Det finns flera aktörer som årligen testar robotgräsklipparnas prestanda och algoritmer för att utse vilka som är toppen och vilka som tillhör botten. Vi har tagit en titt de högpresterande modellerna.

Du kan läsa artikeln här: Bästa robotgräsklipparna koras
 
Det var inte utan att jag drog på smilbanden när jag såg att tidningen Gör det själv utsett Bosch Indego till bäst i test. För det verkar som det inte är så ovanligt att Indego-ägare just får klippa gräsmattan själva :D

Jag vet att det finns många nöjda Indego-ägare också :).
 
  • Gilla
Markus Hs och 2 till
  • Laddar…
L
Jag har haft första modellen Worx och sedan två år har jag gått över till Husqvarna. Den modellen av Worx jag hade krävde att jag var hemma för dagligen behövde den hjälp att komma loss från något. Husqvarna stannar tre gånger per år. Alla på grund av rutschkanan som den åker in under och kläms fast. Knappas gräsklipparens fel!
 
G
I sammanhanget bör man kanske titta på vad Elsäkerhetsverket tycker. En del modeller stör omgivningen och kanske även grannens klippare.
Försäljningsförbud som dock överklagats.
http://robotnyheter.se/tag/storningar/

Det är väl främst slingorna som fungerar som en stor sändarantenn.
 
Men vad gäller för regelverk angående säkerhet i själva el-installationen för "boet" och laddstationen?
En del av detta är ju 220v jordad anslutning förmodar jag?

Är detta att betrakta som en fast installation, där förlängningssladdar över stenläggning etc utomhus, är helt förbjudet?

Man får väl t.ex ansluta en julgran temporärt på uteplatsen med en förlängningskabel, antar jag?
 
En typisk installation (Worx): uttag-europlugg-2m kabel - 230 VAC/28 VDC - 15m kabel - laddstationen. Ger inga större säkerhetsproblem med installation. Bara att se till att europluggen/uttaget sitter vattenskyddat. Utomhusuttag skall dessutom vara skyddade av jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
Tack!
Då vet jag

Mvh
Tommy
 
Robotleksak monterad på en gräsklippare utomhus med en Carlsberg-burk i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min robotklippare
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
G
Efter nio garantibesök har nu tröttnat ordentligt på min Bosch.
Hornbach ville inte längre sända mIn maskin till service utan erbjöd återköp, vilket jag accepterade.
Tillägnas bör att Hornbach i Helsingborg inte längre säljer denna maskin beroende på mängden garanti krav.
mexitegel skrev:
Det var inte utan att jag drog på smilbanden när jag såg att tidningen Gör det själv utsett Bosch Indego till bäst i test. För det verkar som det inte är så ovanligt att Indego-ägare just får klippa gräsmattan själva :D

Jag vet att det finns många nöjda Indego-ägare också :).
 
Robomow TS1000 har fungerat kanon för mig :) Rekommenderar helt klart Elgigantens svarta i jämförelse med de litet färgglada originalen till något högre pris.
 
Vad jag förstår så har Bosch kastat in handduken när det gäller denna klippserie och har slutat med produktion och utveckling.
De satsar istället på en ny generation av dessa klippare.
 
Intressant! Är det en helt ny generation eller är det "Connect" som du menar?
 
Har svårt att förstå varför det ska vara så svårt för tillverkarna att konstruera en klippare som kan avbryta klippningen för passera en grusgång till en ny gräsmattedel.
 
trähandtag skrev:
Har svårt att förstå varför det ska vara så svårt för tillverkarna att konstruera en klippare som kan avbryta klippningen för passera en grusgång till en ny gräsmattedel.
Är inte så svårt egentligen, det enda som krävs är att man lägger in ytterligare en begränsningsslinga med en annan "nyckel" runt grusgången.

Däremot så kan man ifrågasätta om det finns en tillräckligt stor marknad för dessa?

Jag stenlade grusgången när jag köpte min klippare. Är inte särskilt ledsen för det faktiskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.