Efter att ha läst många många trådar på detta forum tänkte jag att det är dags att bli medlem för att i framtiden kunna bidra med egna erfarenheter. Just nu är jag dock totalnovis, men suger åt mig all kunskap jag kan få :surprised:

Jag och min sambo är i nybyggnationsplanering och pratar med olika tillverkare. Nyligen pratade jag med en som hävdade att trähus är mycket bättre än lättbetonghus pga nedan anledningar:

- Köldbryggor
- Byggtid (regnrisken)
- Krympning av material

Så först köldbryggor. Han nämnde att väggen blir så full av köldbryggor och att man tom kan få in dagsljus genom fogarna innan putsen/panelen är på plats. Det låter helt orimligt i mina öron, någon som kan bekräfta eller dementera detta? :confused:

Byggtiden och risken för regn tänker jag inte är något större problem så länge bygget får torka ut, efter taket är på, innan man sätter igång med insidan. Betongen ska väl ändå torka i ett par år? Detta leder oss direkt in på sista punkten, att betongen (eller fogarna?) skulle krympa de närmsta åren och bidra till sprickbildning. Jag har fått för mig att det var en av fördelarna med lättbetongen, just att det inte rör på sig, så som trähus gör. Någon med erfarenheter kring detta som kan sprida lite ljus (inte dagsljus genom väggen tak) på ämnet? :D

För att lättare kunna ge rekommendationer till oss är vi noga med inomhusklimat och hälsan men också med att det ska ha en låg miljöpåverkan. Vi vill alltså inte ha massa flyktiga ämnen från lim, färg, väggar etc men det ska även vara ett välisolerat lågenerihus (kanske plushus med solpanelerna sedan).

Stort tack på förhand!
 
Vet inte vad det är för någon du pratat med med alla nackdelarna han nämner är ju mycket värre för trähus än i murat material.
 
H
Inga av de nämnda är problem i trähus, för man vet precis hur man ska undvika de
 
hul skrev:
Inga av de nämnda är problem i trähus, för man vet precis hur man ska undvika de
Samma gäller ju för murade hus, dock är ju problemen större i trähus eftersom det är ett levande organiskt material. Dessutom blir ju aldrig ett trähus homogent och bildar alltid värre köldbryggor än murade hus med lättbetong.
 
  • Gilla
Niklas Lindén och 1 till
  • Laddar…
Jag är också extrem novis, men en sak har man i trähus, som man inte har i stenhus/lättbetonghus, risken för mögel om vatten kommer in eller ledning läcker eller liknande. Lättbetong är ju 100% oorganiskt, det finns inget där för mögel att "äta". Men trähus finns ju trä som är själva stommen, som mögel, om man får in det, kan äta upp.

Dessutom (går själv i nybyggnationstankar) så kan man få jämnare klimat innomhus med hjälp av lättbetong eftersom den påverkas långsamt av skillnader i temperatur.

Jag tror också som Huggan skriver, att trähus har värre köldbryggor än lättbetonghus.

Sen visst, lättbetonghus kan ta länge tid att bygga, men man får ju skydda det ordentligt under byggtiden med presenning osv t.ex. om det skulle regna. Det jag har läst om detta är att ett hus i lättbetong ska eftertorka i ca 1 år. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det är den siffran jag sett.

Så de skälen som ni fått där skulle jag bara kasta rakt av. Däremot, tror jag, är lättbetonghus något dyrare att bygga, men det blir mindre underhåll man måste göra genom åren man bor i huset.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
En annan fördel med ett lättbetonghus är att stenen i sig har en värmelagrande effekt. Så det blir inte lika varmt på sommaren då väggarna istället lagrar värmen.

Och angående byggtid skulle jag säga att ett trähus går snabbare, dock mest pga att det är prefad oftast så väggarna kommer färdiga.

Vi har ett företag här i byn som håller på att bygga, stenvillan(?) tror jag de heter. Har man sett när de byggt så hade man inte brytt sig en sekund över byggtiden sen, tror de murade väggarna till ett 1,5 plans 200ish kvadratmeter på 2-3 dagar.

Sen så är det ju inte lika farligt om ett stenhus skulle vara utan tak på samma vis som med ett trähus då det som några har nämnt här, inte finns någonting direkt som suger upp eventuell väta. I ett trähus vill man hålla allting torrt och där får man räkna med byggfukt på ett helt annat vis än i ett stenhus.
 
Båda hustyperna fungerar ju bevisligen utmärkt, mer massa i stenhus om man jämför med mineralull. Cellulosa är ju betydligt tyngre än mineralullen dock.

Största nackdelen jag ser med stenhus är högre u-värde och något dyrare att bygga. Gillar idén med iso-block (typ weber, leca-cellplast-leca) synd bara att dom har lite klen isolertjocklek
 
H
för att förtydliga så möglar ju självklart betong också
 
H hul skrev:
för att förtydliga så möglar ju självklart betong också
För det krävs något för möglet att äta, dvs näring och betong är ju oorganiskt så där finns normalt ingen näring vilket gör det osannolikt att betong möglar.

