Hej!

Vi ska bygga ett 1,5-planshus till vintern och håller på att rita upp huset. Det jag grubblar mest på är om vi har lagt huset på rätt håll. De hus som har börjat komma upp på området är de flesta vridna ett kvarts varv med långsidor ut mot gatan. Vi har dock en hörntomt så jag tror att det inte spelar så stor roll när det kommer till bygglovet. Är väldigt tacksam om vi får feedback på vår ritning. Hur skulle ni göra? Några tankar kring planlösningen?


I öster är det skog och väster kommer vi att få en granne. På gaveln i sydväst hade vi tänkt att ha ett uterum så småningom.

Tacksam för all hjälp vi kan få!!

Skiss av en tomt med måttangivelser där ett hus och garage är placerade, med kompassriktning norr markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av 1,5-planshus med exteriör och bottenvåningsplanritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad arkitektonisk planritning av ett 1,5-planshus visande bottenvåningens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer inte garaget skugga kvällssolen på verandan ni gör?
 
Jo, tyvärr har vi inte så många alternativ till placering av garaget. Har du någon tanke där? Sen är inte verandan prio utan vi ska förhoppningsvis bygga ett uterum på gaveln i sydväst.
 
BirgitS
De flesta vill ju ha så mycket tomt som möjligt söder och väster om huset för att kunna ha stora altaner och/eller uterum i de väderstreck där solen är under eftermiddag och kväll, liksom man vill ha mycket fönster i de riktningarna också för att få in mer ljus när det inte är sommar. Ni har ju rätt mycket tomt på östra sidan av huset i stället. Men det beror ju på hur man lever och vad man tycker om och tycker är viktigt.

Om ni inte vill att garaget ska skugga uteplatsen och uterummet så mycket kvällstid kan ett alternativ vara att flytta huset mer åt sydost. Kolla också upp hur solen faller vid olika klockslag när garaget är som ni har ritat resp. om ni flyttar garaget längre in på tomten, dvs. mot nordost.
 
Åsa Lund
Vi har gaveln på vårt hus mot gatan. Perfekt för vi slipper insyn. Har i princip bara fönster på långsidorna.
 
Det går inte koppla/vidbygga garaget med huset och sen flytta allt så långt öst/norr som går. Då får ni jättestor plats för studsmatta och annat ungar lekar på på kvällar som ni har uppsikt på från en solstol i västerläge
 
BirgitS skrev:
De flesta vill ju ha så mycket tomt som möjligt söder och väster om huset för att kunna ha stora altaner och/eller uterum i de väderstreck där solen är under eftermiddag och kväll, liksom man vill ha mycket fönster i de riktningarna också för att få in mer ljus när det inte är sommar. Ni har ju rätt mycket tomt på östra sidan av huset i stället. Men det beror ju på hur man lever och vad man tycker om och tycker är viktigt.

Om ni inte vill att garaget ska skugga uteplatsen och uterummet så mycket kvällstid kan ett alternativ vara att flytta huset mer åt sydost. Kolla också upp hur solen faller vid olika klockslag när garaget är som ni har ritat resp. om ni flyttar garaget längre in på tomten, dvs. mot nordost.
Ja, jag tror att vi ska flytta lite på garaget för att utnyttja kvällssolen till fullo. Tror vi kommer ha sol till ca 20.00 i uterummet.

Du har helt rätt i att vi får lite mindre tomt i söderläge, något att fundera på. Vi har har tänkt att vi får en lite mer avskild baksida nu mot skogen och sol till ca 15.00 där. Inte helt lätt att veta vad man ska prioritera när man inte har byggt hus innan! Tack för input!
 
Åsa Lund skrev:
Vi har gaveln på vårt hus mot gatan. Perfekt för vi slipper insyn. Har i princip bara fönster på långsidorna.
Skönt att höra, det är lite så vi har tänkt också, lite mer avskild baksida. Tack för svaret!
 
