Hej!

Känner att det är dags att investera i en kap till klinkersläggandet. Duger en billig Klinkerkap från ex. Jula för 500kr, diamantklinga, gering, vattenbad osv eller kommer jag ångra mig?

Jag har kanske 50m2 golv att lägga och har hittills kapat med vinkelslip men tycker det både är dammigt och ganska dåligt resultat.

De billiga är ju som vanligt märken som Alpha tools, Meec osv.

Nån som har koll?

Mvh Andreas
 
Jag köpte en sån här på Jula förra året:

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=571376092&pf_id=SE-240009

Har hittills gjort badrum, kök, hall och pannrum och har funkat kanooon! Har precis bytt diamantklinga för att fortsätta med nästa badrum ;)

Den har funkat både med riktigt hård klinkers, granitkeramik, skiffer så det är ingen "leksak"!

Den finns tydligen även i en billigare modell också.
 
Jag har en från Bauhaus, kostade väl 6-700.
Hittills har jag använt den till två ganska stora hallgolv med mycket vinklar och vrår, dessutom lagt på diagonalen med en fris runt om, en utetrappa (granitkeramik), ett badrum och en fönsterbänk i 20mm granit. Har ännu inte bytt skiva.

Bordet är lite svajigt och därmed så blir det inte någon vidare bra precision på linjalen, men jag tycker ändå att den är mycket prisvärd.

Danne
 
Jag köpte min kakelkap på Rusta jag tror att den kostade 299:- kan ha varit 399:- oxå, den har fungerat bra, har gjort ett badrum med kakel och klinker. Det är klart att linjalen är inte jättestabil osv men den duger helt klart för gds arbete.
 
Hej!

Tackar för svaren, då chansar jag på en billig så länge då, det var visst nån kampanj på Bauhaus nu så får vi se!

Mvh Andreas
 
Jag köpte en Alpha- Tools för 400:- på Bauhaus och blev imponerad av byggkvaliteten. Tjock plåt och stöddig motor. Har pinat den ordenligt md lite Höganäs rusitk rosa oc andra hårdsintrade klinker utan problem. Enda problemet skulle väl vara att vattnet har en viss tendens att skvätta mot en själv.
 
jag köpte också en kapmaskin för kakel och klinkers..kosta en 500 på bauhaus och funkar klockrent..har helkaklat badrum samt kaklat köket, smidigt som fn med en sån maskin

slutsats= ja en billig duger gott
 
Jag får väl framföra en avvikande åsikt, jag tröttnade ganska fort på min (rustas variant) det tog för lång tid för att jag skulle tycka om det, och jag tyckte det var ett jäkla kladd med vatten oxå... Jag köpte en sån här istället: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=887&iItemId=83897 tyckte den funkar suveränt till raka snitt, snett körde jag med vinkelslipen...

/Andreas
 
sarebro skrev:
Jag får väl framföra en avvikande åsikt, jag tröttnade ganska fort på min (rustas variant) det tog för lång tid för att jag skulle tycka om det, och jag tyckte det var ett jäkla kladd med vatten oxå... Jag köpte en sån här istället: [länk] tyckte den funkar suveränt till raka snitt, snett körde jag med vinkelslipen...

/Andreas
Hej, jag har en liknande sak, dock har jag testat med den och antingen är jag helt korkad eller så funkar det inte alls. Ritsa går bra, men när jag skall knäcka måste man dra ut den i kanten för att inte ritshjulet skall gå i före knäcken, då klarar den inte att knäcka mina plattor som jag vill iaf. Sen beror det kanske på vad man har för plattor, men de jag grejar med är ganska rejäla terracotta klinkers, vinkelslip med diamantklinga har hittills vart det enda som funkar, därav tankar på en klinkerkap modell elektrisk för en billig peng, mest för att slippa dammet och så lite för att det är gött med maskiner :)

Mvh Andreas
 
Nä, plattorna får väl inte vara alltför hårda, men jag la nyss klinkers i uterummet och dom plattorna gick utmärkt.
På min kap så kan man sätta dit knäckgrejen vart som helst men skenorna som den glider på flexar så mycket så det går bara att knäcka i början, men är det bara ritsat ordentligt så spricker det så fint så... Jag låg på rejält med ritsen och drog 4-5 gånger med ritsen innan jag knäckte och då funkade det bra.
Av dom plattor som jag kapade rakt på så tror jag bara det var en som inte sprack som den skulle (då var det 30x30 plattor oxå), däremot diagonalt var det helt hopplöst så då åkte vinkelslipen fram.
Den andra kapen skrotade jag...
Det som t.o.m. var värre än hastigheten med den var att det blev så jäkla kladdigt av vattnet, hade man för lite vatten i behållaren så kapade den uselt och lite för mycket så blev det en rejäl sprut från klingan.... Men det finns ju dom som är nöjda med dom....

/Andreas
 
ByggaNytt skrev:
Jag köpte en sån här på Jula förra året:

[länk]

Har hittills gjort badrum, kök, hall och pannrum och har funkat kanooon! Har precis bytt diamantklinga för att fortsätta med nästa badrum ;)

Den har funkat både med riktigt hård klinkers, granitkeramik, skiffer så det är ingen "leksak"!

Den finns tydligen även i en billigare modell också.
En sån har jag också skaffat. Funkar toppen bra med ett undantag: 30x60 plattorna vi skall ha i badrummet får inte plats på längden. Kanske kanske går de att klämma in om man modifierar anslag och linjaler en del....
 
Hade samma plattstorlek och det går om du monterar bort anslaget på bordet :D
 
den duger till dina 50 kvm..tar lite tid att äta sig igenom hård klinker men det går...skulle kanske hyrt en vanlig kakelskärare typ sigma om jag var dig...det går mycket fortare .. ;)
 
ByggaNytt skrev:
Hade samma plattstorlek och det går om du monterar bort anslaget på bordet :D
Exakt, men utan något anslag alls så är det svårt att såga rakt.... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.