Hej!

Nybörjare som ska renovera ett litet kök/kokvrå här.

Köket i fråga, om man nu kan kalla det för det, är extremt litet. Det är L-format, med 161 cm på ena väggen och 200 cm på andra väggen. På den här ytan vill jag få in diskmaskin, kyl/frys, ugn, bänkskåp för bestick och dylikt samt ett hörnskåp.

Den bästa lösningen jag hittat på det är att diskmaskinen (jag har tänkt mig candy duo som är diskmaskin och ugn i samma skåp) placeras i hörnet som är längst bort från hörnet där avloppet går ut (och vatten kommer in). I övrigt har jag tänkt använda mig av ikeas stommar. Avloppsutloppet (kallas det så) går upp ett par centimeter från golvet.

Min fråga nu är om man kan dra rör så här långt, med tanke på att fallet inte kan bli så högst p.ga. ikeas stommar (som är 8 cm höga). Hantverkaren ger mig inte mer svar än att rörmokaren måste kolla på det för att vi ska kunna avgöra.

Bifogar ritning på köket.
 
  • Ritning över ett litet L-format kök med måttangivelser och placering av diskmaskin/ugn, kyl/frys och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskiner pumper ut vattnet så något självfall behövs inte. Normalt drar man slangen på golvet, upp i diskbänksskåpet och ansluter till avsedd nippel på vattenlåset. Eventuellt har diskmaskinstillverkaren någon åsikt om hur lång avloppsslangen får vara - bör stå i installationsanvisningen eller instruktionsboken i så fall.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Diskmaskinens avlopp ska normalt sett dras upp i en slinga innan det ansluts till avloppet, annars rinner vattnet ut av sig själv, så fallet är inget problem. Kolla, som sagt var, i manualen om det finns någon begränsning på slanglängden.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Stort tack! Så märkligt att hantverkaren säger så, är det ett tecken på att jag bör anlita någon annan tro...
 
Om det ska dit en rörmokare låter det väl klokt att denne får vara med och välja lösning. Det kan ju finnas hinder som inte syns vid första anblick och din hantverkare (snickare?) vill inte utlova något som rörmokaren sen får svårt att leverera.

Det går säkert att läsa på ett eller annat sätt.
 
Nu tittade jag i bruksanvisningen! Såhär står det om drainage:

Skärmdump av en bruksanvisningssida för installation och vattenavlopp med text och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"The drain hose must be at lesst 40 cm above floor level and it must have have an internal diameter of at least 4 cm. Is necessary, the outlet hose can be extended up to 2.6 m, provided that is kept at maximum height of 85 cm".

Betyder det att röret måste gå en halvmeter över golvet? Och alltså inte kan gå under sockeln? Hur tusan drar man det då?!
 
  • Skärmdump av en bruksanvisningssida som visar instruktioner för vattenanslutning och avlopp för hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar att slangen måste upp o vända på 40 cm höjd, minst. Alltså där den ansluts till vattenlåset från vasken.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Men det är kanske mer tveksamt om du klarar Max längden fram till vattenlåset.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Någonstans på vägen måste den passera 40cm höjd. Helst så nära maskinen som möjligt eftersom det vatten som ligger i slangen mellan maskinen och högsta punkten kommer att rinna tillbaks till maskinen när urtappningspumpen stannar, så ju kortare bit desto bättre. Sen är det bra om sträckan mellan högpuntkten och avloppet har fall hela vägen så det inte ligger kvar så mycket vatten i slangen.

Max angiven längd är väl dels för att inte tryckfallet i slangen ska bli för stort och dels för att det inte ska rymmas för mycket vatten som kan rinna tillbaks till maskinen.
Det bästa är kanske att sätta en spilltratt eller liknande i närheten av maskinen och dra ett riktigt avloppsrör med korrekt fall bort till avloppsstammen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Okej, det är ju logiskt! Men, jag hajar inte varför den måste upp och vända? Borde inte det krångla till det för vattnet att komma ut, pga tyngdlag?

Längden från diskmaskinens inre kant till avloppet (som väl är vattenlåset?) är 170 cm ungefär, dock också med en krök. Om jag räknar med böjda rör blir det svårare förstås.
 
Åh, du löste min förvirring innan jag hann se useless (användarnamnet stämmer inte, du är ju useful)! Men, om man höjer upp den direkt vid där maskinen är och därefter drar röret bakom skåpen så att säga, då borde ju fallet inte vara något problem alls?
 
Redigerat:
Normalt sett finns det ingen ventil i diskmaskinen som håller kvar vattnet utan det är den där uppdragna böjen som gör det. Det gör att man i kan tömma maskinen om det blir något fel genom att sänka ner slangen.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
Om maximal slanglängd inte räcker får du fram avloppsrör med självfall så att du kommer tillräckligt nära maskinen. Kan göras under sockel, bakom skåp som dras ut ca 75 mm, eller genom skåp. Om du har lådor måste du då säkerställa att du får plats med ett rör innanför lådan.

Gör man en sådan lösning bör man ha med sig att man bör kunna komma åt och rensa och att eventuella läckage upptäcks snabbt.
 
  • Gilla
Criboon
  • Laddar…
useless skrev:
... Det gör att man i kan tömma maskinen om det blir något fel genom att sänka ner slangen.
Samtliga diskmaskiner från BSH-gruppen har en inbyggd funktion för att vattnet inte skall rinna ut om slangen läggs på golvet. Helt enkelt att avloppsslangen på insidan går upp i en böj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.