Jag har sålt en bostadsrätt för dodsbos räkning. Inför arvskiftet vill jag behålla tillräckligt med pengar i dödsboet för att täcka vinstskatten inför nästa års deklaration. Bostadrätten köptes 2007 och såldes 2017. Inga avdragsgilla förbättringar har gjort de senaste 5 åren. Så här har jag räknat:

Vinst: 550000:-

Avdrag: Mäklare 38900:-, BRF försäljningavgift 1120:-, avgift Hemnet 600:- = 40620:-

Att beskatta: 550000 - 40620 = 509380:-

509380 * 22% vinstskatt = 112064:-

Tänker jag rätt? Finns det några andra avdrag jag kan göra?
 
Nu är det ett tag sedan jag intresserade mig för detaljer i reavinstbeskattning för brf. Men jag tror att du får/måste räkna med föreningens ändringar av belåning. Uppgiften tror jag att du skall få från föreningen.

Om du tänker dig att föreningen hade lån på 500 000, som var den lägenhetens andel av lånet när din släkting köpte lägenheten.

Antag att föreningen under de här 10 åren har amorterat ned lånen, så att lånet nu bara är 450 000. Det betyder att din släkting har gjort ett kapitaltillskott på 50 000 till föreningen under de här åren, via sin månadsavgift. Och kapitaltillskott är avdragsgilla.

Det kan gå på andra hållet också, om föreningen under den här tiden har lånat upp ex. 200 000 (lägenhetens andel) så blir det tvärtom, du kan behöva ta upp en högre reavinst. Du blir ju så att säga av med en skuld på 200 000 när du säljer.

Reglerna runt hur det här skall hanteras har ändrat sig en del genom åren, så du bör nog kolla vad som faktiskt gäller i dagsläget.
 
  • Gilla
esox71
  • Laddar…
BirgitS
Några andra utgifter för att få upp försäljningsvärdet, t.ex. visningsstädning, hyra av förråd för att lägenheten inte skulle vara överbelamrad?
Några förbättringskostnader eller renoveringskostnader de senaste åren som kan dras av?
Skatteverket har en bra genomgång: http://www.skatteverket.se/privat/f...vatbostad.4.76a43be412206334b89800042922.html

Tillägg
Angående kapitaltillskott:
Kapitaltillskott som du lämnar till bostadsrättsföreningen under din innehavstid är avdragsgilla om de varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för att finansiera ny-, till- eller ombyggnad på fastigheten. Tillskott för amorteringar anses ha uppgått till ett belopp som motsvarar bostadsrättens andel av de amorteringar som föreningen gjort under innehavstiden. Ett kapitaltillskott för ny, till eller ombyggnad på fastigheten måste ha använts för ett bestämt byggnadsarbete för att det ska beaktas. Dessutom ska det sammanlagda beloppet från medlemmarna uppgå till minst 3 000 kr gånger antalet deltagande bostadsrätter.
 
Redigerat:
  • Gilla
vvalle
  • Laddar…
Räknas verkligen månadsavgiften som ett kapitaltillskott enbart för att föreningen amorterat ned lån?
 
Inte hela, begär ut ett underlag från brf där kapitaltillskottet redovisas för just ditt objekt. Det var så jag gjorde när jag sålde min lägenhet.
 
  • Gilla
vvalle
  • Laddar…
Vad bra, då kollar jag med föreningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.