Sorry för ett rörigt inlägg, hoppas någon kunnig läser igenom och kan ge mig lite råd.

Jag har flyttat avloppet från köket, går ned i tvättstugan under. För att ansluta på ett vettigt sätt började jag bila upp lite i källargolvet och nu plötsligt så har jag bilat upp flera meter rostiga gjutjärnsrör. Nu måste jag stanna snart för det är köket som ska bli klart, inte en tvättstugerenovering.

Men, jag har kastat ut gjutjärnsrören och byter till plaströr, men jag undrar om jag ska göra om nånting åt kopplingen. Det går nämligen 2st rör, det rör som gick till golvbrunn och kök var ett 75mm (ca) rör och toan gick i ett 110 rör, parallellt med detta 75 rör. (fallet på rören är ok och de går rätt rakt på det område på ca 3m som jag rivit upp...

Huset är ju från 1909, och hade sannolikt vatten och avlopp från början, dock nån form av 3-kammarbrunn.

Finns nån anledning att fortsätta leva med att mata in köksavlopp och brunnar i 75 röret (det bör ju gå ihop nånstans senare i systemet, även om en granne med betydligt nyare hus tydligen upptäckte att bara toan gick till kommunalt avlopp, resten gick ut i en enkammarbrunn...) - eller ska jag gå in på 110 röret och bara plugga 75an?

skissavlopp.jpg

Så till en viktig fråga. Vi har haft stopp i toan en gång, detta märkte jag att det läckte i en övergång på ett synligt rör vid källarväggen. Man skulle kunna tänka sig att detta uppstår igen, men bygger det på så kan det ju stå en 3m hög vattenpelare innan det märks på övervåningen (5m om man räknar ned till källlaren). Om man skulle koppla en golvbrunn till detta "toaavlopp" (110 stammen) så skulle ju ett stopp senare i det gamla systemet leda till vatten på källargolvet, som i sig är trist men betydligt trevligare än att det skulle riskera att läcka nånstans i den stående stammen. Framförallt märker man det ju ganska snart iallafall... Vid förra stoppet så kom inget ur någon brunn och toan på nedervåningen som går på senare på systemet var helt oberörd. Så stoppet låg nog strax efter det ställe jag stannat vid nu (där avloppet troligen rundar murstocken).

Själva rördragningen skulle även den bli trevligare och avluftningen skulle nog funka bättre om man gick på 110 röret istället för att fortsätta nyttja 75an.

Några råd på vägen? Eller ska man ringa in en röris, nu när det mesta är uppgrävt och tillgängligt?

Hur brukar det vara kopplat? Brukar man ha separata ledningar för toa och brunnar som går ihop väldigt sent? Eller är det sannolikt att mina två rör går ihop lite längre bort ändå

Just nu är det sen 30 minuter provisoriskt inkopplat ungefär som på bilden (utom brunnar etc i tvättstugan) för att kunna diska och laga mat...
 
Här är en skiss på den alternativa lösningen som jag själv tycker känns vettigare (men samtidigt ska man ju inte ändra nåt som funkar)

skissavlopp2.jpg
 
Claes Sörmland
Om det kommunala avloppet har tillkommit senare än avloppet, t ex på 60-talet så är nog avloppet designat för enskilt avlopp. Lösningen förr för enskilt avlopp var att ha en köksstam och en toastam. Toastammen leddes ut till en slamavskiljningsbrunn/septiktank och utloppet (svartvattnet) leddes sen till en stenkista eller liknande. Köksstammen med sitt gråvatten leddes direkt till stenkistan. Inte sällan så möttes stammarna efter slambrunnen.

Så kanske möts dina stammar ute i nån betongbrunn ute i trädgården och går därifrån till det kommunala avloppet?

Idag så har man en enda stam som går till det kommunala avloppet och kökstam och liknande kopplas bara på den.
 
