Vi har tänkt att minska fuktigheten i vår krypgrund. Överlag är det en bra miljö och luktar eller finns ingen synlig mögelangrepp. Men vi vill förbättra miljön här för att minska kommande problem.

I krypgrunden finns ett sluttande berg med vissa ojämnheter. Att plana ut hela grunden är omöjligt då höjdskillnaden är för stor - men vi tänkte plana ut alla ojämnheter med makadam så att varje höjdnivå blir plan. Slutligen tänkte vi lägga plast för att minska kondensen.

Frågor:

1. Något annat Ni tycker vi skall göra för att få en ännu bättre miljö i krypgrunden?

2. Hur mycket bättre är det att isolera hela berget med krypgrundsisolering?

3. Något att tänka på när man har berg i krypgrunden?

4. Någon speciell plast Ni rekommenderar?

5. Några andra tips?
 
Om det är berg i krypgrunden så kan det inte stiga upp någon markfukt, såvida det inte tränger upp vatten i sprickor. Plasten är därmed kanske överflödig. Krypgrundsisolering gör att temperaturen i krypgrunden höjs någon grad över året, vilket minskar risken för kondens på blindbotten. Isolering gör alltså förmodligen mer nytta än plast.
 
Jag har ingen erfarenhet av att göra om förutsättningarna med plast i grunden men jag skulle ge rekommendationen att kanske inte göra för mycket om det inte finns något problem. Kan i värsta fall bli värre, nu vet jag inte alla förutsättningar riktigt som ni har men om man tex lägger markplast så kanske det finns risk för att eventuell kondens som tidigare bara fortsatt ner i backen blir kvar en längre stund uppe på plasten och bidrar till ett fuktigare klimat. Men å andra sidan kanske ni har ändrat andra förutsättningar i huset nyligen som kanske förändrar saken. Svårt de där! Lycka till! :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.