Viss koppling till http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16809/0

Som vissa av er kanske kommer ihåg hade jag tänkt att måla mina nyputsade innerväggar i källaren (kalkputs Serpo 142 o 144) med silikatfärg. Men enligt Maxits produktsupport är den för hård och det kan bli sprickor i färgen om/när kalkputsen rör sig. Deras förslag var att använda hydraulisk kalkfärg istället. I princip lika hög fuktgenomsläpplighet (vilket behövs i min källare) som kalkfärgen men utan att den ska krita....

Någon med kommentar kring Maxits råd att inte nyttja silikatfärgen?

Någon med erfarenhet av hydraulisk kalkfärg?
 
Silikatfärgen binder kemiskt till väggytan/ kalken som finns i putsen så om något spricker så blir det putsen men inte färgsiktet som är ju närmast obefintlig när man målar med silikatfärg :). Silikatfärg bygger egentligen ingen urskiljbar färgsikt/hinna som andra färger gör.
Maxit har kanske inte silikatfärg att sälja och råder att köpa något annat av deras produkt eller har dom konstiga tillsatser i deras silikatfärg ??? Jag skulle måla väggar med silikatfärg - den har fin matt yta som andas och är tvättbart med vatten ifall väggen blir smutsigt ... och kritar aldrig
gaia
 
Jodå, de har silikatfärg, Serpo 303 (dock med några procents inblandning av "plast"  ::) ) så det hänger inte på det.

Pratade med Målarkalk som ju också säljer silikatfärg och de sa samma sak; silikatfärg på ren puts är inte klockrent. Och har man byggt upp med flera skikt puts (vilket jag har) så finns det risk - om vidhäftningen mellan dem inte har blivit bra - att man får en "spjälkning" av det yttersta om det blivit "hårt av silikatfärgen".

Vad gäller kalkfärg har jag själv bara blandat egen med hjälp av kalkpasta och kört med 5-6 lager. Viss kritning har jag fått men ytterst lite. Tar man deras färdiga kalkfärg (Special eller Sand eller vad de nu heter) och stryker rekommenderade två gånger så skulle inte den krita alls :surprised:  

Stämmer det kan det ju vara ett alternativ, om inte annat för att det blir mycket billigare. Fläckar torde ju bara vara att borsta bort och/eller duscha på lite till färg på det utsatta stället.
 
det var faktiskt nytt för mej. Har inte stött på den information innan och det kan ligga något i det dom säger för silikatytan blir riktigt hård.
Jag har målat bättringsputsade källarväggar med silikat och det håller än så länge (2år). Bättringsputsade = jag har tagit bort det översta siktet av ca 0,5cm finputs som delade sej rätt bra från den grovre underputsen och putsade på nytt på det gamla undre siktet som hängde på halmmattor. På några ställen var halmen synlig och blött och svart och luktade illa men det mesta var faktiskt som nytröskat :surprised:. Jag var mycket överraskat att det inte fanns värre skador. Det har varit lätt att skilja putssikten isär på grund av att väggarna stod målade med tätt plastfärg i många år och fukten utifrån hjälpte till. No ja, jag har putsat över det rutna halmen - sparade inte på kalken vid dom rutna ställen och hoppades att den kommer att döda allt levande röta som fanns där. Det fanns en tanke att jag kanske måste göra om det snart ......  :-/
Det torkade litet långsammare på dom värsta ställen men nu finns det varken fukt eller lukt kvar. Jag var less på putsandet och det var en chansning som gick faktiskt hem :). Nu har du i alla fall en bild på vad jag hade att kämpa med . Det ser friskt och torrt ut nu och det syns inga sprickor  .... än ;). Och kommer det några så har du gett mej förklaringen varför dom kommer :).

I källaren har vi inga finare rum än pannrummet och liknande. Där ville vi kunna spola väggar med en vattenslang om så behövs och därför valdes silikatfärg.
Om du har mer normala bostadsutrymmen i din källare så behöver du ju inte satsa på färg med hålbarhet för  grovvärkstad/pannrum ;). Bara den kan andas!
Lycka till!
gaia
 
Ja, vi får se vad det blir. Det lär ta ett tag innan jag har kommit tillräckligt långt på resten av jobben i källaren innan jag kan börja göra fint   :'(

Har dock fått hem två burkar provfärg från Målarkalk, Special och Sand, och ska göra lite provstrykningar i hobbyrummet för att se hur det blir och hur det håller. Om den inte kritar kan man ju fråga sig vad jag ska göra med min nyss stressinköpta 25kg hink med Gotlandskalkpasta (dvs blanda och måla ytton gånger med risk för kritning).... Kan inte lämna tillbaka den och den var ju inte helt billig  :-X.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.