BirgitS
Det är bättre om du klickar på "Citera" när ditt svar inte gäller inlägget precis ovanför för nu är det svårt att veta vem du svarar :)
 
BirgitS
Lena Wiklund skrev:
vi vill ha en bra enplan där vi har allt o har övreplan till barnbarn med spel mm o gäst rum .
Hur har ni tänkt er att det ska fungera med barnbarnen och spel där uppe?
Den övre hallen verkar väldigt svårmöblerad.

Duschrummet däruppe ser väldigt stort ut för att bara vara tänkt för övernattande gäster.
 
BirgitS
Lena Wiklund skrev:
Tack för bra feedback ..jag är inte klart med köket ännu, det är husarkitekten som lagt in det .
Vad bra!
 
Skönt att höra att du anlitar Arkitekt varför tycker jag det?
Jo ett hus är många människors och det ska klara tidens tand o problem i ett hus förstår man inte som lekman!

Ett exempel på hur lekmän tänker som leder till problem....trappor!
lekmän tror att trappor tar upp bara den yta som trappan mäter....Arkitekten vet att trappan upptar transporter dvs de ytor till o från trappan..en felplacerad trappa kan göra ett helt hus till ett trapphus!

Att bygga ett kök
Lekmän tror de ska ha köksö...
Arkitekten vet att svenskar vill vara med i matens tillredning som sällskap...det gamla bondeköket inte tjänstefolksköket eller catering granitköket med oliver o vin...

Att bygga badrummet
Lekmannen vill ha dusch o bubbelbad....
Arkitekten vet att familjer inte har tid att bubbla och behöver två toaletter...

som sagt Arkitektur är något av det viktigaste för människorna ska må bra...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inget förrådsrum?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Skönt att höra att du anlitar Arkitekt varför tycker jag det?
Jo ett hus är många människors och det ska klara tidens tand o problem i ett hus förstår man inte som lekman!

Ett exempel på hur lekmän tänker som leder till problem....trappor!
lekmän tror att trappor tar upp bara den yta som trappan mäter....Arkitekten vet att trappan upptar transporter dvs de ytor till o från trappan..en felplacerad trappa kan göra ett helt hus till ett trapphus!

Att bygga ett kök
Lekmän tror de ska ha köksö...
Arkitekten vet att svenskar vill vara med i matens tillredning som sällskap...det gamla bondeköket inte tjänstefolksköket eller catering granitköket med oliver o vin...

Att bygga badrummet
Lekmannen vill ha dusch o bubbelbad....
Arkitekten vet att familjer inte har tid att bubbla och behöver två toaletter...

som sagt Arkitektur är något av det viktigaste för människorna ska må bra...
Nja.... skulle vilja påstå att det du beskriver är en arkitekt som ritar ett generellt boende. Dvs ett boende byggt för att passa så många som möjligt. Vilket såklart kanske är bra om man bygger för att sälja!

Men låter man en arkitekt rita för den specifika familjen och dess behov behöver inte det du skrev vara det vägledande!

Antingen bygger man för att sälja, då gör man enligt förslag 1. Eller så bygger man för att bo, då bygger man enligt förslag 2.

Jag har endast byggt Ett hus, än så länge... men jag kommer alltid hålla fasta för att bygga enligt MINA behov! Skulle aldrig få för mig att betala massa pengar för ett boende som ska passa alla.... bara för att jag kanske ska sälja en dag.

Jag vill trivas där jag bor, därför bygger jag som JAG vill ha det. Så enkelt är det!

Men en arkitekt är däremot riktigt duktig på att ta tillvara på yta, och det är viktigt!
 
Redigerat:
Lena Wiklund skrev:
[bild]
Övervåning
Ett tips för övervåningen, enligt min mening. Hade varit att flytta övervåningens "räcke" så att ni får plats nog att i framtiden kunna placera en dörr mot det stora sovrummet.
Frågan är varför ni vill ha ett sovrum på 32kvm? Det är för stort, det blir inte mysigt enligt min mening..... men det kanske finns en mening med det?
Där finns det annars goda möjligheter att sätta en skiljevägg den dagen man vill ha ytterligare ett rum. Tills dess, så kommer det utrymmet vid räcket vara ett "dö" utrymme..... en vägg vore bättre för att dämpa ljud mot/från vardagsrummet/allrummet. Då blir det dessutom ett vägg att kunna möblera mot.

Hade heller inte velat ha det öppna taket från entrén. Det blir ju bara som ett stort hål upp till andra våningen? Låt bli det...... låt det kännas lite ombonat med ett tak som omfamnar när man kommer in istället. Så får ni dessutom en yta som allrum på andra våningen som går att använda till något.
Ni kan ändå behålla fönstrena där....

Men, det beror ju såklart på era behov!
 
Redigerat:
Instämmer i tankarna om jättesovrummet. Överväg att nyttja ytan till två rum istället. Fina hus tenderar att få mycket besök och då ör det gott att kunna husera folk. Men i stort ser det ut att bli ett jättetrevligt hus!
 
