När det gäller tillgången på grundvatten blir det knappast bättre om grannen fixar en egen brunn. Det är ju samma grundvatten.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Japp, men det man äger själv tenderar man att värna om på ett annat sätt än om någon annan har ansvaret. Ologiskt, irrationellt - javisst, men mänskligt.
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
Som information har Svensk energi tillsammans med LRF och de stora elnätsföretagen kommit överens om en intrångsersättning på 3,70 kr/m för elledningar, minimiersättningen är dock alltid lägst 1300 kr.
 
Hur kommer det sig att frågan ens är uppe på tal? Så himla mycket vatten ger inte brunnarna.
 
Om det bara gällde att gräva över din tomt, så vore det en sak. Då hade det handlat om ett engångsbelopp.
Men nu ska han tydligen och så ta vatten ur din brunn. Då anser jag att det handlar om ett ganska kraftigt engångsbelopp. Kanske inte riktigt hälften av din brunnskostad, men närapå. Samt en årlig kostnad på, en eller, ett par tusenlappar.
Det spelar ingen roll, om det rör sig om samma grundvatten.
Men givetvis beror det på hur nära du står din granne. Är det en riktigt bra vän, så kanske det snarast är tjänster och gentjänster. Försök i första hand komma överens med grannen, så ni båda är nöjda.
Om ni mot all förmodan, vore "dödsfiender" så fick han väl fixa sin egen brunn.
 
Om det är en surgubbe som du skriver så förstår jag inte att du lyfter frågan här, har ni problem vid start så lägg ner va rak på sak och säg till din granne att du inte vill dela brunn med honom.
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
Hans reaktion på din fråga om ersättning är oroande och om den speglar er relation som grannar skulle jag inte dela brunn med honom. Även om du bor i områden där grundvattnet inte är eller förväntas bli problem så måste han ju förstå att du har vissa kostnader för drift och underhåll. Grannen får tillgång till vatten samtidigt som värdet på huset ökar, troligen ganska rejält. Ni bör:

1. Skriva servitut, där grannen står för alla servitutskostnader. ( Servitutet ger honom trygghet, och bidrar till högre värde på fastigheten för honom, eftersom det blir tryggt genom framtida fastighetsaffärer också ) Om jag inte minns fel, kan man i servitutet få inskrivet att en årlig ersättning för nyttigheten/rätten till vatten från brunnen skall erläggas.

Låt servitutet vara en rättighet för grannen att få vatten från din brunn, men inte en skyldighet för dig att tillhandahålla vatten.

2. Skriva ett avtal om årskostnaden, om det inte i detalj regleras i servitutet. Glöm inte skriva in en indexuppräkning som åtminstone följer inflationen. Servitut gäller för evigt för alla framtida grannar på era fastgheter. Om 100 år kommer ägaren av din fastighet att vara glad för denna uppräkning, och lite ledsen om den inte finns.

3. Avtala även om fördelning av kommande reparationer och ev. åtgärder på brunnen. Någon gång måste pumpen bytas, ni kanske måste göra åtgärder för bättre vattentillgång. Det skall också helst vara inskrivet i servitutet. Är det inte detaljreglerat där, skall det åtminstone nämnas.

Intrångsersättningen är för 15 meter väldigt liten, om den nu inte kraftigt inkräktar på dina möjligheter att nyttja tomten så den tycker jag ni nästan kan släppa, men årlig ersättning ska du ha. Är det filtrerat vatten kan du mäta och ta betalt, är det råvatten direkt från brunnen kan du ta en fast årlig avgift, men glöm inte skriva in indexuppräkning i avtalet. ( Bättre med ofiltrerat råvatten, så du inte ansvarar för vattenkvaliten )

Jag skulle dock rekomendera att du inte går in i detta, särskilt inte med den start du verkar fått. Grannens kostnad, med servitutsavgifter, extra grävning och återställning över din tomt, årliga avgifter mm kommer snabbt att motsvara kostnaden för en egen brunn. Har han ens tagit in en offert? Jag gav för 3 år sedan, efter ROT-avdrag 39.000 kr, indraget i huset med pump, hydrofon, styrning, 72 meter borrning och 6 meter foderrör. Med de kostnader han drabbas av vid ett servitut och en rimlig årskostnad till dig kommer han snart upp i samma summa som om han borrat eget.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt: har ni kommunalt vatten eller har du egen brunn?

