Har en Samsung tv köpt 2015 som idag förstörts då dottern skulle klättra och råkade välta ett glas som stod på hyllan ovanför.
Ser ut som ett skotthål på bilden och ränder i olika färger både lodrätt och vågrätt.

Via har Folksam stor med alla tillägg som finns och jag undrar därför om Folksam skickar tv'n för reparation eller om jag får ersättning för att köpa en ny?

Har en dotter med särskilda behov och tv är väldigt viktig för henne, så jag tänkte om jag skulle köpa ny idag.
 
Är inte folksam så att du anmäller skadan på internet och då ser direkt om du få pengar eller inte?
 
Nej ser tyvärr inget om det där :)
 
Varför inte ringa deras skadeavdelning?
Jag hade ett ärende med dom förra veckan avseende en djurförsäkring och det löste dom direkt över telefon.
 
Tror det bara är vardagar de tar emot sådana ärenden.
 
Försäkringsbolaget kommer inte att ordna med reparation. Det kostar sannolikt mer att laga den än vad en ny kostar, om det går att få tag i delar. Så du får antagligen ersättning med ett duktigt åldersavdrag. Risken är att sklvrisken överstiger ersättningen. Börja spana efter en ny och ring försäkringsbolaget i morgon.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eftersom han har "stor" hemförsäkring så blir det inget åldersavdrag och köper han en likvärdig modell så blir det bara självrisen han behöver betala.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Som föredetta serviceansvarig på en stor elektronikfirma så kan jag säga att nå skärmbyte har ja aldrig hört om. Oftast så kostar själva skärmen mer än hela tvn när de ska köpas som reservdel.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
C
NetNut skrev:
Eftersom han har "stor" hemförsäkring så blir det inget åldersavdrag och köper han en likvärdig modell så blir det bara självrisen han behöver betala.
Det där låter alldeles för bra för att vara sant! Var står det någonstans? Det enda jag kan hitta är att "stor" inkluderar "Nyvärdesskydd hushållsmaskiner". Men det verkar varken gälla TV ("Med hushållsmaskin menar vi maskin för klädvård, disk, städning, förvaring eller tillagning av mat, luftrening eller avfuktning."), och rimligtvis inte heller allriskmomentet, som det ju är frågan om här.
 
Det står i hemförsäkringsdelen i försäkringsvillkoren och kallas "Nyvärdesskydd".
 
C
NetNut skrev:
Det står i hemförsäkringsdelen i försäkringsvillkoren och kallas "Nyvärdesskydd".
Najs, tackar!
 
Visade sig att vi hade villa Stor men bara mellan på hemförsäkringen (lösöre)
Så en tv inköpt våren 2015 för 10.000:- får vi endast ut 2000:- efter självrisk. 😞
 
...å andra sidan är ju en likvärdig tv nu två år senare betydligt billigare än 10.000. Gissar på lite över hälften för motsvarande storlek och bildkvalité. Så var ni nöjda med bilden kommer ni undan med ett belopp som motsvarar en normal självrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.