Planerar en tillbyggnad 6x4.5 m med ryggåstakstolar cc 1200 vilande på 6 m limträbalk 90x315. Limträbalken ligger på tre limträstolpar 90x90, en i mitten och två på varje sida. Eftersom huset ligger på en ö och transport av material är besvärlig undrar jag om bärigheten försämras om jag delar limträbalken på mitten och skarvar med spikplåt över mittstolpen?
 
Ja bärigheten försämras till det negativa men det går ju kontrollera om det ändå håller.

Behöver du hjälp med det får du skriva hur takkonstruktionen ser ut, vilken kommun, storlek på hus, måtten och taklutning.
 
Tack för snabbt svar! Tillbyggnaden är 6x4,5 m och ska ligga i vinkel mot huvudbyggnaden och förbindas med den med en "sluss". Takstolarna ska vara dubbla 45x190 för att få tillräcklig isolering, den undre takstolen förankrad med balksko mot limträbalken och den övre vilande ovanpå. Väggarna kommer att reglas med 45x120 och varje takstol vilar mot en stående väggregel + horisontell bärlina 45x120. Taklutningen blir 14% och taket kommer att täckas med plåt. Tillbyggnaden uppförs i Mälardalen.
 
Dubbla "takstolar 45x190" låter överkurs?! Om ni kör 190 isolering plus en 45:a inifrån/underifrån lär det duga utmärkt. Hur ska huset användas?
 
Jonatan79 skrev:
Dubbla "takstolar 45x190" låter överkurs?! Om ni kör 190 isolering plus en 45:a inifrån/underifrån lär det duga utmärkt. Hur ska huset användas?
I nuläget helger o ledighet året runt (luftvärmepump på basvärme vintertid) men i framtiden åretruntboende.
 
Ok, gränsfall om jag skulle kört den taktiken men ingen nackdel som sagt. Hur mycket isolering lägger ni i väggar och golv?
 
Jonatan79 skrev:
Ok, gränsfall om jag skulle kört den taktiken men ingen nackdel som sagt. Hur mycket isolering lägger ni i väggar och golv?
120 + 45 horisontellt i vägg och 200 i golv
 
Skulle vara intressant om någon mer kunnig kan svara på hur mycket extra 190 gör i taket i sparad effekt mm i ert fall då huset är så pass litet, mindre än man tror gissar jag.
 
Arne56 skrev:
Tack för snabbt svar! Tillbyggnaden är 6x4,5 m och ska ligga i vinkel mot huvudbyggnaden och förbindas med den med en "sluss". Takstolarna ska vara dubbla 45x190 för att få tillräcklig isolering, den undre takstolen förankrad med balksko mot limträbalken och den övre vilande ovanpå. Väggarna kommer att reglas med 45x120 och varje takstol vilar mot en stående väggregel + horisontell bärlina 45x120. Taklutningen blir 14% och taket kommer att täckas med plåt. Tillbyggnaden uppförs i Mälardalen.
Taklutning 14 % eller 14 grader? Vad för tak, plåt, betonpannor, papp? Vilka spännvidder mellan pelare?
 
Jag menar 14 graders taklutning. Plåttak. Spännvidd mellan stolpar 3000.
 
90x315 är en häftig överdimensionering om spännvidden för varje balkdel är endast 3 meter. Om nockbalken består av två limträbalkar med ett stöd i mitten räcker det med 56x180.
 
90*180 eller 56*225 skulle jag rekommendera och det är inga problem att dela dessa i två delar.
 
Hur har du kommit fram till dessa dimensioner? Jag vet att 90x180 och 56x225 är ganska likvärdiga map max moment.
 
M
Arne56 skrev:
Planerar en tillbyggnad 6x4.5 m med ryggåstakstolar cc 1200 vilande på 6 m limträbalk 90x315. Limträbalken ligger på tre limträstolpar 90x90, en i mitten och två på varje sida. Eftersom huset ligger på en ö och transport av material är besvärlig undrar jag om bärigheten försämras om jag delar limträbalken på mitten och skarvar med spikplåt över mittstolpen?
Om du skarvar är det bättre att göra det 1/3 in från mittstolpen. Det är äldigt stora brytkrafter (balken böjs nedåt mellan stolparna och böjs uppåt mitt på) som spikplåten ska ta upp om du skarvar mitt på stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.