Nu vet vi inte hur väderläge, utsikt och placering på tomten är. Personligen skulle jag välja att lägga sovrummet åt baksidan hellre än badrum. Ett sovrum med fönster mot entresidan känns för mig mindre privat. I så fall behöver hela delen med sovrum/badrum/klk/tvättstuga/bastu omdisponeras. Men det finns kanske skäl som badtunna eller pool som gör att badrummet ska ligga åt det hållet med dörr ut mot uteplats?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mina tankar:

Köket:
Överväg att flytta kökets altandörr mer mot matplatsen så att ni får ett L-kök, eller kanske rent av ett U-kök med bardisk/buffé istället för den lilla bänken och köksön. Bänkyta i kök är något man vill ha och dörren ut kan lika gärna vara vid matplatsen. Brorsan har så och är nöjd.

Våtutrymmen nere:
Med ett så stort badrum som dessutom har bastu och dörr ut gör sig toaletten inte bra där. Fixa separat WC med tvättställ, gärna i ganska nära anslutning till entrén. Se till att bastun är bred nog att LIGGA i, dvs längd på lavarna minst 180 cm, gärna lite mer så att även längre män kan ligga i bastun när man är ensam där.

Våtutrymmen uppe:
Fundera på att ha badkaret upp istället för nere, då badkar och bastu aldrig används tillsammans. Utrymmet finns ju. Man kan även fundera på att göra badrummet något mindre till förmån för sovrummet.

Öppningarna i tak/golv:
Fundera på att inte ha några öppningar alls, dels får man mycket boyta uppe, ett riktigt stort allrum, eller ytterligare sovrum, förråd etc, istället för bara en omöblerbar hall. Dels slipper man massor med ljud, det blir även mycket billigare att bygga. Vill man ändå ha lite öppet, så välj att ha det i direkt anslutning till trapphålet. Och tro mig, ljudet från vardagsrummet när någon ser på film sent på kvällen, eller har fest, och någon vill sova där uppe är INTE att leka med när öppningarna är så stora.

Ytterligare vinst med att inte ha öppet är ju som nämndes att det gigantiska sovrummet går att dela till två vid behov.
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Vad härligt med så stor hall. Det tror jag verkligen ni kommer ha glädje av.

Här är mina kommentarer:
- Dryga 12 kvm är väääääldigt stort för badrum. Har ni varit i visningshus? Det är väldigt bra för att skaffa sig en storleksuppfattning. Kring 7 kvm är stora och luftiga badrum.
- En gästtoalett är bra att ha på nedervåningen. Inte kul med gäster som ska in i ens badrum. Dock ritas ju väldigt få hus med gästtoa så det kanske bara är jag som är av den åsikten.
- Ni har ingen förvaring! Det är guld värt med förråd. Vart ska ni annars förvara julpyntet t.ex.? Ni har visserligen garaget, men det är ju en annan sorts förvaring som man brukar ha där.
- 32 kvm sovrum känns väldigt svårmöblerat och onödigt stort.
 
Uppdaterad arkitektritning av ett hus med markerat kontor och sänkt takvinkel. Handtextade anteckningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla kreativa svar nu har vi fått en uppdaterad ritning .. har även sänkt tak vinkel.
 
  • Arkitektritning av enplanshus inkluderar kök, vardagsrum, garage, och dimensioner; möbler sugerierade schematiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade fortfarande valt att flytta ut golvet/räcket på ovanvåningen för att möjliggöra en eventuell dörr från allrummet på övervåningen in till sovrum/kontor den dagen man kanske vill dela upp detta rum. Det är trots allt 32kvm och skulle kunna bli två fina rum på 16kvm vardera den dagen det skulle behövas. Om inte för er, så är det inte dumt att kunna visa att möjligheten finns den dagen man skall sälja.

Sen hade jag satt skjutdörrs partier istället för dubbeldörrar ut vid matplatsen. Underbart att kunna sammanbinda uteplatsen med köket dagar som är varma och fina.

Öppningen in till klädkammaren på nederplan i sovrummet, överväg en skjutdörr här. Hade inte velat ha helt öppet in hit, och en dörr kommer bara vara i vägen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Ha gärna två öppningar/skjutdörrar till klädkammaren för det är rätt smalt där inne så det kan vara lite trångt att passera varandra samtidigt som en låda är utdragen.

Instämmer med crazytok att möjligheten att kunna sätta in en till dörr till kontor/syrum är nog värt mycket den dagen huset ska säljas.

Varför en liten vägg mellan handfat och toalett?
Känns det inte knepigt att behöva runda en vägg för att komma till handfatet när man varit på toaletten?

Låt gärna duschen fortsätta vara lite större så att det går lätt att ställa in en duschstol om det skulle bli nödvändigt någon gång.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sen fönstret i sovrummet på ovanvåningen mot vardagsrummet. Sover man där och det väsnas i vardagsrummet så kommer allt ljud störa ordentligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.