En entreprenör ska utföra en tjänst fackmässigt.

Men vad kan anses vara felaktigt och hur ska man visa att det är felaktigt utfört? Vad gäller
vid fönstermontage? Entreprenören ska väl följa tillverkarens anvisningar och kanske ska den även beakta normer?

Om det nu finns luftläckage som leder till komfortproblem och ökad uppvärmningskostnad är fönsterna väl felaktigt monterade? Räcker det om man visar det t.ex. med infrarödbilder?


Vad händer om entreprenören vägrar att åtgärda problemet? Hur avgör domstolen om man har rätt till att få problemet åtgärdat?
 
Hej !frågor, men har du bild så man kan bilda en uppfattning på vad du menar som är fel ?
///Goeran
 
Nja, kalldrag/ luftläckage i anslutning mellan karm och vägg.
 
O
Entreprenören har rätt att försöka åtgärda problemet. Om hantverkaren inte åtgärdar problemet så har ni rätt att ta in en annan entreprenör för att åtgärda problemet på den förstes bekostnad. Dock så blir det du själv som ligger ute med pengar. Har du redan betalat hela summan så blir det svårt att få pengar ifrån hantverkaren. Du bör ta in en besiktningsman som gör en ordentlig besiktning av monteringen av fönsterna. Innan dess har du inte så mycket tunga bevis tyvärr.

Går det inte enkelt själv att åtgärda problemet? Processer är aldrig roliga. Ett företag kan välja att gå i konkurs om domen var för dyr då står man där själv.... För inget företag, inga pengar
 
Men vad är läget just nu? Har du kontaktat firman du beställde fönster resp. montering. I så fall vad säger dom?
 
Det är inte jag som är berörd av det.

Om det läcker in kall luft så räcker det alltså att man kontaktar entreprenören och begär att den åtgärder problemet (vilket kan bli dyrt för entreprenören)?
Finns det ngn kravspecifikation på hur ett fackmässigt montage bör vara utfört (svensk standard?).
 
H
Självklart räcker de inte inte bara att kontakta entreprenören och begära att de åtgärdats problemet för de läcker in luft.
Dock är de ju självklart första steget och dom kanske gör de utan att säga något.

Men felet kan ju bero på massa saker och de kanske inte ens är ett fel utan läcker trots de är korrekt monterat.
Vad har beiktningman sagt+
 
Frågan är egentligen hur man bedömer om ett fönster är rätt monterat. Har entreprenören använt sig av en beprövad metod? Finns det en standrd?

Jag kan ta ett exempel.

I Österrike har de t.ex. en Standard (ÖNORM B 5320) och där står hur man ska göra respektive vilka krav man ställer på ett korrekt montage

http://www.energiesparhaus.at/gebaeudehuelle/fenstereinbau_ral.htm

Finns det egentligen ngn svensk motsvarighet dvs. ngn svensk standard som beskriver hur man ska göra? Vad måste en entreprenör ta hänsyn till när han t.ex. monterar ett fönster?

Entreprenören ska i alla fall följa tillverkarens föreskrivter och rekommendationer skulle jag säga. Men finns det även ngn standard som säkerställer vissa minimikrav på montaget?
 
O
Vad är egentligen problemet? Har du problem med att läcker in luft vid fönstret så be entreprenören åtgärda. Gör han inte det så ta in en besiktningsman.
 
Är det ett nybyggt hus eller ett äldre?
Är det ett äldre beror mycket på hur det är konstruerat med väggmaterial, väggtjocklek, etc, så det finns ingen generell standard hur det ska vara utfört. Det skiljer t.ex. i infästning av olika fönstertyper, hur fönsterbleck ska ansluta till fönster, väggkonstruktion, etc. I äldre konstruktioner kan fönster vara del bärande konstruktion.

Kan du beskriva lite mera av förutsättningarna och entreprenörens uppdrag och vad som upphandlats/avtalats?
 
D
Ewald skrev:
Vad händer om entreprenören vägrar att åtgärda problemet? Hur avgör domstolen om man har rätt till att få problemet åtgärdat?
Först och främst, när upptäcktes problemet i förhållande till det datum när entreprenaden avslutades?
Sedan, gick det mer än två månader från att du/ni upptäckte felet tills det reklamerades till entreprenören?
Har du hållit inne del av betalning?

