Ska belysa lite i trädgården, har gjutit ett par betongblock och grävt slang till kabeln.
Men vad ska man ha för lampor? Det käns naturligt att sätta en transformator och 12 volt men iom att dom är så pass dyra började jag surfa på AliExpress och såg att det fann ett stort antal 230 volts lampor. Jag uppfattar inte att dom har en inbyggd transformator utan att det används en annan typ av led. Jag kan ju ha hur fel som helst :confused: så måste fråga nån som kan, ni!!

Det verkar saknas jord så det känns ju inte så bra men det hävdas att dom är CE märkta, kan det vara rätt?

Tänkte typ denna eller denna

Vad säger expertisen?

så här ser det ut där dom ska sitta, ja betong i och formen bort förstås...

Bild på ett hemgjutet betongblock i trädgården med rör för kablar infällda, redo för belysningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser du att skyddsjord saknas, den lampa som har sladd finns i 12 V utförande.
Skyddsjord kanske inte behövs om den är dubbelisolerad.

En lampa är i borstad nickel, är det förnicklat på stål rostar det illa kvickt, är det nickel på något annat så kan det vara OK.

Alltid en chansning att handla från Kina men ta hem och undersök själv.

Protte
 
Den ena är i aluminium står det, visst finns den i 12 volt men dt hade ju varit smart att slippa transformation.
Du kan ju ha rätt i att den som är på bild kan vara 12 volt, det kan ju finnas jord på 230!
Nån som provat köpa liknande?
 
För 230V-matning så sitter det en nätdel+drivkrets i strålkastaren.
Hur många lampor är det du ska sätta upp?
Det kan vara lite av ett lotteri att köpa dessa prylar, kan funka bra, kan också gå sönder efter x antal månader.
Ur ett säkerhetsperspektiv så hade jag använt spottar av 12V-typ. Litar inte fullt ut på kvalitén för att köra 230V i en trädgårdsinstallation.
En del av dessa spottar kan fås med ett spett, för att bara tryckas ner i marken.
 
Tänkte sätta 3 på varje betongblock och det är 2 såna så 6 stycken var planen. Det jag inte förstod var om det var samma ledtyp som i de slingor man kan köpa som matas med 230, typ den här

Den har ju ingen drivkrets eller?
 
Någon typ av spänningsdel sitter säkert i den lilla burken på kabeln. Sedan används vanliga motstånd för strömbegränsning till dioderna.
De spottar du tidigare länkade till har dioder med högre effekt och där sitter en mer avancerad reglerkrets för drivning av dioderna.

Som sagt dom kan funka hur bra som helst, men jag har själv varit med om att att närmare ett tjugotal spottar gav upp, lyste svagt/blinkande efter några månader. Gick att fixa med att byta dioderna (1W-typ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.