K
Även om projektet ligger minst 1 år fram i tiden, så kan jag inte dra klart VVS stammar genom dessa rum förns jag har landat en planlösning och anpassa rördragninen efter den. Jag har vänt och vridit och känner mig hyffsat nöjd men skulle vilja ha input från ej insnöade ögon, har jag missat något? Finns det bättre alternativ? :)

Förutsättningarna är cirka 16m² fördelade på Pannrum och tvättstuga med 2,40 i takhöjd. Tvättstugan är liten och kompakt idag och vi önskar en större, mer funktionell tvättstuga samt även duschmöjligheter, då vi endast har en dusch på ovanvåningen idag.

Egentligen hade jag velat ta ännu mer av pannrummet till tvätt/dusch-stugan men till höger om fönstret i pannrummet så kommer fiber och kollektorslang för bergvärmen in och jag vill ogärna börja flytta dessa inkommande media. Jag tänker mig att det blir ett bra läge för rörstråk i taket samt bra utrymme att stuva in stegar, målarbockar, stativ till gersåg etc.

Så här ser planlösningen ut idag, tvättstugan mäter ca 1700x3000 mot murstocken (ej lilla nischen)
Ritning som visar planlösningen för ett pannrum och en tvättstuga med utmärkta områden och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter diverse olika skisser och layouter fastnade vi för något åt det här hållet:
Ritning med planlösning för en tvättstuga och pannrum, med markerade områden för VVS och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddade hem Sketchup för att försöka få en bättre bild av hur planlösningen kan tänkas bli och lyckades väl åstadkomma följande:
3D-Sketchupmodell av en planlösning för en kombinerad pannrum och tvättstuga med möblering och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Skiss av ett tvättstugerum med tvättmaskin, diskho och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Skiss av en planlösning för en kombinerad tvättstuga och pannrum med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu behöver jag råd och tips, är vi rätt ute eller ska man börja om från början?
 
Hur låga är rören? Jag skulle nog satsa på att dra väggen rakt hela vägen till fönstret och även få plats med en toalett innanför duschen. Kan du kapsla in rören så att det ändå blir 1,90-2 meter i takhöjd räcker det nog bra.

Du får rimligen plats med lite förvaring i pannrummet ändå.
 
K
Har haft den tanken med, men till höger på om fönstret i pannrummet kommer kollektorslangarna samt fiber in cirka 1200 ÖG och går rakt upp på väggen och går sedan i tak längs vägg till VP.

Jag tror det blir för mycket meck att be skanova flytta inkommande fiber och låta någon förlänga (svetsa) kollektorslangarna.

I motsatt hörna till VP, står nätverksstativet, därimellan kommer vertikalt avlopp från köket, samt en framtida arbetstank ställas.

Det kommer gå ett rörstråk, som jag tänkte förlägga synligt i tak i tvättstugan och pannrummet, förutom i duschen där jag ser till att inte ha några skarvar och sätter ett lägre gipstak.
I den "lilla nischen" i tvättstugan, kommer frånlufts kanalen ner, som jag tänkte dra fram till ytterväggen sedan gå parallellt med VS-rören, för att inte göra avväxlingar i korsningar som sänker takhöjden.

Rören på bilden är illustrerade med 40mm isolering.
3D-skiss av ett pannrum med rörledningar, nätverksställ och plats för arbetstank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag hängt upp mig på toaletten, som kanske är en skitsak. Men vad tror du om att byta plats på grejerna? Dusch och toalett mot matkällaren och tvättmaskinerna längst in? Då får du nog inte plats med hon bredvid, men den kan du ju ha i början eller slutet av den vinklade bänken.

För övrigt tycker jag att det ser bra och funktionellt ut, och gillar särskilt de upphöjda maskinerna.
 
Jag förstår din ovilja att fippla med fiber och kollektorrören. Även om det är en ganska besvärlig åtgärd,så är det ändå en engångsgrej. Då får du möjlighet att nyttja utrymmet optimalt. Utrymmet kommer du att använda väldigt länge och det gäller ju att göra det bästa utifrån optionerna.

Har du gjort en "drömritning" för att se hur det skulle bli då? Kan kanske locka dig till ett rejält förändringsarbete?
 
K
Jag hör Er båda, har jag duschen mot matkällaren så hamnar den vid ett fönster, likaså om jag drar pannrumsväggen rakt mot yttervägg, så får jag ett fönster i duschrummet. på ovanvåningen har vi fönster i duschen också och det har slutat med att vi hängt ett draperi för så det inte blir vattenbegjutet, fönstret blev dåligt rätt fort i den miljön. Alternativet är väl att mura igen fönstret/fönstrena, men synd på det lilla dagsljus man får in att göra en bunker av det hela?

Tips på hur disponeringen skulle se ut om man drog hela pannrumsväggen mot yttervägg?
 
Med "dusch och toalett mot matkällarväggen" menas nog att du ska sätta toaletten närmast fönstret, sedan dusch med glasväggar mellan toa och dörr. Det tycker iallafall jag att det borde bli bra.

I vilket fall som helst tycker jag att den uppmurade duschväggen gör att det ser lite tillstängt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.