Om entreprenören vägrar åtgärda problemet efter att reklamationen kommit honom tillhanda kan du i första hand vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, men följer entreprenören inte nämndens rekommendation avgörs tvisten alltid i domstol. Om det rör sig om mer än ett halvt basprisbelopp kan ärendet inte prövas som ett förenklat tvistemål utan du riskerar att få betala entreprenörens rättegångskostnader om du förlorar målet.

Entreprenören ska erbjuda sig utan uppskov åtgärda felen efter att reklamationen kommit honom tillhanda (förutsatt att det ej gått för lång tid) och avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att du gett näringsidkaren tillfälle att åtgärda felen. Normalt brukar väl entreprenören få 2-3 ggr på sig, varpå du efter varje gång har rätt att fortfarande hävda att tjänsten inte är fackmässig om så är fallet. Om entreprenören inte svarar eller säger nej, har denne inte utan uppskov erbjudit sig att avhjälpa felet och har därmed heller ingen heller rätt att avhjälpa felet alls.

Enligt 4 § i konsumenttjänstlagen ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt, det innebär att man utgår ifrån vad ni avtalat om gällande tjänsten. Står det i avtalet att fönstren ska monteras på ett visst sätt är det som gäller men näringsidkaren ska avråda dig från att installera fönster på visst sätt om det kan inverka negativt på dina intressen (skenade elkostnader för uppvärmning är väl ett bra argument om det kan härledas till installationen dvs).

I övrigt ska tjänsten enligt 9 §, anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
3. vad som därutöver får anses avtalat.
Du har bevisbördan när det gäller ditt antagande om att tjänsten inte utförts fackmässigt, vilket gör att du måste bevisa om det är installation, materialet eller något annat som är fel med tjänsten. Här kan du kalla in eller flera certifierade och oberoende besiktningsmän som kontrollerar funktionen av fönstret och installationen (kom ihåg att du även måste bjuda in entreprenören att delta), du kan yrka på att få dessa kostnader ersatta om du får rätt i domstol.
Det kan ju vara fel på själva konstruktionen av fönstret snarare än isoleringen också, och det är tillverkaren som utlovar att ett visst fönster ska vara energisnålt och montören inte har haft några invändningar gällande detta vid ingånget avtal.
 
DMOL skrev:
Om det rör sig om mer än ett halvt basprisbelopp kan ärendet inte prövas som ett förenklat tvistemål utan du riskerar att få betala entreprenörens rättegångskostnader om du förlorar målet.
Kan även tillägga till ovanstående att det kostar även om det är ett förenklat tvistemål, det är dock kraftigt begränsat hur mycket man måste betala vid en eventuell förlust. Den förlorande parten riskerar dock bara att få betala för en timme rättslig rådgivning per instans, resekostnader och uppehälle, ansökningsavgifter, vittnesbevisning (och eventuellt om det behövs - översättning av handlingar).

Ett halvt prisbasbelopp 2017 är 22 400 kronor.
 
  • Gilla
DMOL
  • Laddar…
H
Ewald skrev:
Frågan är egentligen hur man bedömer om ett fönster är rätt monterat. Har entreprenören använt sig av en beprövad metod? Finns det en standrd?

Jag kan ta ett exempel.

I Österrike har de t.ex. en Standard (ÖNORM B 5320) och där står hur man ska göra respektive vilka krav man ställer på ett korrekt montage

[länk]

Finns det egentligen ngn svensk motsvarighet dvs. ngn svensk standard som beskriver hur man ska göra? Vad måste en entreprenör ta hänsyn till när han t.ex. monterar ett fönster?

Entreprenören ska i alla fall följa tillverkarens föreskrivter och rekommendationer skulle jag säga. Men finns det även ngn standard som säkerställer vissa minimikrav på montaget?

entreprenören behöver inte alls följa tillverkarens föreskrifter eller rekommendationer.
de ända som ska följas är BBR och inte annat avtalats.

Om kunden tex skrivit in att fönstertillverkarens specifika monteringsanvisning ska följas eller tex. säker vatten ska följas
 
Hej,

det är ett äldre hus.

Det är ett stenhus med isolering (troligtvis träreglar med mineralull imellan) och skiva på insidan.

Man har bytt mot nya fönster (2+1 glas).
 
hul skrev:
entreprenören behöver inte alls följa tillverkarens föreskrifter eller rekommendationer.
de ända som ska följas är BBR och inte annat avtalats.

Om kunden tex skrivit in att fönstertillverkarens specifika monteringsanvisning ska följas eller tex. säker vatten ska följas
Okej.

Hur avgörs om fönsterna är monterade felaktigt eller inte? Hur bedöms om jobbet är utfört fackmässigt eller inte?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.