Åsa Lund
Ska vägen söder om huset förlängas förbi er tomt i framtiden? Eller vad är det för streck som är inritade?
Vad kommer det att bli norr om tomten?
Lägg garage och hus nära kanten och varandra så att ni får så stor sammanhängande trädgård som möjligt. Om ytan är tillräckligt stor kommer byggnaderna inte att skymma kvällssolen.
Jag hade flyttat huset snett neråt åt vänster på ritningen. Verandan kommer då bli en fantastisk välkomnande portal när man kommer till er. Gissar att bilen oftast kommer att stå på uppfarten (inte i garaget) och då är det skönt att ha nära till ytterdörren.
Flytta altandörren till långsidan på huset och lägg uterummet på baksidan. Min erfarenhet av uterum är att där vill man sitta till långt in på småtimmarna och då är det skönt att inte det syns från gatan. (förbered med ventiler på värmesystemet så ni kan ha vattenburen golvvärme där ute).

Flytta bänken i tvättstugan till sidan mot badrummet så kan ni ha väggskåp ovanför, hela vägen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Är ni säkra på att skogen kommer att få fortsätta att vara skog och att det inte börjar byggas hus där också om några år?
Kan ju bli tråkigt om ni planerar för en stor insynsfri gräsmatta på östra sidan och om två år börjar de sälja tomter där.
 
Tänk på möbleringen i sovrummet, ingång på samma vägg som huvudändan på sängen är en dålig idé, blir en orolig känsla i rummet. En stängd vägg "bakom ryggen" är alltid att föredra
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Ska vägen söder om huset förlängas förbi er tomt i framtiden? Eller vad är det för streck som är inritade?
Vad kommer det att bli norr om tomten?
Lägg garage och hus nära kanten och varandra så att ni får så stor sammanhängande trädgård som möjligt. Om ytan är tillräckligt stor kommer byggnaderna inte att skymma kvällssolen.
Jag hade flyttat huset snett neråt åt vänster på ritningen. Verandan kommer då bli en fantastisk välkomnande portal när man kommer till er. Gissar att bilen oftast kommer att stå på uppfarten (inte i garaget) och då är det skönt att ha nära till ytterdörren.
Flytta altandörren till långsidan på huset och lägg uterummet på baksidan. Min erfarenhet av uterum är att där vill man sitta till långt in på småtimmarna och då är det skönt att inte det syns från gatan. (förbered med ventiler på värmesystemet så ni kan ha vattenburen golvvärme där ute).

Flytta bänken i tvättstugan till sidan mot badrummet så kan ni ha väggskåp ovanför, hela vägen.
Gatan svänger innan vår tomt, utanför tomten på södersidan är en lite gräsyta att lägga snöhögar på. På norrsidan går en cykelväg men vad jag fattat det som så ska det vara terrassering där och vår tomt ligger lite högre än cykelbanan.

Menar du att flytta huset närmare infarten? Vi tänkte snarare tvärtom att flytta det uppåt höger isf för att få mer yta framför huset. Om du fick välja fritt hur du skulle placera ett hus på denna tomt, skulle du lägga det så som vi gjort eller vrida det 90 grader?

Jätteskönt att få någon som tittar på huset med nya ögon, så lätt att man fastnar i ett visst tänk.
 
BirgitS skrev:
Är ni säkra på att skogen kommer att få fortsätta att vara skog och att det inte börjar byggas hus där också om några år?
Kan ju bli tråkigt om ni planerar för en stor insynsfri gräsmatta på östra sidan och om två år börjar de sälja tomter där.
Vad jag har förstått så kommer det inte att byggas några tomter åt det hållet, vi ligger längst österut på området. Annars hade vi nog också vridit huset för att slippa insyn från en eventuell granne på den sidan.
 
Johannes Carlsson skrev:
Tänk på möbleringen i sovrummet, ingång på samma vägg som huvudändan på sängen är en dålig idé, blir en orolig känsla i rummet. En stängd vägg "bakom ryggen" är alltid att föredra
Det har jag också tänkt på, jag tror dock att vi får plats med sängen längs den andra väggen under fönstret. Har också hört att man behöver ha koll på flyktväg om det skulle hända något. :)
 
Åsa Lund
Hade gjort som jag skrev i förra inlägget. Verandan mot uppfarten
Så liten framsida som möjligt
Maximera ytan på baksidan
Med skog och cykelväg som enda åskådare blir en stor tomt en fin tillgång!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.