Redigerat:
En avloppsledning får aldrig minska i diameter eftersom det riskerar att bli stopp där, så att gå från 110 till 75 är att be om problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kör 110 från toa ovanvåning ända ut till anslutningen om det går. Köket antingen 50 eller 75, Y-koppla golvbrunn och vask - där räcker 75mm. Y-koppla på 110-röret. Jag rekommenderar att du använder 45 gradersböjar då det funkar bättre och förminskar risken för stopp.

När du nu ändå är igång så passa på att byta de gamla rören till Toa/dusch bottenplan i den mån det går samt toaletten i källaren.

Är du någorlunda händig kan du klara allt själv, ta lite foton och skicka in här om du behöver hjälp - det finns många här som gärna hjälper till.
 
Tack för svar!

mexitegel skrev:
En avloppsledning får aldrig minska i diameter eftersom det riskerar att bli stopp där, så att gå från 110 till 75 är att be om problem.
Jag vet, detta var bara tänkt vara en provisorisk lösning då jag vill slutföra denna delen av golvet och inte riva upp igen, och en 75mm ledning för kök (inkl diskmaskin), 2 golvbrunnar i tvättstugan, tvättstugans ho (inkl tvättmaskin) kändes för klent. Jag vill bila upp resten av golvet, rören var såpass dåliga att det bör göras, men typ ta det om ett år... Så min förhoppning var att 75 mm skulle ansluta till 110 längre in i golvet och jag då kunde fortsätta med 110 hela vägen, men som Claes skriver nedan så kan det mycket väl vara så att det är separata ledningar hela vägen ut ur huset. Kommunalt vatten och avlopp drogs enl vad jag hört in i brytet 70-80-talet, tidigare ägare grävde upp igen intill huset då det varit stopp precis i anslutningen mot huset om jag förstod rätt, så förhoppningsvis är det nya ledningar in i huset eller iallafall till precis utanför.


Claes Sörmland skrev:
Om det kommunala avloppet har tillkommit senare än avloppet, t ex på 60-talet så är nog avloppet designat för enskilt avlopp. Lösningen förr för enskilt avlopp var att ha en köksstam och en toastam. Toastammen leddes ut till en slamavskiljningsbrunn/septiktank och utloppet (svartvattnet) leddes sen till en stenkista eller liknande. Köksstammen med sitt gråvatten leddes direkt till stenkistan. Inte sällan så möttes stammarna efter slambrunnen.

Så kanske möts dina stammar ute i nån betongbrunn ute i trädgården och går därifrån till det kommunala avloppet?

Idag så har man en enda stam som går till det kommunala avloppet och kökstam och liknande kopplas bara på den.
Det låter fullt rimligt, Jag har ett brunnslock på tomten, som jag kikat ned i en gång, det är ett stort utrymme som är nån slags flerkammarbrunn av mycket antik modell tror jag...

Iom att jag bor på en grusås så tror jag att allt vatten som läcker ut i marken bara försvinner, så ev läckage märks troligen inte, däremot märks ju stopp... :)

Då borde jag kunna plugga 75mm och 110 får räcka för både toa, kök och brunnar / tvättmaskin via ho.

Så kontentan, min 110 ledning kommer räcka för allt ovan, skulle ett stopp bli på denna 110 ledning kommer jag ju att märka det i golvbrunnar och köket förhoppningsvis. Stämmer detta??? Är ledning ut ur huset alltid 110 och inte mera, så en 110 räcker för en hel villa?

(man ska alltid måla fan på väggen när man håller på med sådant här, annars får man ångra sig).
 
NetNut skrev:
Kör 110 från toa ovanvåning ända ut till anslutningen om det går. Köket antingen 50 eller 75, Y-koppla golvbrunn och vask - där räcker 75mm. Y-koppla på 110-röret. Jag rekommenderar att du använder 45 gradersböjar då det funkar bättre och förminskar risken för stopp.

När du nu ändå är igång så passa på att byta de gamla rören till Toa/dusch bottenplan i den mån det går samt toaletten i källaren.

