Hejsan,

min syster har stött på patrull i sitt tapetserande och jag hoppas någon här kan vara till hjälp.

Det började med att hon tyckte det såg bubbligt ut på väggen och ville då riva ner de gamla taperna. Det visade sig vara inte mindre än 7 lager tapet och när hon började riva visade det sig vara oerhört tufft... kommer ta flera dagars hårt jobb till för flera man enligt henne. Bakom tapeterna finns någon slags putslager som lossnar lite när man drar för hårt och sedan bakom den ett betonglager...

Hon undrar vad hon ska ta sig till nu? En idé från henne var att kanske sätta upp gipsskivor, vad tror ni? Någon som har ett bra förslag, skulle verkligen uppskattas!

Hälsningar
Gustav
 
Själv hade jag dragit fram ångmaskinen för att riva till betongen.

Gjorde det för ungefär ett år sen i hallen och det var väll nått liknande.
5-6 lager tapet och någonstans däremellan en bredspacklad glasfiberväv.
Hur många säckar med skräp det blev vill jag inte minnas.

Men sån är jag. Allt eller ingenting.
Och därför är det livsfarligt när jag börjar pilla i ett hörn...
Tänkte först att jag bara skulle smälla upp tapeten på det som var...
Tja, nu blev 'lite' mer jobb. Men å andra sidan blev det bra.

Visst går det ofta att patentera med oljefärg eller smälla upp gipsskivor.
Men oljefärgen luktar apa och gips kostar endel.

Jag hade fortsatt med rivningen.
Men se till att fixa lite hjälpmedel.


/Fredrik
 
Jag hade också fortsatt med rivningen. Men det är som sagt en fråga om hur man är som person antar jag. Att sätta upp gips är säkert enklare, har själv aldrig gjort det.

Men jag tänkte ge dig ett alternativ som jag tycker är bättre än att köra med ångmaskin. Det är tapetloss eller tapetväck eller någon liknande produkt.

Kolla in mitt inlägg i en tidigare tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55726/10#10

Om man sköter det rätt, dvs tar mycket klet, plastar in ordentligt i 4-5 timmar så går det loss mycket lätt.

/Gustav
 
kör renoveringsgips, det har jag gjort ovanpå en blandning av byggboard, tretex, spånskiva o osb. Blev hur bra som helst. o mycke enklare än att riva tapet. Dessutom blir det mycke bättre än att använda easy cover/eller annan "renoveringstapet".

Med gips så blir det som nytt o till en rimlig penning (ungefär samma pris som "renoveringstapet")

Enda problemet är väl att du har betong bakom, det blir ju lite extra trixit då
 
Hej!

Jag tog också bort tapeterna i en liknande situation. Slipade sedan och bredspacklade. Det blev väldigt bra resultat. Nästa gång någon ska måla eller tapetsera om där blir det väldigt enkelt.

Är det verkligen enklare att köpa gips, släpa dit det, skruva upp det (i betong!) spackla skruvar och skarvar .... än att riva klart tapeterna och spackla? Jag skulle tro att det blir rätt mycket jobb oavsett vad du väjer om resultatet ska bli bra.

/pinebar

 
Jag går mot strömmen och säger smäll upp gips! Och självklart reglar man upp och skruvar i reglarna och inte i betongen, om man inte kan limma direkt på nåt sätt?!

För om putsen verkar lossna så är det fan inte kul, jag skulle inte ens tar risken, därav mitt råd! Som vanligt; Lycka till!
 
riva ner tapetter och putsa /spackla putsskador med Gypsum?
gaia
 
Manberg skrev:
Jag går mot strömmen och säger smäll upp gips! Och självklart reglar man upp och skruvar i reglarna och inte i betongen, om man inte kan limma direkt på nåt sätt?!

För om putsen verkar lossna så är det fan inte kul, jag skulle inte ens tar risken, därav mitt råd! Som vanligt; Lycka till!
men! hur mycket kommer det att bygga ut? ut över dörrfoder, golvlister m m .
Knappast något genomförbart.
När det gäller äldre putsade väggar, är det ganska vanligt att putsen lossnar på sina ställen. Men det är inte svårare än att putsa upp väggen igen, och sedan spackla. Så är det vid renoveringar, det ena drar det andra med sig. Syrran får väl ta den tid det tar med att få av de löst sittande tapeterna, med hjälp av ånga eller en sprayflaska med vatten och lite diskmedel i samt en spackelspade. Det får alla andra göra som råkar ut för väggar med 7 lager tapet. Den andra vägen att gå, är att lämna bort jobbet, och kanske under tiden ta en välbehövlig semester= komma hem utvilad till en nytapetserad bostad ;)

7 lager tapet, tyder på att huset är från 30-talet, och då var det puts på kloasongväggar som gällde och med allmogetyp dörrfoder och golvlister (fotlist)
 
Knappast något genomförbart?

Som du själv säger så är allt genomförbart...

Jag var i hennes situation för 5 månader sen, jag rev tapeterna, och jag lovar, det kunde inte varit värre! Eller ja, putsen lossnade inte. Hade det varit så så hade jag sprängt allt och alla.

Så vis av den erfarenheten så skulle jag sätta gips OM det är så att putsen bröjar lossna.. Jag menar, hon ska ju säkert måla om dörrfoder och allt sånt hur som helst.. Då kan man lika gärna sala ut och köpa nytt (om man har ekonomi)...

Jag ser inte problemen, det skulle vara att det kanske kostar mer isåfall, men å andra sidan så blir nog resultatet bättre iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.