det är ju inte bara din väggplatta som åker från Småland samt att prel lev datum läggs in i systemet vid beställning, alltså två beställningar ger oftast olika lev datum.
 
SSSS skrev:
Vad är målet med att riva ytterväggarna? Jag hade samma tankar då mina ytterväggar enbart hade enkelgips. Men nöjde mig med att kapa ur gipsskivan där kaklet satt och fällde in en ny där samt kompletterade men en ytterligare skiva så det iaf. blev dubbelgips på de väggarna för att stadga upp lite. Såhär

Visst hade det varit trevlig med OSB/plywood bakom gipsen men men...
Inget mer syfte än att elektrikern ska in bakom med några kablar och jag vill ha osb + gips. Men får kanske suga på den karamellen lite.
 
Jo, förvisso är det miljövänligt i ett längre perspektiv.

Efter samtal med golvläggaren igår kommer det bli han som får dra upp den gamla mattan. Jag själv kommer få svårt att få ut hela familjen och att kunna avsätta tid till det. Enklare att fru + barn åker hem till morföräldrarna den dagen han kommer. Enligt hans bedömning behövde han knappt en heldag för arbetet.

Finns där någon "tjockare" eller tåligare papp man kan lägga på det nya golvet för och skydda? Den "vanliga" skyddspappen upplever jag som väldigt ömtålig, speciellt när barnen är i närheten.
 
Nyrostad skrev:
Ska bli kul att följa!

Avseende golvskyddspapp vet jag inte vad du har nuläget, men om det är vanlig brun papp (aka "målarskyddspapp") så finns det åtminstone ett steg upp där ena sidan har en glättad, vaxartad yta som både är tåligare och tät i det fall man spiller. Exempel: [länk]
Ah, den får man kanske kolla in! Tack för tipset! Kanske lägga dubbla lager.
 
Jag hade en liknande tanke när vi gjorde om hallen här hemma, men jag har nog aldrig varit närmare att få en stroke än när papplagren gled i relation till varandra och orsakade allehanda snubbelfällor och läckage till underliggande golv. Detta var dock med vanlig brun papp, så vid nästa projekt tänker jag prova den rejälare vaxade modellen i ETT lager. :rolleyes:

Någon med förstahandserfarenhet får dock gärna flika in!
 
Strongt att köra på ett sådant här projekt med tre småbarn!! Var ska ni laga mat medan köket är nermonterat? Har du dragit fram grillen och kör grillat i ett par månader nu då? :) (vi hade några vänner som gjorde så med sina 2 barn).

Jag håller själv på att på egen hand riva, och bygga upp en relax i vår källare. Jag har också tre barn, en nyss fyllda 5 år och en nyss fyllda 1 år och en som snart fyller 3. Det har varit lite pyssel att få till tid, tog en break på 1,5 månader när minstingen var inne i en riktigt jobbig period när vi knappt sov på nätterna. Men nu har det börjat arta sig igen så snart är jag klar :)

Ville bara säga detta för att peppa dig lite och hurra för att du tagit ett modigt och roligt steg! När frugan är lite sne så är det alltid bra att försöka prata om er gemensamma målbild och om hur skönt det ska bli att få vara i det nya köket! Brukar släcka de värsta panikattackerna :)

Bara fortsätt och kör ett moment i taget! Ös in frågor här på forumet om du börjar grubbla för mycket så kommer du förhoppningsvis komma framåt lite snabbare.

Lycka till!
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
tobbbias skrev:
Strongt att köra på ett sådant här projekt med tre småbarn!! Var ska ni laga mat medan köket är nermonterat? Har du dragit fram grillen och kör grillat i ett par månader nu då? :) (vi hade några vänner som gjorde så med sina 2 barn).

Jag håller själv på att på egen hand riva, och bygga upp en relax i vår källare. Jag har också tre barn, en nyss fyllda 5 år och en nyss fyllda 1 år och en som snart fyller 3. Det har varit lite pyssel att få till tid, tog en break på 1,5 månader när minstingen var inne i en riktigt jobbig period när vi knappt sov på nätterna. Men nu har det börjat arta sig igen så snart är jag klar :)

Ville bara säga detta för att peppa dig lite och hurra för att du tagit ett modigt och roligt steg! När frugan är lite sne så är det alltid bra att försöka prata om er gemensamma målbild och om hur skönt det ska bli att få vara i det nya köket! Brukar släcka de värsta panikattackerna :)

Bara fortsätt och kör ett moment i taget! Ös in frågor här på forumet om du börjar grubbla för mycket så kommer du förhoppningsvis komma framåt lite snabbare.

