Mikael_L
mnils skrev:
Och här ljög du lite till då det är både bolagsskatt och kapitalskatt på utdelningen och dessutom så är det begränsat hur mycket du får ta ut. Ser på ditt svar att du aldrig drivit företag eller haft anställda om du tror att man bara har kostnader för lön i ett företag. Uträkningen är snarare så att du i allra bästa fall har 50% kvar _innan_ inkomstskatt.
Ja någon fördel bör det dock vara att ta ut en del som utdelning, för det tipset ges av "alla" som är insatta. En elektriker som driver sin egen firma jag pratade med berättade att AB var grejen, och att han tog ut vanlig lön till gränsen för statlig inkomsskatt (438.900 kr) och sen tar han resten i aktieutdelning.
Och jag blev lite nyfiken nu och kollade bolagets siffror, såg att han tagit ut 800.000 kr i aktieutdelning 2016, men "bara" 150.000 kr 2014 och 2015. :)
 
Mikael_L skrev:
Tja, det var en hantverkare som själv skrev 500-700:- / i timmen. Mer vet jag inte.

Det går ju inte heller riktigt att jämföra de som driver sitt hantverksföretag med de som bara är anställda.
Oj, skrev jag 500-700:-?
Jag ångrar mig, jag skulle nog säga 1000-1200:- nu när det är brist. Å på det tillkommer bil, kläder, verktyg, kaffe, resor, skithuspapper, bullar, solglasögon, snus.........
Fy helvete, för kund blir det runt 5000-7000:- i timmen ex. material.

Fattar ni hur många polacker man kan få för det?
 
  • Gilla
Lips74
  • Laddar…
Är det inte enklast att enas om att en hantverkares inkomst är något man inte pratar om? :D
 
Man kanske borde starta en egen firma om era siffror stämmer 😉 speciellt om man nu bara behöver jobba 8h varje dag och inte 12-14 h som många som jag vet har eget gör...
 
Mikael_L
Det är mycket bra läge att starta egen hantverkarfirma just nu, åtminstone i alla "heta regioner" i Sverige.

Men har man inte redan kontakter i branschen så blir det en lite skakig period fram till att man börjat få bra fyllnadsgrad i orderboken och börjat få sig ett namn.

Men är man duktig och pålitlig så kommer sen uppdragen av sig självt, åtminstone just nu.

Men alla är inte egenföretagarämnen, det är stor skillnad att vara duktig på yrket och att vara duktig i kundrelationer, anbudsräknande, pappersarbete, planering, att se bortom nuvarande uppdrag osv.
Och börjar man trassla med anställda så ökar komplexiteten enormt för företagaren, och riskerna.
Men med anställda och sunt driven firma så ökar å andra sidan vinsterna och man kan dessutom räkna på större jobb också.

Och det är ju konstigt nog en och annan konkurs idag, även i denna överhettade konjunktur, så alla tycks inte lyckas driva sitt företag så bra.
Medan många andra går det riktigt bra för (just nu iaf).
 
M
Mikael_L skrev:
Ja någon fördel bör det dock vara att ta ut en del som utdelning, för det tipset ges av "alla" som är insatta. En elektriker som driver sin egen firma jag pratade med berättade att AB var grejen, och att han tog ut vanlig lön till gränsen för statlig inkomsskatt (438.900 kr) och sen tar han resten i aktieutdelning.
Och jag blev lite nyfiken nu och kollade bolagets siffror, såg att han tagit ut 800.000 kr i aktieutdelning 2016, men "bara" 150.000 kr 2014 och 2015. :)
Ja det är standardförfarande om man har aktiebolag som går bra. Lön till brytpunkten och sedan utdelning så mycket det går, finns det pengar kvar efter det får man fundera på vad kan skall göra med dem ex sätta av till tjänstepension (max 35% av lönen) spara pengarna i bolaget eller ta ut högre lön med bra mycket högre skattekostnad.