Är du någorlunda händig kan du klara allt själv, ta lite foton och skicka in här om du behöver hjälp - det finns många här som gärna hjälper till.
Tack!

Tack, jo har lagt timmar på att läsa andra trådar här på byggahus, men sällan är problembilden precis lika. Har köpt på mig många 45 graders böjar, så inga skarpa böjar blir det.

Eftersom 1 golvbrunn (dusch), kök och tvättstuge vask ligger ca 2.5 m från huvudstammen tänkte jag gå med en 110 från dessa tre, eller är det overkill? Räcker en 75 som samlingsledning för alla dessa tre? Försökte läsa på om flöden, och tömmer diskmaskin, tvättmaskin samtidigt som man duschar så känns det som det kan bli knappt om utrymme, men då kanske man märker det i duschen och får ta paus, det är väl rätt sällan allt detta sammanfaller?

Rörmokarn som hjälpte mig med köket drog ned 75 från köksskåpet, så inget 50 rör blir det...

Den andra toan och duschen mynnar på andra sidan murstocken, så jag tror det är två system som går ihop där det går ut i plattan, givetvis ska allt på sikt bytas, men med 2 barn och mycket annat som måste fixas så ligger det på väntlistan...
 
Ja, en 110 är fullt tillräcklig och det sim används i dessa sammanhang.

Det är dock en god idé att sätta renslock på strategiska ställen på din nya stam. Jag tror man typiskt sätter dessa där de vertikala högen ansluter mot de horisontella.
 
Tack! :)

jag har tänkt renslock där kökstammen går ned i plattan, samt det sitter redan ett på avloppsstammen från övervåningen. Golvbrunnarna (byter till nya Jafo eller vad de heter) verkar gå att spola om man lyfter ut vattenlåset.

Då blir det lite backjobb imorrn, nu är ju allt anslutet provisoriskt. får korta 110 röret och lägga in en y koppling 45 grader 110 (måste köpa sådan) som sen får gå vidare till kök och tvättvask. lägger förminskningen strax under plattan och går upp med 75 rör då...

Fallet blir mer än 1cm/m, på huvudstammen kanske 3cm/m, ska mäta... Dock inte helt lätt att ändra på utan att böka rätt mkt, men det blir samma fall som tidigare, det har ju funkat så...
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Då har du ju koll på läget (y) Inga problem med fallet, det behöver du inte oroa dig för.
 
;) jag hoppas jag har tillräcklig koll på läget... Har grävt som en galning idag, så nu är det nedlagt och återfyllt i princip enl skiss nr 2. Vara rörmokare är nog inget lätt jobb, för en stel kontorsråtta som jag är det slitigt...

Det jag inte fick stil på är kopplingen mellan gamla gjutjärnsröret som var väldigt skrovligt och rostigt på utsidan. Det fuktar när man spolar vatten i röret.
Jag har ju tänkt att jobba vidare med detta senare, dvs bila vidare och byta även detta rör. Men det ligger säkert ett år bort. Kan https://www.bauhaus.se/unigum-sanitetskitt-0-5-kg.html#full-description (Unigum) tätmassa vara nåt att kleta på som stoppar ett tag? Om jag lättar på muffen så blir ett litet mellanrum jag skulle kunna böka in denna tätmassa i och sen dra åt?
 
Låter ju inte 100%. Fernco-kopplingen tätar inte helt menar du?
 
Nu har jag kört unigum kring röret - sen dragit kopplingen, detta ligger ju förlagt i mark varför röret var rostigt på utsidan. Det verkar vara tätt. Hur länge vet man inte. Men det som låg innan (gjutjärn) hade en lång spricka på säkert 1m, men det såg ut att inte vara sprucket där jag kapade och monterade ferncon...

Har även börjat gjuta igen golvet på de delar jag inte ska isolera. Över den provisoriska kopplingen ska jag bara gjuta typ 1cm, så det är lätt att ta upp och fortsätta gräva ur och dra om resten av röret, men det är en bit bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.