Har en lägenhet på lite drygt 60 m2 med el-radiatorer. Går åt drygt 7000 kWh/år inkl. hushållselen. Har tittat lite på en luftvärmepump. Men eftersom den Panasonic pumpen jag tittat på kostar ca 12 000: - monterad och klar börjar jag bli tveksam om det är en bra affär. Det kommer att ta många år innan pumpen är intjänad... Hur mkt el bör man göra av med innan det är ekonomiskt att köpa en luftvärmepump?
 
Med den låga färbrukningen så vet jag faktiskt inte om det lönar sig, en fördel dock är ju att du kan köra AC på sommarn :cool:

Ett tips är att posta denna fråga i "värmepumpsdelen" av forumet så kanske du får fler svar än här i "Olja & el"
 
Du har mindre i el och uppvärmningskostnader än vad vi har i hushållsel. Samtidigt mindre yta osv. men jag förstår inte riktigt på vad du skulle kunna vinna på det. Precis som föregående talare så tror jag inte det är helt lönt att investera i värmepump.
 
Men dessa pumpar är förvånansvärt bra!! Till er här på oljesidan. Vi har en frånluftspump, och är mycket nöjda. Alla pratar uppvärmning??....vad är problemet. Kör på pump. Jag tror inte oljan blir billigare. Möjligtvis ved kan konkurrera, men den värmer många gånger om innan den värmer.

Bodde precis som du i lägenhet, och med direktverkande el. Jag höll på att bli tokig på dessa elräkningar och dess kringavgifter. Nu i nytt hus plus två kids, känns inte elen så svidande!!

Har du pengarna våga satsa! Fråga i butiken vad de tror, om du nu får göra dessa ingreppen i lägenheten. Sen som redan sagt, fin kyla som gör att du kan sova bättre när den fina sommar kommer.
Mvh Pege :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.