Hej.

Vi ska renovera kök och badrum efter sommaren. Vi är helt okunniga gällande sånt, och behöver såklart ta in kunniga personer för att göra detta åt oss. Vi har begärt in offerter från 4 olika företag. 3 av företagen är stora företag med goda rekommendationer. Den 4:e är en liten snickarfirma med 2 personer, men som då sköter alla övriga kontakter osv.

Nu har vi fått svar från 2 av de stora firmorna. Offerterna skiljer sig lite, men kanske inte enormt mycket ändå. Lite svårtolkade för mig, då de specat lite olika. Tänkte bara kolla om detta är vad man kan förvänta sig.

Badrum: Riva allt. Byta golvbrunn, ev byta rören i väggen om det behövs. Spånplatta + gjuta. Lägga våtrumsmatta + tapet. Sätta upp duschvägg samt toa, handfat och skåp och spegel, golvvärme. 5 kvm.

Kök: Vi river ner själva. De sätter igen en dörröppning, öppnar upp en ny, sätter upp köket, flyttar spisen + fläkten, monterar fast köksön (vi bygger ihop alla stommar och lådor själva alternativt köper färdigt), golvläggning i kök samt vardagsrum totalt 48 kvm, gipsskivor sätts upp i taket (vi river själva nuvarande tak) spackling, målning + allt sånt som tillkommer. Ingen tapetsering/målning av väggarna som inte sätts igen/öppnas upp. Köket är på 13 kvm. 10 köksskåp/bänkar förutom köksön som ska upp på väggarna.

Jag tror jag fick med allt här i alla fall.

Offert 1: 330 000:- varav deras material (gipsskivor, gjutningsgrejer, golvbrunn, ventilationsfläkt golvvärme badrum osv) går på 66 000:- resten är arbetskostnad. Alltså 264 000:- Detta ska då vara klart på 3,5-max 4 veckor. Vi får inte riva badrummet själva för denna firma då de vill ha koll så det inte rivs för mycket. Alltså vi får inte ta ner kaklet trots att väggarna ska ha nya skivor osv. Allt måste ske med elektriker och rörmokare så det inte blir fel. Vi får ta ner våra 3 badrumsskåp. Dom tar hand om allt skräp.

Offert 2: Badrum 155 000:- 65 000 av detta är material som behövs. Resten arbetskostnad.
Kök 205 000:- 50 000:- arbetsmaterial. Alltså totalt 115 000:- i material. Ingen tidsangivelse, men gissningsvis liknande som ovan. Här ska kund, alltså vi stå för bortforsling av allt skräp.

Vi köper in våtrumsmatta/tapet, inredning golv osv själva. Deras material är sånt som "inte syns", så det synliga fixar vi.

Hur kan det skilja så mycket i arbetsmaterialskostnader? Bägge är stora firmor. Är det rimliga offerter? Är det vanligt att man inte får ta ner kaklet i badrummet själv?

I övrigt, ingen bärande vägg, fläkten i köket flyttas, men vi har vind ovanför så det såg dom som "enkelt". Fläkten i badrummet monteras i befintlig kanal.

Vi har som sagt ingen aning, tänkte bara höra om det låter rimligt som sagt.
 
E
Rent spontant känns det som att båda firmorna tagit i ordentigt vad gäller arbetskostnad. Den första offerten är räknat på tre arbetare konstant i tre-fyra veckors tid.

Snabb överslagsräkning ger en arbetskostnad på ungefär 160' ganska grovt tilltaget. Jag hade nog lämnat en total på 240' givet de moment som är specade i ditt inlägg
 
Hej. Ja, det var det vi funderade på. Just arbetskostnaden. Men som sagt, vi har ingen som helst aning om hur lång tid något tar. Ja, 164 000 är arbetskostnaden i första offerten. Fast pris + upp till 15% i eventuell ökning om det går på mer.

Materialkostnaderna var egentligen inget vi tyckte var konstigt. Men tyckte att det var mycket arbetstid. Nåväl, vi väntar in de andra offerterna också. Är kanske fullt rimligt. :)
 
Spontant så tycker jag att även materialet låter dyrt. Om det inte inkluderar några klksskåp, vitvaror, (parkett ?) golv, plastmatta i badrum osv.

Iom att ni skall ha plastmatta så blir det ju inte ens materialkostnad för tätskiktsmaterial, som annars är rätt dyrt.

Gipsskivor till tak o väggar kostar ca 50 kr/kvm inkl. skruv. Flytspackel till badrumsgolvet är dyrt, men det handlar om max 2 - 3000 kr, om ni har ett normalstort badrum.

Det blir troligen en del VVS material, och det är dyrt. Men som en skaplig schablon så kan man räkna ca 1000 - 1500 kr för varje pryl som skall kopplas in, tvästtställ, dusch, osv. Det täcker då lite shablonartat rören, kopplingar i vardera änden av resp. rör, fästmaterial osv.
 
Vad gäller arbetskostnaden så kan man ju fundera över att om jobbet skall göras på 3 veckor, och arbetskostnaden motsvarar 3 personer på heltid i 3v (Jag har inte räknat på siffrorna), är dte verkigen realistiskt att de kommer att ha 3 byggare där precis hela tiden i 3 veckor.
 
Nej, materialet är t ex gipsskivor, skruvar, och allt vad man behöver. + brunn, fläkt, golvvärme för badrum och det jag skrev tidigare. Vi köper parkett o all inredning och väggar osv själva. Men det är mycket tak, det är lika mycket tak som ska fixas som dom ska lägga golv. Alltså 48 kvm. + i badrummet då.

Idag kommer en av de vi begärt in offert av och tar med sig elektrikern för att han ville kolla läget också. Så han kan ge en exaktare prisuppgift, dom tar även hit vvs:are som får räkna på sin del. De andra har bara haft sin arbetsledare ute som beräknat. Så kanske blir offerten av firman som kommer idag lite exaktare. Samt att jag kan fråga lite angående tid osv nu när jag sett de andra offerterna. Hoppas att priset från dagens firma inte överstiger de andra 2 i af. Det är dom vi hoppas på egentligen nämligen. :D
 
Men 48 kvm tak, kostar ca. 3000 kr i material, så det är lite försumbart i sammanhanget. Och golvet kostar kanske något lite mer per kvm. Om inte parkett ingår.
 
Vi har fått in de andra offerterna, priserna är hyffsat lika. Det är materialkostnaderna som skiljer sig, men slutpriserna är ganska jämna. Nu får vi se om vi kan få ner priset en aning genom att riva själva. Vi hoppas på det. Det är dyrt med kök och badrum alltså. :eek:
 
S
Det där låter helt sjukt. Jag hade inte betalat mer än 100k för det där arbetet inkl arbete och jobb.

Be om löpande arbete med ett maxtak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.