Vi har i ganska många år nu funderat på vad vi ska plantera i vår stödmur och nu börjar det bli dags att komma till skott.

Förutsättningar: två planteringar ca 5 + 8 meter. 1,2 m djup. Vädränerat som synes. Jorddjup som det är nu skulle bli ca 25-30 cm men kan gå att åtgärda om det är nödvändigt. Gräns mellan zon 3 och 4. Läget är nordost med sol hela morgonen och en bit in på förmiddagen.

Ovan är en avenbokshäck planterad. Den har varit lite seg att etablera sig längs långsidan men verkar var bra på gång i år.

Stödmur av gråa stenblock med trappa och planteringsytor, intill en asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur i trädgård med planteringsutrymme och avenbokshäck längst upp, redo för växtinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har varit inne på marktäckare men kanske ska man ha något högre i bakkant också?
Hur får man det att se bra ut på vintern också?
 
  • Gilla
ickik
  • Laddar…
Jag kommer inte att hinna svara på denna fråga ikväll. Återkommer när jag får möjlighet närmsta dagarna.

Läget skulle jag räkna som skuggigt/halvskuggigt, särskilt med tanke på avenbokshäcken.
Ja, tror ni behöver gräva ur mer. Buskar kräver i alla fall 40 cm djupt, perenner ca 30 cm.

Vilken växtzon är det?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Växtzon 3 enligt kartan. Vissa hävdar dock att det lokalt är närmare växtzon 4 här.
Det stämmer att häcken kommer skugga under dagen.
Tack för tips angående djup. Det bör gå att gräva ut bortemot 40cm iallafall.
 
Nu gjorde det jag det igen. Hade skrivit ett låååångt svar, sen skulle jag klicka upp din första bild för att titta närmare på huset, då försvinner allt jag skrivit.

Först skulle jag sätta en bas av marktäckare som "gör jobbet". I dessa skulle jag sätta buskar som inte är risiga, och gärna har något vintervärde. Fint är att ha något som mjukar upp kanten också.

Här kommer ett förslag:

Bergenia är en gammal trotjänare som är på modet igen, ta den vita 'Bressinghams White', vintergrön = stort värde. Tålig och anspråkslös. Variera med krypflox (ej mossflox) som gillar halvskugga, vita sorten 'Alba' till exempel.

Som buske väljer jag vipphortensia (vita sorter) eller vidjehortensia). Den sistnämnda ser lite slängig ut första åren, men är robust och tålig, stadgar på sig med åren. De har kvar "pappersblommor" på vintern, fint.

Även vintergröna klot av t. ex. hybrididegran (sorten 'Groenland' är bra), köp så stora ni har råd med, ser ofta för pluttiga ut i murar första 5 åren annars. Gärna också två olika storlekar, det blir finast när man grupperar dem.

Höga dekorationsgräs är fint till som strukturvariation, och även fint på vintern. Passar både kloten och vipp/vidjehortensian, som blåtåtel 'Karl Foerster'.

Vill ni så kan lägga till vitvariegerad kornell som Ivory Halo, kanske åt en kant.

Som kantväxt skulle jag sätta några klematis 'Kajsa' (zon 4) för att mjuka upp. Kajsa klarar skugga och är en sort som passar för amplar och kruk-/murkanter, blir inte så stor. Fin rödrosa blom i huvudsak maj-juni, men remonterar.

Se till att använda bra jord, inte billig påsjord (man får vad man betalar för). Dessa växter mår bra av lite torvinblandning (okalkad). Blanda gärna också i biokol i jorden. Det gör inget om ni blandar om allt med makadam (som ser ut att ligga där), men inte med fraktion 0 (stenmjöl/dammet). Sannolikt är det väldränerat och det är bra, men därför extra viktigt med fuktbindande mull. (har ni kompost så använd gärna det)

Vill ni göra det enkelt sätter ni endast björkspirea (vit blom, vacker höstfärg, tålig, robust) i hela (c/c 70 cm, så ni får sätta lite sicksack) eller svartaronia 'Glorie' (vit blom, stark höstfärg, ätbara bär, c/c 50 cm). Inte så kul, men helt okej och fungerar. Jag tycker det är snyggt att komplettera med "spretiga enar" (fontänform) som solitär här och vär för höjd och vintergrönt, som sorten 'Mint Julep'.

Belys gärna, eftersom detta ser ut att vara en framsida. Tänk på att det inte får blända. Mjukt brett ljus bättre än smala ljusbilder. Bra med spots på markspett som går att flytta lite, gärna vridbara armaturer med ställbar ljusvinkel, då kan man justera vartefter växterna växer till och vilka som ska ha fokus för årstiden.

Hoppas det gav lite tips och råd!



Det är svårt att välja. Finns så mycket.
 
Frågeställningen inbjöd väl inte direkt till ett kort svar och jag blev inte besviken. Otur där med texten som försvann. Faktum är att jag gjorde exakt samma sak själv nu är jag skulle svara på detta...

Tack så mycket för fina förslag! Jag tror du lyckades fånga precis det vi är ute efter, något som ser bra och respektabelt ut under hela året. Det blir till att googla och kolla upp olika växter nu. Det här var precis den inspiration som behövdes för att komma igång med projektet. Men vi får nog börja med att gräva ut lite och fylla upp med jord, som får komma med lastbil + jordförbättring enligt dina förslag. Belysning är också förberett.
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Vi har en liten plätt jord att plantera på längs med en liten stödmur vi har på gården (ca 3-4 m). Men nybörjare som man är på allt som heter trädgård, så har jag inte aning vad som kan tänkas se bra ut där. Tips mottages mycket gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.