Lycka till!
Tack för dom peppande meningarna! Vi kommer ha kvar spisen så länge det går, sen använda liten kokplatta. Frun har gjort en massa matlådor och ja, grillen kommer gå varm nu ett tag framöver. :)

Ja, att renovera med barn är en utmaning. Värst är nog att man är rätt låst efter barnen somnat för de är så lättväckta och 2,5åringen har sitt sovrum nästan vägg i vägg med köket. Som tur är så blir det snart sommarlov och man har 8veckors ledigt.

På tal om funderingar, hur funkar det med isolering för innerväggar. Min tanke är att isolera och sen sätta osb + gips. Vilken isolering ska man använda? Om man sätter OSB så behöver man väl förstärka med kortlingar där skåpen ska hängas?
 
Dagens arbete bestod av... Riva ner gipsväggar.

Renoveringsarbete i rum med nermonterade gipsväggar och en synlig stomme, grovdammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovdammsugaren må va det bästa köpet någonsin.


Renoveringsprojekt med nerrivna gipsväggar och trästomme exponerad i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsprojekt med nedrivna gipsväggar och synliga träreglar, tomt rum inför köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även tömt ut sovrummet inför måndag när köket ska anlända, kommer vara ett låst monteringsrum så alla nyfikna barnhänder inte får tillgång till diverse skruvar.

Tomt rum med tapetserade väggar och föremål på golvet inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såg att proffsmagasinet hade rea på bosch. Beställde hem en Gop 40-30 med lite tillbehör. En gkt 55 anländer förhoppningsvis nästa vecka nån gång.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Då en sänksåg snart kommer anlända funderar jag nu på att sätta ihop ett "provisoriskt" sågbord, som är "enkel" att flytta och förvara. Min tanke är att göra en ram av trä, i den ramen läggs sedan en offerskiva av 22mm mdf. Offerskivan läggs på en liten "list" så skivan sticker upp några mm ovanför ramen. Storleken på bordet bör vara tillräckligt stor så fullstora skivor kan läggas upp och sedan kapas. Ramen ska i sin tur placeras på bockar när den ska användas sedan ställas upp mot en vägg när den inte används. Offerskivan ska även efter behov borras med hål så man kan sätta tvingar där man behöver det. Typ i stil med mft bord.

Tänker jag rätt eller sitter någon inne med en mer hållbar lösning?
 
Idag var det dagen med stort D. Köket skulle komma, och herregud va det kom.

2 snubbar kom och stånkade in 200paket.

Ouppackade köksskåp och vitvaror staplade i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunde inte vänta, svängde ihop ett överskåp direkt efter läggning av barnen.

Omonterat överskåp i förgrunden med flera platta paket bakom, nya köksdelar redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi beställde köket så såg inte hällen ut att va så stor, men nu när den väl kom hem så kändes den genast mycket större.


Ny spishäll i kartong, större än förväntat, redo för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även med att pilla bort isoleringen från röret till fläkten. Det måste flyttas 15-20cm till vänster. Blir att såga upp ett större hål i taket imorgon. Är så in i sören trångt nu. Kommet inte åt från vinden heller.

Renovering av kök med synligt isolerat ventilationsrör och öppet tak som förberedelse för fläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Sågat upp taket lite för att komma åt imkanalen och kunna förlänga den. Hur fan gör jag nu? Aldrig gjort detta förr. Röret som går ner är popnitat fast i böjen, som i sin tur är popnitat i nästkommande rör.


Öppet tak med synlig isolering och en ventilationskanal som är delvis täckt av en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Imkanal i tak med isolation, synlig popnitad bockning på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ska du ta bort propnit så är det ett lagom stort borr som gäller och "borra bort" :) förlänga den vart? Ner? Isf kunde du ju bara propnita på förlängningen ;)
 
Biggie skrev:
Ska du ta bort propnit så är det ett lagom stort borr som gäller och "borra bort" :) förlänga den vart? Ner? Isf kunde du ju bara propnita på förlängningen ;)
Ska flytta röret, som går ner, 15cm till vänster. Så måste få bort böjen och förlänga där, sen på med en ny böj.

Får testa borra imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.