Om det är kommunalt vatten ska han beställa anslutning från kommunen, var ledningen sedan grävs är inte hans problem, utan kommunens, som får ta diskussionen med dig.

Om du har egen brunn ska det skrivas ett servitut, där han antingen får rätt att för egen kostnad dra en egen ledning till din brunn och sätta i en egen pump, ELLER att det skrivs att fastigheten ska vara med och betala för underhållet. I det första fallet kan man tänka sig en engångsersättning, samt att det är bra om det framgår att tomten måste återställas om det uppstår skada elelr om de behöver gräva upp gräsmattan igen för att göra underhåll. I det andra fallet får du möjlighet att ta betalt för el och service för din pump, inklusive att grannen får betala hälften när pumpen någon gång behöver bytas.

Oavsett vilket, så har han inga rättigheter att bara lägga en ledning och inte betala något för det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
grävling skrev:
Hej
Min granne vill gräva ner en vattenledning (ca 15 m) på min tomt. Jag kan iofs acceptera detta men vill i så fall ha ersättning för det intrång han gör på min mark. Helst en årlig ersättning.
Någon som har erfarenhet om hur stor ersättning man kan begära?

Tacksam för alla svar!

/Grizzly

Hej Grizzly.

Jag har jobbat som planerare/konstruktör innan för ett av dem största elbolagen i Sverige med konstruktions ritningar osv så har goda kunskaper av intrång och markersättningar. Då detta ingick att ta fram i mitt dagliga jobb.

Att du skulle kunna få en årlig ersättning för en "servitut" ledning är obefentlig. Det kommer du med 100% inte att kunna få eller kräva. Om du väljer att skriva ett avtal med din granne så kommer ni att upprätta ett "markupplåtelese avtal" lyssna på ordet och tänk igenom det. Detta är ett evtal som de flesta signerar när t.ex ett lokalt/kommunalt fiber bolag ansluter hela områden. Dessa avtal informeras det dåligt om. Det är upp till dig att läsa igenom inan du skriver under.

I korta drag s å upplåter du/ni egentligen all mark (dem 15 meterna samt 1m brett och djupt) till grannen eller låt säga fiber bolaget. Alltså äger du egentligen inte denna mark längre själv sedan. Du får inte heller bygga något över detta eller så att det hindrar reperation eller service på ledningen. Görs detta riskerar du få betala det de kostar för grannen alt fiber bolaget för att plocka ner ta fram ledningen för att göra underhåll på den. (kan bli extremt dyrt) har själv varit ute för detta i jobbet många gånger.

Du får inte heller flytta ledningen utan tillstånd från din granne eller nätbolaget/fiber leverantören utan godkännande när du väl signerat pappret. Om dem finner det skäligt att flytta ledningen kommer du till 99,9% få bekosta detta själv dessutom.

Därför ska man alltid tänka igenom RIKTIGT noga om man verkligen vill skriva under ett markupplåtelse avtal samt värderingsprotokoll från myndigheter/nätbolag/fiberleverantörer osv. Jag skrev inte under det på min fastighet där dem ville ha "sydda" serviser på fiber matningen för at slippa gräva i trottoaren där tekniska kontoret fakturerar det lokala/kommunala fiber bolaget 1800kr/m2 för lappning av asfalt.

Man går efter lantmäteriets riktlinjer för ersättning av mark oftast, (dock så erbjöd vårt kommunala bolag mig hel 0kr i ersättning för ca 30m upplåten mark) detta ringde jag och sa att det finns ingen chans i världen att jag bara ger bort ca 30m2 tomt till dem för) för det är det man gör, GER BORT mark. jag bor i en storstad dessutom i en central villa och m2 priset är svinhögt, så där diffar lantmäteriets riktlinjer mycket.

Nu är det ca 4 år sedan jag jobbade som "beredare" men då va meter priset 3,43kr/m samt att man fick 1800kr för intrång per skarvgrop = hålet/hålen de måste gräva för att koppla ihop ledningar. Man fick 3400kr för ett elskåp och 8200kr för en nätstation. Kan hända att det ändrats tills idag.

Läs igenom denna på länken.

