Hej på er!

Jag köpte Weber Spirit Classic E-310 gasol grill med tre brännare, anledningen att jag köpte gasol var att jag ville att det skulle gå fort med värme och ha mindre rök i altanen.

Jag vet inte vad jag gör för fel men allt fett som rinner från köttet fattar eld och det blir mycket rök utan att nämna att köttet blir bränd av elden.

Jag rengör noga men det hjälper inte, det är bara lägga biffar av biff med kappa i grillen så att det blir eld och allt blir förstört.

Någon som upplever samma sak eller vet hur jag undviker eld i grillen?

HÄR ÄR LÄNKEN FRÅN MIN GRILL
 
Fettet ska ju droppa på flavorizerns under och röken ska ge smak åt köttet men brinner det får man ju sänka lite på gasen.
 
Stefan N skrev:
Fettet ska ju droppa på flavorizerns under och röken ska ge smak åt köttet men brinner det får man ju sänka lite på gasen.
Håller med i allt du sa men i mitt fall hjälper inte att sänka gasen, senast försök gjorde jag så här, satt igång brännare på sidorna men inte i mitten och placerade en köttbit där då fick värme, rök men inte eld, sedan satt igång brännaren i mitten i lägsta läge och elden kom direkt.
Jag menar att en gasol grill ska inte fungera så här, även i lägsta läge blir det brän kött.
 
hsd
Jag brukar ha en duschflaska med vatten tillhands och om fett börjar brinna ger jag en välrikad vattenstråle på fettet
 
hsd skrev:
Jag brukar ha en duschflaska med vatten tillhands och om fett börjar brinna ger jag en välrikad vattenstråle på fettet
Bra tips! (y)

Hade inte tänkt på det, det tyder på att du har samma problem som jag med eld och jag är inte ensam. :D

Ändå, kan man inte använda en gasolgrill utan brinnande fett?
 
Kan det ha någon betydelse vad man lägger på grillen?
Och hur mycket fett kött/fläskstycket innehåller alltså?
 
Har du locket stängt?
 
KnockOnWood skrev:
Kan det ha någon betydelse vad man lägger på grillen?
Och hur mycket fett kött/fläskstycket innehåller alltså?
njä.... känns inte så.


nino skrev:
Har du locket stängt?
Locket är alltid stängt, sällan har jag öppen.
Påverkar det om det det är öppen eller stängt? Jag har inte tänkt på det faktiskt.
 
Tycker inte att det brinner med locket stängt på min kolgrill, men när man öppnar så brukar det komma flammor
 
Har också haft eld i Webergrillen men endast när jag grillat biff med rejäl kappa.
 
C
Bara att låta det brinna - det kan inte hända någonting... :D
[video=youtube;5C8_9Pn8ka4]https://www.youtube.com/watch?v=5C8_9Pn8ka4[/video]
 
  • Gilla
Reborn och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Bara att låta det brinna - det kan inte hända någonting... :D
VAF@N! :eek:
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Helt sjukt!

Det kan inte hända någonting, du får bara svart bränt kött :D :D :D :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.