Mögel växer också på oorganiska material som till exempel betong om ytan är nedsmutsad med damm, jord eller annan smuts. Ytor som är oorganiska och rena står emot mögelpåväxt väl...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mögel

Edit: Stavar som en kratta ibland. :)
 
Vi valde att bygga med lättbetong med gjutet bjälklag. Tyst, värmelagrande och underhållsfritt!

I vårt fall byggde vi betydligt billigare än vad hustillverkarna offererade. Visst jag skrev avtal med alla entreprenörer och nyttjade mitt kontaktnät till allt material. Vi sparade ett 7 siffrigt belopp. Mycket jobb absolut men det var det lätt värt!

husetvidbryggan – Planering inför byggandet av vårt drömhus vid Strömmen. Huset byggs i två plan av lättbetong med gjutet bjälklag. Putsad fasad.
https://husetvidbryggan.wordpress.com/


Skickat från min iPhone
 
  • Tvåplanshus under konstruktion med putsad fasad av lättbetong och gjutet bjälklag, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med putsad vit fasad av lättbetong, gjutet bjälklag och flera små fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåplanshus under konstruktion byggt med lättbetong och putsad fasad, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus i lättbetong under byggnation med rörigt byggmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter.N och 1 till
  • Laddar…
Jag själv bor i ett hus av tegel och lättbetong och skulle inte vilja bo i ett hus av annan konstruktion.
Huset är byggt 1967 och har varit med om en del bla omfattande vattenläcka där hela betongbjälklaget blev mättat med vatten, uppvärmningskostnaderna är låga och väggarna är praktiskt taget ljudisolerade.

Skulle jag byggt nytt idag så hade jag byggt i lättbetong och slagit upp en tälthall runt om under tiden.
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, har du tips på bra Polska hantverkare? Har du varit nöjd?
 
A
A AndersMårtensson skrev:
Jag är också extrem novis, men en sak har man i trähus, som man inte har i stenhus/lättbetonghus, risken för mögel om vatten kommer in eller ledning läcker eller liknande. Lättbetong är ju 100% oorganiskt, det finns inget där för mögel att "äta". Men trähus finns ju trä som är själva stommen, som mögel, om man får in det, kan äta upp.

Dessutom (går själv i nybyggnationstankar) så kan man få jämnare klimat innomhus med hjälp av lättbetong eftersom den påverkas långsamt av skillnader i temperatur.

Jag tror också som Huggan skriver, att trähus har värre köldbryggor än lättbetonghus.

Sen visst, lättbetonghus kan ta länge tid att bygga, men man får ju skydda det ordentligt under byggtiden med presenning osv t.ex. om det skulle regna. Det jag har läst om detta är att ett hus i lättbetong ska eftertorka i ca 1 år. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det är den siffran jag sett.

Så de skälen som ni fått där skulle jag bara kasta rakt av. Däremot, tror jag, är lättbetonghus något dyrare att bygga, men det blir mindre underhåll man måste göra genom åren man bor i huset.


Bor i blåtegelhus vars vattenrör spruckit, 40 år gammalt. Då blir det fukt . Vi upptäckte det sent. Tar flera år att torka.
 
Sappan skrev:
Bor i blåtegelhus vars vattenrör spruckit, 40 år gammalt. Då blir det fukt . Vi upptäckte det sent. Tar flera år att torka.
Fukt kan det alltid bli, se bara gamla husgrunder t.ex. Men mögel ska man inte kunna få.
Hade funkt i väggen i en lägenhet, bara lite, lite. Men det tog 6 veckors dygnet runt torkning för att det skulle försvinna.

Vill inte vara alarmist, men blåtegel, har ni inte risk för radon då, om ni inte har väldigt bra ventilation? Kanske därför det tog tid att upptäcka det, p.g.a. ventilationen då?
 
A
A AndersMårtensson skrev:
Fukt kan det alltid bli, se bara gamla husgrunder t.ex. Men mögel ska man inte kunna få.
Hade funkt i väggen i en lägenhet, bara lite, lite. Men det tog 6 veckors dygnet runt torkning för att det skulle försvinna.

Vill inte vara alarmist, men blåtegel, har ni inte risk för radon då, om ni inte har väldigt bra ventilation? Kanske därför det tog tid att upptäcka det, p.g.a. ventilationen då?

Vi har fläktsystem som har fått ned radonhalten väsentligt. Att vi märkte av fukten så sent var att jag ville ha radontapet för att få ner radonet ännu mer. Radontapet har ett skikt liknande plast så då märker man inte fukten lika tidigt. Bra, men mycket dyr tapet. Bara att riva ner allt och låta det torka ut. Känns surt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.