Håller på att mura en upphöjd rabatt och skulle vilja ha förslag på hur jag ska plantera den. Planteringsytan kommer bli 1*6 meter och ungefär 80 cm djupt. Rabatten ligger i söder med full sol och utsatt för vind. Murblocken kommer putsas och målas mörkgrå.

Planteringen kommer kunna beskådas från alla håll och jag skulle gärna vilja ha lite höjd på den, kanske någon uppstammad buske eller ett litet träd? Planteringen behöver inte vara lättskött men helst endast perenna växter och behöver vara intressant/se bra ut året runt eftersom den är så synlig och det första man möts av när man kommer hem till oss. Färgskala på blommor i övriga trädgården går i rött och vitt med några inslag av ljusa rosa toner.

Trädgårdsdesignskiss som visar planering av en upphöjd rabatt längs med en parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående arbete med att mura en upphöjd rabatt i trädgård, oklart väder och landsbygd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprocess av en upphöjd rabatt i trädgård med murblock och markerad planteringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig upphöjd rabatt i murblock framför röd tegelvilla, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående uppbyggnad av en upphöjd rabatt längs med en husfasad, med murblock och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har ni för växtzon?
 
Zon 3.
 
Exempel på kombintaioner av växter för full sol som är vindtåliga:

• Havtorn, sorten 'Hikul', 0,8–1,5 m, silverglänsande grå blad, dekorativt rundat kompakt växtsätt, få rotskott, nästan tornfri. Hanklon, ger alltså inte bär. Värde är de täta smala silvergrå bladen med vacker lyster. Fin med rosa blommor tycker jag. En liten näva som jungfrunäva (Geranium sanguineum var. striatum) som marktäckare under vore en bra bas. Ljusrosa blommor juni-sept.
Detta är basen, sen kan ni komplettera med t ex silvergräs, bolltistel (dock blågrå, men ger höjd).
Grenaster kanske ni gillar (den klarar sand och blåst), sorten Lady in black blir 120 cm och är rödbrunbladig, stadig och förgrenad, vit blom med rosa knapp i sept-okt.

Möjligen en rödbladig smällspirea som komplement i en av ändarna, finns olika sorter som får olika höjd. 'Summerwine' blir 1,5 m hög och bred. Mörkröda blad och vit vårblom. Tål både ler- och sandjord. Fin höstfärg. Tycker inte det är så snyggt med rödbladigt och gråbladigt alldeles intill varandra (kan se "dött och artificiellt" ut), men en bit ifrån om ni gillar rödbladigt.

Om det ryms skulle jag vilja få in något vintergrönt eller vintersnyggt också. Man kan byta en bit av nävan mot kryp-en 'Green Carpet'. Eller lägga till klot av idegran eller buxbom. Går även bra med en pelare av en, som Juniperus scopulorum ’Blue Arrow’ som är resistent mot päronrost.

Vet inte om det gav några idéer?!
 
Absolut, havtornen känns som en klar vinnare och ska fundera på vad för vintergrönt som kan tänkas passa oss. Hur ska vi tänka med själva placeringen av växterna? Är symmetri det bästa (t.ex. högt i mitten och lägre ut mot kanterna eller tvärtom) eller ska vi gruppera lite ojämnt?
 
Eftersom ytan är avlång samt att det är framsida skulle jag föreslå att ni gör designen formell som bas.
Sätt t ex 5 havtorn på rad utspridda, men inte ända ut till kanterna. På gavlarna kanske ni sätter vintergröna låga enen.(Eller så kan ni testa vinteriberis, kom jag på nu. Enen kan dock slänga sig lite över kanten.) Tänker att vintergrönt gör det fint året om och gör att första intrycket ser "städat" ut. På 1 meters djup kanske ni inte rymmer bollar, men ev kan ni sätta 3 hybrididegranar på mitten.
Men sen släpper ni det formella för övrigt. Sprid dock inte hejvilt, utan göra mindre grupper av perennerna och gräsen (kanske några stäppsalvia eller anisört för spiror).
Ni kan lägga till en marktäckare som t ex ulleternell för lite annan höjd.

Men nu blev det för många sorter. Det är proffsigt men svårt är att vara lite återhållsam...

Skulle jag ta detta uppdrag skulle jag testskissa på olika lösningar, framför allt se vad som egentligen ryms.
Alla växter har ett eget föreslaget c/c-avstånd, så man gör helt enkelt ringar i den storleken på en skalenligt modell av planteringsytan. (lättast att jobba i skala 1:100, men kan bli lite pluttigt, så att gå upp till 1:50 brukar bli lättare)
 
  • Gilla
Zillu
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen! Sitter faktiskt redan med millimeterpappret redo och kollar upp alla växterna som du föreslog. :D
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.