Varje år räknar man fram ett utdelningsutrymme, med dagens regler är det knappt 160.000 eller baserat på total lönesumma och insatt kapital i verksamheten. Tar man inte ut någon utdelning ett år sparas utrymmet så man kan ta mer utdelning senare nog därför din hantverkare kunde ta mer i fjol. På utdelningen så är det först 22% bolagsskatt och sedan 20% kapitalskatt. På lön är det först arbetsgivaravgifter om 31.42% och sedan inkomstskatt på 32-57% så utdelning är förmånligare.

De flesta som startar företag får skjuta till pengar första året, andra året går man +-0 och först tredje året kan man ta ut en lön i nivå med socialbidrag. Ytterst få kan debitera fullt från dag 1, om man har semester kommer inga pengar in men men alla utgifter tickar på ändå, är man sjuk får man ersättning först efter två veckor från försäkringskassan tiden innan får man bekosta själv. Föräldraledighet är bara att glömma, vilka kunder finns kvar efter att man varit borta ett år, blir till att starta om från ruta 1 igen. Går verksamheten dåligt så att man får lägga ner får man i princip ingen a-kassa om man inte haft någon lön det senaste året.

Kort och gott det är lätt att vara avundsjuk när man sitter med en fast månadslön som tickar in varje månad, det är rätt svårt att föreställa såg vilka uppoffringar som krävs och hur otryggt det är att försörja sig själv som företagare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Av någon outgrundlig anledning så måste man alltid dra upp uppstartstiden som mått på hur tungt det är att driva bolag. De flesta bolag går tungt första åren, oavsett om man är elektriker eller butiksföreståndare, men när man tagit sig genom den tiden och det går bra så är förutsättningarna helt annorlunda mot vanliga anställda. Det är väl egentligen uppenbart för de flesta och jag tror inte att någon avundas nystartade företag. Vad folk avundas eller kanske retar sig på är när företagare mer flera års erfarenhet och ett någorlunda stabil kundunderlag sitter och spyr ut hur hemskt livet är som egenföretagare när de i nästa andetag köper ytterligare en hyresrättsfastighet för 7 miljoner att dryga ut pensionen med och tar en tur till affären i Mercan för 800 000:-.
Jantelagen i det här landet gör förstås inte saken bättre men det rimmar dåligt när man ständigt beklagar sig över arbetslivet där man styr det mesta själv.
Det är lite som barn och vuxna. Som vuxen tar man förstås alla smällar när det går ut skogen, men det är också vuxna som tjänar pengar, äger saker och bestämmer. :)
 
Mikael_L
Jag avundas ingen hantverkare eller egenföretagare.

Men jag kan torrt konstatera att hantverkare har inte dålig lön med tanke på längden på skolgången och hur tidigt de får börja tjäna pengar. Och jag kan också torrt konstatera att det går att få det rätt så bra som egenföretagare och jag vet ett flertal exempel.
Jag har aldrig påstått att det är världens lyxliv, men det går helt klart att ha en mycket dräglig tillvaro.

Och jag avundas inte de som är egenföretagare. Jag skulle nog inte klara det själv så bra. Man ska ha rätt många skills förutom att bara vara händig.


Det enda jag irriterar mig på är att detta forum hela tiden ska användas till att lobba för att timpenningen är så jävla låg, och hantverkarna tjänar så fruktansvärt dåligt och att det inte räcker till att köpa Ferraris.
Håll ert gnäll för er själva eller starta ett hantverksforum.
Använd inte detta forum för opinionsbildning för att få acceptans för ännu högre timpenning.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
M
Squall Leonhart skrev:
när de i nästa andetag köper ytterligare en hyresrättsfastighet för 7 miljoner att dryga ut pensionen med och tar en tur till affären i Mercan för 800 000:-.
Den som köper en hyresfastighet gör det troligen inte för egna utan för företagets pengar och den lär nog vara rätt saftigt belånad också :) En investering att jämföra med att köpa fonder för pensionskapitalet som vi andra gör. Fonderna kräver inget underhåll och går att sälja på dagen om det behövs. Att köra runt och flasha i något lyx-åk är bara korkat, kostar en hel massa pengar i förmånsbeskattning och lär inte göra det enklare att sälja in sina tjänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.