PS: du kanske iofs gör upp med din granne utan servitut avtal osv. Tänk då på att om du flyttar eller om han flyttar att ni har ett skriftligt avtal så ni inte får problem senare.


https://www.lantmateriet.se/globala...a-fastighet/vardering/varderingshandboken.pdf
 
  • Gilla
mebbo och 1 till
  • Laddar…
En granne som inte automatiskt erbjuder sig att dela på kostnaden för en brunn med utrustning ska man nog hålla väldigt kort!
Tänk också på att ett avtal med den grannen inte följer med om han/hon säljer.
Krångla inte med servitut, bara onödigt krångligt och kräver fackkunskap.
Låt grannen fixa sitt vatten själv!
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Ägaren vi köpte av lät av hygglighet granne koppla in sig på ägarens brunn. Grannen lade smart nog sin pump (grävd brunn) djupare ner och vi har torrsommar blivit utan vatten medan grannen klarat sig.
 
  • Gilla
  • Arg
Pernilla C och 1 till
  • Laddar…
grävling skrev:
Ja, det är meningen, men när jag förde ersättning på tal blev han väldigt sur. Själv tycker jag det är en självklarhet att han ska betala, dels för att ansluta sig till brunnen och dels för det intrång som han göra på min mark.
/Grizzly
Jag hade backat ur direkt då han är surgubbe redan nu och det kommer att bli framtida problem.
Enligt senare inlägg i tråden får du inte bygga något över vattenledningen och du får stå för en massa kostnader i samband med detta om ledningen behöver åtgärdas.

Dessutom kan du råka riktigt illa ut när han har grävt ner ledningen på 80 cm/1 meters djup och marken ska återställas till ursprungligt skick.
Det räcker att han påstår med hjälp av något vittne att du är nöjd med återställningen trots att det ser ut som en puckelpist med massor av stenar på ytan.
Efter något år har marken satt sig och det behöver åtgärdas igen men åter igen... du påstås vara nöjd och får åtgärda det själv.
Har själv råkat ut för detta i samband med en 50 meter lång avloppsledning och en drygt 30 meter lång telefonledning och vattenledning tvärs över min tomt, inte samma fåra, och dom vägrade återställa till gräsmatta.
Under matjorden var det mängder med stora stenar som kom i dagen som jag behövde ha dit en grävskopa för att få bort på grund av tyngden. Sen ny jord då den gamla matjorden blev blandad med sten, lera och grus vid grävningen.
Jag stämde dom då det skulle kosta massor att återställa min tomt till den gräsmatta den var men dom satt och ljög i rätten och påstod att jag hade sagt att jag var nöjd med återställningen. Jag hade inga vittnen om motsatsen.
Det kostade mig en halv mille i rättegångskostnader plus att marken var ju förstörd för några hundratusen.
Förlorande parten betalar alltid rättegångskostnaderna...
JAG SLÄPPER ALDRIG EN JÄVEL IN PÅ MIN TOMT EFTER DET!!! :mad:

memike skrev:
Hej Grizzly.

Jag har jobbat som planerare/konstruktör innan för ett av dem största elbolagen i Sverige med konstruktions ritningar osv så har goda kunskaper av intrång och markersättningar. Då detta ingick att ta fram i mitt dagliga jobb.

Att du skulle kunna få en årlig ersättning för en "servitut" ledning är obefentlig. Det kommer du med 100% inte att kunna få eller kräva. Om du väljer att skriva ett avtal med din granne så kommer ni att upprätta ett "markupplåtelese avtal" lyssna på ordet och tänk igenom det. Detta är ett evtal som de flesta signerar när t.ex ett lokalt/kommunalt fiber bolag ansluter hela områden. Dessa avtal informeras det dåligt om. Det är upp till dig att läsa igenom inan du skriver under.

I korta drag s å upplåter du/ni egentligen all mark (dem 15 meterna samt 1m brett och djupt) till grannen eller låt säga fiber bolaget. Alltså äger du egentligen inte denna mark längre själv sedan. Du får inte heller bygga något över detta eller så att det hindrar reperation eller service på ledningen. Görs detta riskerar du få betala det de kostar för grannen alt fiber bolaget för att plocka ner ta fram ledningen för att göra underhåll på den. (kan bli extremt dyrt) har själv varit ute för detta i jobbet många gånger.

