Hej.

Jag ska bygga ut mitt fritidshus som står på plintar. Befintliga altanen rivs och används till utbyggnaden. Trossbottenskivor verkar vara asfaboard i smala dyra bitar. Går det att sätta asfaboard 1200*2740 skruvar underifrån på reglarna istället för att pyssla med de små bitarna mellan?

Skillnaden verkar vara att asfaboarden är 12 mm istället för 6 mm. Priset är det dubbla för de mindre smalare bitarna.

Vad tror ni?

MVH Björn
 
Jag skulle skruva en planka under golvregeln på längden. Den ska då vara så bred att den hänger ut ca 2cm på sidorna av golvregeln. Strunta i att försöka skruva en list på sidan av golvregeln. Bara bökigt. Och ger dessutom mer plats till isolering. Sedan lägger du i trossbottenskivor av oljad board eller cement baserad dito. Undvik asfaboard. Den anses befrämja mögeltillväxt. Trossbottenskivor är ganska dyra, men om du har rätt cc mellan golvbjälkarna så har du gjort jobbet på en halvtimme. Bara att lägga i och börja isolera.
 
  • Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Tack Per.
Alltså bara hålla tummarna att cc avstånden är ok.
Är där dessa du menar? -->
Tyvärr hittar jag inte cementskivor hos K-rauta där jag brukar handla, bara dessa -->

MVH Björn
 
Precis sådana trossbottenskivor jag menar. Finns också en tredje variant som är 6mm oljehärdad "masonit". Du kan köpa 4mm oljehärdad board i stor skiva och såga till själv. Blir billigare, men de tenderar att bli lite hängiga efter ett tag.
 
  • Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.