Du får inte heller flytta ledningen utan tillstånd från din granne eller nätbolaget/fiber leverantören utan godkännande när du väl signerat pappret. Om dem finner det skäligt att flytta ledningen kommer du till 99,9% få bekosta detta själv dessutom.

Därför ska man alltid tänka igenom RIKTIGT noga om man verkligen vill skriva under ett markupplåtelse avtal samt värderingsprotokoll från myndigheter/nätbolag/fiberleverantörer osv. Jag skrev inte under det på min fastighet där dem ville ha "sydda" serviser på fiber matningen för at slippa gräva i trottoaren där tekniska kontoret fakturerar det lokala/kommunala fiber bolaget 1800kr/m2 för lappning av asfalt.

Man går efter lantmäteriets riktlinjer för ersättning av mark oftast, (dock så erbjöd vårt kommunala bolag mig hel 0kr i ersättning för ca 30m upplåten mark) detta ringde jag och sa att det finns ingen chans i världen att jag bara ger bort ca 30m2 tomt till dem för) för det är det man gör, GER BORT mark. jag bor i en storstad dessutom i en central villa och m2 priset är svinhögt, så där diffar lantmäteriets riktlinjer mycket.

Nu är det ca 4 år sedan jag jobbade som "beredare" men då va meter priset 3,43kr/m samt att man fick 1800kr för intrång per skarvgrop = hålet/hålen de måste gräva för att koppla ihop ledningar. Man fick 3400kr för ett elskåp och 8200kr för en nätstation. Kan hända att det ändrats tills idag.

Läs igenom denna på länken.

PS: du kanske iofs gör upp med din granne utan servitut avtal osv. Tänk då på att om du flyttar eller om han flyttar att ni har ett skriftligt avtal så ni inte får problem senare.


[länk]
 
  • Arg
Pernilla C
  • Laddar…
Martin_B
Nä men vänta lite nu.

Här är det ju två skilda saker grannen ber om.

1. Att få gräva på grannens tomt.
2. Att dessutom ansluta sig till grannens brunn.

Nu är jag ju ingen expert på egna brunnar, men den har väl ändå borrats av någon som har ägt fastigheten innan, just till för den fastigheten, och även betalats av ägaren till den fastigheten, något som nuvarande ägare har fått betala för också i form av högre pris på fastigheten (såvida det inte var den nuvarande ägaren som borrade den).


Varför någonsin skulle man tillåta grannen använda ens egen privata brunn överhuvudtaget?
En brunn är ju inte direkt gratis att borra, grannen får väl borra sin egen brunn? Eller?

Skulle min granne komma och fråga om han kunde få gräva på min tomt, för att sedan gratis få koppla på sig på min bergvärmebrunn, så skulle jag vänligt men bestämt be grannen att borra sin egen brunn på sin egen tomt, likväl som att han faktiskt snällt själv får gå till affären och köpa sin egen mat, istället för att komma till mitt kylskåp flera gånger om dagen för att hämta mat gratis.


Nä, säg nej direkt såvida du inte vill få massa problem i framtiden, är mitt bestämda råd.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Jonatan79 skrev:
Om han får koppla på sig ta betalt 50% av vad borrningen kostade er, plus att han ska betala en årlig avgift för slitage och el, samt avtal där ni delar på ny pump och underhåll. Snål-Owe kommer snart fatta...
Håller med om detta, med reservationen att ifall något går åt helsicke med brunnen p.g.a detta, eller att den inte klarar av att försörja 2 hushåll, så står ägaren i en situation där han plötsligt har en värdelös brunn, vilket innebär att även om han nu har fått hälften av borrkostnaden från grannen, så blir han tvungen att borra ny brunn för fullpris.

Det är mer värt och låta hela skiten vara som det är, så får grannen göra bäst den vill på egen hand, på sin egen tomt, för sina egna pengar :)
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Har tidigare delat brunn med grannen på landet. Jag skulle aldrig göra om det. Aldrig!

Även med ett noggrant reglerat avtal (ett absolut krav) så är det inte värt det. Du vet inte vad som händer i framtiden, hur grannen tänker använda vattnet, om han skulle sälja, etc.

Ska ni förbli goda grannar måste han borra sin egen brunn.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.